• pseudonym1

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Minnie: Menar du att du har ont i ärren från operationen fortfarande eller är du osäker på om det är från förlossningen?

Jag göra verkligen allt jag kan för att undvika lyft och har väl egentligen bara lyft lillen när han fastnade i gåstolen men det blir ju lite halv-lyft ibland...
    T ex när han ska ner från bilstolen och jag håller i hans fingrar så kommer det ju en vikt när han hasar sig ner... inget direkt lyft kanske men jag ska försöka göra allt så mkt jag kan med armarna för jag vet i sjutton när jag tar i med bäckenbotten eller ej.

Idag känns det svinmkt bättre... har knappt ont mer än att det svider pyttelite vid syningen vid mynningen.
    Och då blir jag såklart nojjig över att jag överansträngt mig, dragit ut "sömmarna" och att det är därför det inte spänner, drar och smärtar lika mkt idag. Tror ni det kan va så eller är det mer troligt att det är svullnaden som lagt sig och att det faktiskt nu gått snart en v så det av den anledningen inte gör lika ont?
    Det lossade två stycken jättesmå trådar idag och i instruktionerna från eva så står det att trådarna släpper inom några veckor... Jag har massa tråd kvar, det va pyttesmå, korta trådar som åkte men undra om det är normalt att det redan släpper lite... Även där blir jag nojjig att jag överansträngt mig och att trådarna spruckit...
    Fan, denna ängslan

• pseudonym1

Minnie: Fy vad jobbigt det låter!! Ingen gyn/läk som vet vad det kan bero på?

Jag mår oförskämt bra iaf! Har ju bara gått 8 dagar sen op men jag känner knappt av ngt.
    Har dock en liten känsla av att ngt sitter i mynningen, typ som "bollarna" kändes men jag tror att det är styngnen/trådarna. Har känt försiktigt med fingret någon cm in i slidan och det är rejäla stygn som sitter där.
    Hon sa själv att hon alltid syr rejält och gjorde en jämförelse med ett par jeans... Typ att om man vill sy "snyggt" så syr man kant mot kant men vill man att det håller så syr man hårt omlott typ som i jeans...

Det svider och ömmar lite om jag rör vid underlivet vid mynningen men i vardagsrörelser så känner jag knappt av ngt och får änna påminna mig själv att inte ta i för mkt.
    Har än så länge gått väldigt bra med lillen och han accepterar helt fantastiskt bra att inte bli lyft
    Och återigen, shit vad mkt bättre jag mår psykiskt! Håller sig det här resultatet och jag inte får några komplikationer/men så blir jag överlycklig! Känner mig "hel" på ngt sätt och jag vet att mitt självförtroende kommer att va otroligt mkt bättre på sexfronten sen när man kan börja med det igen. Det har ju varit så dåligt så jag t om slutade träffa killar på slutet pga det...

Men nu när jag börjar må bättre så börjar även träningssuget komma... Längsta uppehållet sen graviditeten och tyvärr sätter det sig på psyket direkt på mig... Tror jag e lite endorfinmissbrukare och blir riktigt deppig när jag inte får min dos.
    Men jag tänker inte va korkad och ska absolut inte träna ngt innan nästa operation som är i september och som följs av ytterligare lyft o träningsuppehåll.
    Men promenader... när kan man börja med det? Jag frågade eva innan hemgång och hon sa att det var helt ok så länge som jag inte krystar men powerwalks kan väl inte va ok än? Vanliga promenader, när kan man börja med det tror ni?

• pseudonym1

Hoppas du får bukt med det snart då!

Vet inte om jag skulle kalla det för rakt rör... Jag har känt lite försiktigt med ett finger och det känns som att jag är mindre vid men framförallt mellan bakre och främre vägg ist för sidleds...
    Jag kan fortfarande föra fingret åt sidan litegrann om jag har 1 finger i (vid två så går det inte).
    Känns dock som sagt ganska trångt mellan främre och bakre mer än i sidleds.
    Känner tråd/syningen rejält i både främre och bakre vägg... Känns nästan som att det är en halvtjock "fläta" på båda sidorna men det känns bara om jag har fingret där.
    Har bara känt försiktigt för man ska nog inte känna för mkt så ngt rivs upp.

