che71 skrev 2014-11-20 21:00:47 följande:
Jag fick min förlossningsjournal igår (bad att få min journal hemskickad) o den är utförligare än den jag fick med hem från BB.
Där står att det var 16 minuter med sugklocka o 6 dragningar (!) o yttre press pga hotande fosterasfyxi....så det stämmer att jag tyckte att det tog lååång tid o det var fruktansvärt...den smärtan, det trycket...jag ville bara dö.
Men det verkar som att den "nya" BM (som tog över de sista 50 min) försökte ett tag med att jag skulle krysta o upp på alla fyra osv "för att barnet behövde komma ut"...sen tillkallades läkare...CTG var onormalt o sugklocka sattes.
Men det tog ju ändå tid så då undrar jag varför kunde de inte gjort akut KS istället?
Jag var ju förlossningsrädd o de visste om det o att jag varit i samtal innan o var rädd just för att barnet skulle fastna o dö, men också livrädd för bristningar o men i form av inkontinens osv resten av livet. Därför valde jag också att kämpa på med bara lustgas, för att undvika att det skulle behövas värkstimulerande dropp o sugklocka..det var ju precis min mardröm. Men det blev ju ändå värkstimulerande.
Men jag kan inte se någonstans att de förstod att hon låg med pannan först innan. ...vissa förkortningar är svåra att tyda.
De tappade mig 2 gånger också.
6 dragningar är rätt mycket eller hur?
Läste att det inte finns en praxis i hela landet om hur många gånger o hur lång tid det får ta med sugklockan...konstigt!
Resten stämmer med hur jag kommer ihåg det, o att jag påpekade redan på BB dagarna efter att jag hade svårt att hålla urinen...det rann redan innan jag hunnit sätta mig, o var så 1 vecka efteråt innan det blev bättre. Kanske var det början på framfallet eller bara irriterat efter 2 tappningar?!
Borde de inte kolla alla kvinnor som har varit med om en komplicerad instrumentell FL några månader efteråt?! Så att man kunde få hjälp snabbare.
Det var nära att gå riktigt illa för mitt barn..."en tuff start i livet" står det...hotande fosterasfyxi...usch..o de (förlossningsrädsla samtal med BM o läkare) som försökte övertala mig att vaginala FL är bäst..inte för att jag ville det ändå, jag var ju så rädd...tänk om jag fått det KS jag ville, då hade ju allt gått bra.
Che!
Samma frågor har jag ställt till överläkare för KK samt på mödravården. Jag frågade varför screenas inte kvinnor för framfall efter förlossningen. Jag frågade också vad de hade för uppdrag och fick mycket otydligt svar just vad det gäller förlossningsskador. Jag pressade henne angående syftet med återbesök. Hon menade på att det är för tidigt att säkerställa framfall 6 veckor efter förlossning. Då frågade jag henne varför det inte finns ett återbesök till. Hon sa att barnmorskor inte är bra på framfall. ..
Jag undrade också varför i Socialstyrelsens förlossningsregister inte finns ruta för framfall. Det finns rutor bara för olika bristningar, vilket betyder, t ex att min förlossning var helt normal då jag inte brast, dock fick framfall. Ni förstår att vi hamnar på högre nivå och denna fråga måste drivas politiskt och någon måste driva den också.
Jag undrade också varför informeras inte kvinnor om bäckenbotten problematik under graviditeten och bara efter förlossningen av sjukgymnaster enligt rutin (I mitt fall fick jag inte denna info heller, dock står det i journalen att jag hade fått?).
Överläkare sa att det ingår ej i deras uppdrag att informera om bäckenbotten under graviditeten, men däremot på återbesök. Jag tyckte att det var för sent att informera efter förlossning. Hon höll med mig och lovade att ändra rutiner. Jag undrar om någon av er på Forum blev informerad om bäckenbotten under graviditeten samt på förlossningsavdelning? Det blir intressant att veta.
Ni ser att våra vaginor inte är värda någonting i dagens Sverige.
Vidare har du rätt att det inte finns några enhetliga rutiner för hur många gånger man får dra med sugklocka, trots att sugklockan har funnits i 50 år. Det finns inga bra studier heller. Läkarna kunde inte svara vad ligger barnet (ovanför spinae eller nedanför) då sugklocka ska sättas in enligt en artikel i Vårdtidning.
Det finns i alla fall en ruta i förlossningsjournal samt i Socialstyrelsens register angående sugklocka samt tång. Det finns dock inte ruta för yttre press, vilket gör att det är omöjligt att ha någon statistik.
Yttre press är ej vetenskaplig beprövad och ska inte användas enligt flera studier som jag har läst. Förlossningsvård har fastnad i medeltiden, men statistiken ser bra ut!!! Jag säger VAGINA REVOLUTION!!!