• pseudonym1
    Minnie7 skrev 2012-08-07 20:28:53 följande:
    Som här då- mer trångt mellan fram och bakväggen. Men jag får lätt in två fingrar och kan röra dem sidledes.
    Jag har inte vågat prova för mkt men jag får in två fingrar om jag trycker till lite. Men sen tycker jag att det är hyfsat tight i sidleds... Möjligtvis att jag skulle kunna röra dem lite i sidleds men det är långt ifrån hur det va innan.
    Innan kunde jag verkligen skjuta sidleds och jag fick lätt in 3 fingrar.
    Antar att det är trängre mellan främre och bakre gör att hela slidan kommer kännas smalare oxå!
    Men det känns verkligen skönt att kunna titta med spegel och se att bollarna inte finns där och att allt inte bara är uppfläkt och ett stort vidöppet hål!
    Fy fasen vad dåligt jag mådde över framförallt bakre slidvägg när det buktade som värst... kändes som den skulle poppa ur ibland och det ska bli skönt att kunna göra nr 2 utan att hjälpa till att hålla emot slidväggen med ett finger
    Men jag e nojjig och vågar inte ropa hej än!
  • pseudonym1
    Mysan1 skrev 2012-08-07 22:14:48 följande:
    Hallo! Länge sen jag skrev men har följt tråden! Pseudo-jag är så oerhört glad att höra att det gått bra, för din skull sållart men det ger även mig hopp!!
    Minnie-hoppas du oxå snart känner dig bättre!

Jag har träffat min läkare igen, hon gjorde ny undersökning och det är fortfarande bakre och främre slidvägg, mellangården samt att sy igen lite som är aktuellt! Hon vill dock avvakta tills jag haft mens några gånger och slutat amma helt ! Håller på att avveckla amning och har just fått min första mens!

Jag väljer på att göra stora operationen i nov och sedan föda nästa barn m kejsarsnitt eller ev göra en TVT(heter det väl) och avvakta op till jag har fött klart barn! Tycker det känns så svårt! Vissa dagar känns ok, jag har kunnat jogga lite korta intervaller i backe och känt att det varit ok, men vissa dagar känns det skit!
    Skulle jag få hjälp m urinträgningar kanske det skulle kännas lite lättare att härda ut! Har oxå haft mkt smärta vid sex men det verkar tydligen som jag dragit på mig en infektion i livmodern oxå så har just börjat m penicillin!blir det bättre känns det ju oxå lite lättare!
    Hur tänker ni andra?? Läkaren är iaf jättebra och stöttar oavsett säger hon!
    Alicia-jag går på SÖS!
    Tack
    Svårt att ge råd...
    Har du frågat om hur resultatet kan påverkas av en graviditet?
    Jag är inte säker men har väl fattat det som att även om själva vaginala förlossningen är den största boven så är väl själva graviditeten i sig även en påfrestning för hela bäckenbotten?
    Jag frågade min läk innan jag gick hem OM jag skulle bli gravid igen och då sa hon att jag borde kräva kejsarsnitt annars var hela operationen meningslös, dvs jag får tillbaka exakt samma problem.
    Men kan inte graviditeten i sig göra så problemen kommer tillbaka?
    Isf hade iaf jag väntat tills jag är klar med barnafödandet om du inte lider ngt fruktansvärt av det dvs!
  • pseudonym1

Nä, nu är jag nojjig!!
    Tycker mig ha haft en mini-tyngd-känsla i några dagar... Kom precis i samband med mensen och är isf så lite så jag inte ens kan säga att det verkligen är ngt. Kan ni som opererat er känna er lite sämre ändå vid mens?

O sen är jag nojjig över en till grej.
    Är jätteförsiktig med lyft men ja, jag bär väl lite mer än ett kg annars så kommer jag ju knappt någonstans men jag lyfter inte och är så försiktig som jag bara kan vara såvida jag inte ska ligga på soffan.
    Men idag hade jag lillen i några h och han ramlade då ner från toalettstolen och slog i huvudet.
    Rent reflexmässigt så sprang jag fram och lyfte upp honom och satte mig på toaletten och tröstade.
    Först då kom jag på att jag lyft...
    Kan allt spricka upp och skita sig på ett enda lyft så? Eller e det mer att lyft i sig töjer allteftersom på resultatet om man lyfter för tungt? Jag tror inte att jag känner ngt och just när jag lyfte så kände jag ingenting. Va visserligen så koncentrerad på lillen men kände iaf inget.
    Nu e jag skitorolig över att jag sabbat ngt ;-(

• pseudonym1

Minnie: Jag hoppas att det inte påverkat för mkt!
    Jag tycker ju att jag känner mig lite större igen om jag försiktigt känt med ett finger men samtidigt så utgår jag från hur det kändes dagen efter op och då var jag troligtvis ganska svullen vilket borde gjort det trängre.
    Men nu, dagarna vid mens har det liksom känts som att ngt varit innanför slidmynningen, typ som en mini-mini-tyngd och jag är så rädd för att "väggarna" rasat ner lite igen.

Jag fattade det som att hon tagit bort rätt mkt uttänjd vävnad som b la orsakade "bollarna" så jag vet inte om det kan rasa ner igen eller hur det funkar...
    Jag pratade med strandkliniken i måndags och där lät det mer som att jag ska låta bli att lyfta tunge (typ lite generellt) och typ inte cykla och rida osv för då pajjar jag resultatet.
    Jag lyfter mer än ett kg ibland och det känns omöjligt att inte göra det i vardagslivet även om jag inte lyfter barnen.
    Ta bara damsugarskaftet... Det väger ju mer än ett kg och det lyfter jag från golvet när jag ska damsuga...
    Är jätteförsiktig så jag borde inte förstört ngt men det känns lite annorlunda just nu. Förhoppningsvis går det över när mensen försvinner!!

Man ska ju inte ha sex för att det kan skava och förstöra där hon sytt men jag har några ggr fört in ett finger långsamt och försiktigt för att känna (har inte kunnat låta bli).
    Kan det förstöra tror ni?
    Ska inte pilla mer men jag kollade ju lite försiktigt och när jag då inte tyckte det kändes som innan så kände jag fler ggr för att jag blev så orolig... Och så blir jag orolig över att jag känt för mkt *knäpp man e*

• pseudonym1
    Minnie7 skrev 2012-08-11 19:34:55 följande:
    Man blir lite större igen när svullnaden lägger sig så det är naturligt.
    Kan du inte be att få prata med Eva på telefon och ställa dina frågor så lugnar det kanske lite? Vet ju att hon pratade med någon pat i telefon när jag var hos henne.
    Ska du på återbesök?

Inte lätt med lyften. Är ju mkt lättare när man har en sambo såklart. Kan ingen kompis hjälps dig att dammsuga, hänga tvätt och handla?? Är väl det som är tyngst egentligen?

Kram!!
    Får ringa nästa v om det inte lagt sig... Just nu tycker jag det känns som att det sitter ngt i mynningen, ngt som stör men samtidigt så vet jag att man av ren rädsla kan framkalla saker oxå... Ska avvakta tills mensen försvinner iaf och se om det blir nån skillnad.
    Tvätten kör jag ofta och lite, handla har jag gjort innan så det är pyttelite som behövs handlas just nu...
    Dammsuga skulle jag ju kunna fråga någon faktiskt.

Tycker det är svårare med de där vardagssakerna... Idag åkte jag t ex till en sjö och la egentligen bara i en handduk o en bok typ men sen behövde jag ju vatten och ville ha med kaffe och då är vi helt plötsligt uppe i mer än ett kg i tyngd av en väska... Vet dock inte hur farligt det är att bära så försiktigt.
    När jag börjar jobba sen så kan man ju knappt packa nån väska alls att ta med sig isf... Plånbok, lite jobbsaker, nycklar, matlåda osv så är man fort uppe i över 1 kg även om det kanske inte är mkt...
    Undra om det verkligen är så farligt att bära/lyfta sånt?
    Känns nästan som att man blir låst vid hemmet om man inte kan lämna utan att bära på max 1 kg om ni förstår hur jag menar...
    Men OM det skulle ha släppt lite, undra om det går att åtgärda isf längre fram. Det är ju skittråkiga pengar isf men den största paniken jag får är om det liksom inte går att göra ngt igen om det skulle bli fel, dvs att man får leva med det här resten av livet
  • pseudonym1

Up: Men det låter ju helt sjukt!! Hade ingen aning om att de kunde göra så och utgick från att alla hade rätt att ha sina barn på dagis vid sjukskrivning. Hur lugnt är det att va hemma med barn liksom?

snöfrun: Exakt så som du beskriver känner jag oxå fast jag är ju bara opererad för 2 v sen.
    Jag kommer inte heller exakt ihåg hur det såg ut precis efter men jag tycker det ser ut som att "kulan" som urinröret sitter högst på är större nu än innan. Tar jag med fingret så känns det som att jag kan putta upp kulan lite liksom och så vet jag inte om det va precis efter.

Jag ringde till eva som opererade mig igår iaf och förklarade att jag tycker det känns som att ngt har hänt och att jag känner en form av tyngd/skavkänsla (känns som att trosorna åkt in lite liksom och jag går ofta och drar i trosorna och särar på benen för att rätta till det).
    Hon sa till mig iaf när jag berättade att jag va orolig för att det släppt att hon aldrig någonsin varit med om att ett framfall kan komma tillbaka så fort. Kommer det tillbaka så tar det längre tid sa hon och på henne lät det som en i princip omöjlighet att det redan skulle ha blivit ngt knas.

Men hon sa att en sak som är vanligt när man gör den här typen av operation är att slemhinns-flikar som sitter i slidan ofta kommer fram och att de kan ge lite skav/tyngdkänsla.
    Dessa flikar har man alltid haft sa hon men att de vid op kan träda fram på ett helt annat sätt.
    Och faktiskt, när jag kollar med spegel så ser jag en del slemhinns-flikar på sidan av buktningen där urinröret sitter. Dessa såg jag även innan op men jag tror inte jag såg dem precis efter.
    Men hon sa oxå att det precis efter op är svullet och att det blir lite annorlunda när svullnaden lägger sig.
    Jag sa t ex till henne att jag kände mig mkt större igen och att jag därför va orolig för att sömmarna släppt men det förklarade hon med att svullnaden lagt sig och att hon inte kunnat/ville göra tightare än vad hon gjort.

I vilket fall som helst så ska jag försöka lugna mig lite för det här tänkandet och tittandet med spegeln 10 ggr/dag gör en ju galen.
    Beställde tid för återkontroll 28/8 och ska försöka ta det lugnt fram tills dess.
    Jag va iaf inne på att bara vara sjukskriven 2 v för att slippa dra in fk i det hela men jag har ett sjukintyg på en mån och har bestämt mig för att va hemma den tiden och försöka ta det så lugnt jag kan.
    Är polis och kan inte va ute i min vanliga tjänst just nu pga lyftrestriktionerna och det stället jag kommer att va på ett tag nu pga operationerna är visserligen inomhus men ett ställe som det ibland blir lite bråkigt på och jag vill inte riskera att ngt händer!
    Ingen som haft problem med fk ang sjukskrivningen pga era operationer? Är lite nojjig att de inte godkänner...

• pseudonym1

Jag frågade om det gick att göra ngt åt de där flikarna men läkaren sa att det inte är ngt man går in och tar bort pga för mkt risker... vad som kan hända vet jag inte men det lät helt uteslutet iaf.

Jag har fullständig toknojja att ngt gått fel nu. TYcker allt känns större och tycker att det känns som att det buktar ngt litet både baktill och att kulan som urinröret sitter på buktar mer men samtidigt så vet jag inte...
    Kan ju va så att det "rör sig" lite allteftersom det läker..
    Är mästare på att känna efter för mkt och hetsa upp mig själv o måla fan på väggen så jag måste försöka slappna av lite.
    Mitt dåliga samvete ligger ju i hurvida jag är för aktiv med barnen men samtidigt så vet jag inte hur jag ska lösa vardagen...
    Jag lyfter verkligen inte lillen men lite mer än 1 kg lyfter jag då och då (typ när man tar upp ramlösan från kassen osv) men jag får se vad eva säger om 2 v när jag har kontroll.
    Hade hoppats på att slippa åka till sthlm en gång till men passar på att hälsa på och sova över hos en kompis så blir det lite roligare att åka upp

• pseudonym1

Tack tjejer för att ni lugnar ner en!
    Det är säkert som ni säger att det tar ett tag innan det känns "bra" igen.
    Det som retar mig mest är väl att det är någon form av tyngdkänsla igen... Känns som att en liten ärta eller ngt sitter i mynningen och jag vill bara ta fingret o skjuta upp den så känslan försvinner...
    Det kan ju va flikarna på sidan eller att jag känner av stygnen. Sitter rätt rejäla stygn lite här o där...
    Ska försöka att inte pilla för mkt bara! Har bara känt lite försiktigt med ett eller två fingrar några ggr men då tagit det väldigt lugnt. Enligt eva så var det ingen fara att känna försiktigt med fingrar men inget sex såklart och typ gynundersökningar med instrument in osv.

Håller med om att allt kändes så himla bra de första dagarna förutom att det gjorde ont! Det kändes så stramt o tajt allt och kändes som att det satt fast med cement. Så känns det inte längre men å andra sidan kanske det inte är en normal känsla heller och den är säkert förknippad med att det är mindre svullet!
    O jag försöker döva mitt samvete ibland gällande lyften att jag säkert inte lyfter mer än andra...
    Man ska ju vara rörlig till viss del och inte ligga still i soffan och det behövs nog lite betjänter om man inte ska kunna göra ngt knappt på en mån

Hibiscus: Hoppas verkligen det släpper! På vilket sätt gör det ont?

• pseudonym1

Up: Grattis! Vad skönt att det blir av snart!!
    Och det är nog som du säger ang operationer... Man har nog för höga förväntningar så blir man besviken sen även om det kanske egentligen är bra!

Någon som opererat sig förresten som blivit lös i magen sen?
    Jag köpte ju ngt för att motverka hård mage men det har jag verkligen inte behövt ta.
    Haft diaree i över två veckor nu. Ibland får jag behålla maten några timmar innan det kommer men ibland får jag gå nästan direkt efter och det är diarré hela tiden. Inte bajsat normal en enda gång... Måste ju va ngt som är kopplat till operationen.

• pseudonym1

Up: Så typiskt!! Hoppas att du hinner bli bra till op!

Snöfrun: Tack det gick väl bra tror jag...
    Reste 50 mil för en undersökning på totalt 10 min från att man gick in i dörren tills att man va ute igen
    Hon tittade och sa att det jag känner är urinblåsan. Jag tycker ju själv att själva "knölen" som urinröret sitter på coh som väl till viss del är främre framvägg om jag inte förstått fel buktade lite mer än precis efter op (dock mkt mindre än innan).
    Hon sa iaf att efter operationen är allt svullet och sitter hårdare och man känner sig trängre pga svullnaden.
    När den släpper så blir det mer som det ska va.
    Hon tyckte iaf inte att urinblåsan buktade på ngt konstigt sätt och sa att det absolut inte går att justera på ngt sätt för att det är alldeles för stor risk att operera vid det området pga att blåsan kan gå sönder... och då har man problem för livet.

Hon tittade in och jag såg själv tydligt stygnen där inne och hon sa iaf att allt såg bra ut och att inget släppt.
    Och saken är att ca en vecka innan så kände jag inte av ngt direkt heller och det har känt ganska bra sen dess...
    Ett tag kändes det ju som att det satt typ en liten ärta i mynningen som jag ville putta upp och jag gick typ och drog i trosorna hela tiden...
    Men det känns mkt bättre och jag tycker på det stora hela att allt känns bra
    Har känt med fingrar lite försiktigt och även på undersökningen och visst, det är större än direkt efter operationen men absolut mkt trängre än innan.

Hoppas så att det här håller sig! Så jäkla skönt det är att inte hålla på och springa o kolla med spegel 20 ggr/dag om "bollarna" blivit större eller känna toapappret som strävt dras mot dem.
    Men jag vågar inte hoppas för mkt än! Känns som så många får tillbaka problem...
    Hon klippte ju bort utdragen slemhinna från främre och bakre vägg så det borde väl motverka att det hänger till sig igen eller hur funkar det?
    Ang träning så fick jag som vanligt inget svar av henne... Tror vi missförstår varandra för jag frågar om när och hur jag kan börja träna och vad ajg ska undvika.. Hon verkar ta det som att jag typ vill börja träna nu coh säger liksom till mig att "ja, du gör som du vill men då blir resultatet dåligt"... Vet inte hur många olika sätt jag formulerat mig men får liksom inget svar ändå så jag avvaktar pulsträning i iaf totalt 3 mån eller 4 så kanske man kan ta lite lugna promenader innan det.

Någon som vet om det är ok att ta promenader, typ lite halvpowerwalks nu när det gått en mån om det känns bra dvs? Eller ska man låta det gå ett tag till?
    Ska inte gnälla för det är en bagatell i det hela men nu börjar mitt träningssug bli jobbigt... Har gått rätt bra men det jobbigaste är att det känns som att mina muskler reagerar på totalstoppet som blev.
    Har skitsvårt att sova på nätterna för det känns precis som växtvärk i båda benen och jag ligger liksom o drar o spänner dem för att få det att släppa... Vet inte om det är därför men det har varit så ett tag nu.

Men håller sig resultatet såhär så kan jag verkligen rekommendera henne! Just nu ångrar jag mig inte en sekund att jag gick dit

• pseudonym1

Snöfrun:
    Åh, vad glad jag blir när jag läser det du skrivit! Har löptränat sen litet barn och det betyder så himla mkt för mig!
    Annan träning funkar men inget får mig att må så bra som en löprunda i skogen och det är så himla praktiskt nu oxå när man har barn så hade man kunnat fortsätta med det hade det varit fantastiskt!
    Det har nu gått 4½ v sen operationen för min del och jag har inte tränat ngt alls.
    Saken är att jag ska ju göra bröst+buk om 3½ v och då kommer man inte va så träningssugen minst en mån till efter det (om inte mer) så jag kommer inte träna ngt innan den operationen vilket gör att jag varit träningsfri i 2 mån. Sen blir det ytterligare minst en mån så 3 mån kommer det va minst från underlivsop....

Spinning känns som en sak som borde va rätt ok då det inte innehåller några stötar. Man rör ju höfterna mkt och tar i när man dragit i motstånd men även om man såklart använder bäckenet då så tar ju benen bäst!
    Jag hade ju inte så "allvarlig" framfall så jag hoppas att det håller sig på plats efteråt!
    Men när kan man börja knipa? Läkaren sa till mig att inte knipa men hon sa aldrig på hur lång tid...

• pseudonym1
    ylva88 skrev 2012-09-02 10:10:28 följande:
    Hej alla här inne!
    Jag är en tjej på 24 år som har fött två barn, februari 2011 och februari 2012. Våran första son finns tyvärr inte med oss längre.
    Jag funderar nu på om även jag har drabbats av framfall.. Var på efterkontroll 6 veckor efter förlossningen då allt såg normalt och fint ut enligt läkaren. Sonen är nu 6 ½ månad.
    Ni beskriver det som bollar i slidan, är dom mjuka eller hårda? Hur känner man skillnad på om slidväggen bara är svag och om det är riktigt framfall? Ska ringa min barnmorska i morgon för en undersökning men jag har fått sån ångest nu. Känns som en tampong håller på att ramla ut ungeför och känner jag så är det liksom "köttigt" där inne. Mot ändarmen så buktar det. Ibland, inte alltid, så känns livmodertappen inte alls långt in i slidan.
    Egentligen så skulle jag boka tid för insättning av spiral men det känns ju onödigt när jag ibland skulle kunna sätta i den själv. Skämt å sido, en spiral är väl inte att tala om om man har framfall? Kan man föda fler barn eller kommer allt kollapa där nere då? Har inga egentliga besvär som många av er har och lider inte av det. Det är mest det psykiska och att det ibland känns som en tampong som ska ramla ut.
    Undrar lite varför det inte pratas mer om framfall. Hör man ordet framfall så tänker man ju på gamla tanter och inte på unga tjejer.
    Kram
    Hej! Vill börja med att beklaga ert första barn!!

Jag är ingen expert i området men har väl fått lite kunskap på vägen iaf... Exakt så som du beskriver med att det känns köttigt och att det känns som att en tampong ska ramla ut kände jag oxå.
    Mina "bollar" va liksom lite köttiga och man kunde putta tillbaka dem lite med fingret (sen åkte de ner direkt) och jag hade det värst med bakre väggen där "bollen" va större...

Jag fick aldrig ett framfall konstaterat utan flera gynekologer sa förslappade slidväggar coh begynnande framfall..
    Men ska jag va ärlig så fattar jag inte vad som behövs för att det ska kallas framfall om inte mitt gjorde det...
    All beskrivning gällande slidväggsframfall stämde på mig så det där fattar jag fortfarande inte!
    Jag har fått sagt till mig att man kan använda spiral men jag vet inte om någon annan har fått annat sagt.
    Vet inte heller om allt kollapsar om man föder fler barn men det blir väl iaf inte bättre...
    Har man opererats för det så kommer det till 100 % (enligt min läk) att komma tillbaka iaf.

Skönt att du inte lider fysiskt men jag förstår att det är psykiskt! så va det för mig med... Lite skavkänsla o sådär men inte så mkt värre... Men det satte sig rejält i huvudet på mig
    Tycker du ska ta kontakt med gyn igen och säga att du misstänker framfall och få ett utlåtande där!

• pseudonym1

Hallå tjejer!
    Ett tag sen jag skrev...
    Sitter o bara tokgråter just nu.
    Jag gjorde min operation med bröstlyft/förstoring o bukplastik i måndags o det verkar ha gått bra men det är jobbigt o gör väldigt mkt ondare än underlivsoperationen...

Har en gördel med stort hål vid grenen o kollar varje dag med spegel så det inte kommit nån smuts på den.
    Ikväll såg jag att det va ngt i slidmynningen o när jag kollade närmare så ser jag åter igen bakre väggen, att den buktar.
    Jag kollade o kände o det syns tydligt att det börjat bukta igen o man kan även känna en liten köttboll...
    Absolut inte lika stor som innan men ändå...
    Jag är helt knäckt!! Ska den här skiten komma tillbaka nu? Höll mina slemhinnor i 8 v?

Jag hat svullnat rejält i hela buken från bukplastiken o man kan även svullna i underlivet av den här operationen... Nu funderar jag på om bukoperationen kan ha förstört ngt. Kan det blivit sån svullnad att det tryckt för mkt på väggarna? Jag frågade Eva om det va ok att göra den andra operationen så tätt o det va inga problem sa hon.
    Eller kan det va svullnad som gör att det buktar men som blir bättre sen när svullnaden släpper?
    Blir det inte värre än såhär, dvs att "bollen" inte blir större så är det inte hela världen men tänkt om det här bara är början o det släpper mer o mer...

Fy fan vad skit jag mår!! Är halv invalido från i måndags o va så glad över att ha gjort allt som jag mått dåligt över i 1 1/2 år o så kommer det här.
    Är det nån som vet om man kan få ett litet återfall gällande bakre slidvägg utan att det behöver bli så farligt?
    O kan man operera om det o efter hur lång tid då isf?
    IOM att det bara gått 2 mån så borde ju korrigering ingå då det kostade 44000... Tänk om jag får betala mer?
    Det är inte så illa som det va innan men det har rasat ner lite, det både ser o känner jag med fingret. Är livrädd att det blir värre bara!!

• pseudonym1

Minne: ja, jag hoppas det men det känns väl inte så... Visserligen kanske det kan bli ett tryck mot väggarna IOM att jag är rejält svullen o har jag tur så kanske slidväggen rätar ut sig allt eftersom svullnaden lägger sig men jag vet inte.
    Får ringa o prata med henne på mån o boka ny undersökningstid!

Tror det går o operera igen om det släppt lite men det gör jag inte förrän om ngt halvår isf! Nu får det va slutopererat på ett tag!
    Har dessutom gått upp 4 kg pga att man gått från träning 6 dar/v till ingenting de senaste två månaderna. O nu är det ytterligare 2-3 mön som man ska ta det lugnt. Mår inget vidare just nu :(

Fick menen idag oxå vilket kan göra att man blir lite skörare än vanligt men jag kan inte förneka att det kommit en ny liten boll där :(

• pseudonym1

Up: åh, vad jag hoppas att du har rätt!!
    Vad jag förstått det som så km man va svullen upp till ett halvår efter buken.
    Känns lite konstigt att det kommer så här 6 dar efter den operationen o då undrar jag ju såklart om jag förstört ngt men dels så sa Eva att det inte va några problem o när jag pratade med kirurgen (som visserligen inte e expert på framfall) så sa han att det enda han hade emot va narkos så tätt inpå...

Jag la oxå framför muskeln. Va först inne på bakom men han sa att jag hade så mkt egen vävnad att jag riskerade underhäng (dubbelbröst) i framtiden. Sen så tränar jag så mkt så jag va lite orolig för muskelpåverkan osv. Brösten gör knappt ont utan magen o fettsugningen känns mest,
    Hade 5 cm mellanrum mellan musklerna.

Hoppas att det bara trycker mot bakre väggen nu men kan det verkligen gå tillbaka då? Någon som opat bakre vägg o känt att set buktar ibland vid ex förstoppning?
    Blir det inte värre än såhär så är det lugnt men jag e så rädd att allt brakar ner igen.
    Har ju ett mkt mindre hål/mynning nu så det syns kanske inte riktigt lika mkt.
    Försökt känna efter o nu är det mer som en puttekula i str än innan då det typ va i mamma-Scan-str på den.

• pseudonym1

Minnie: Tack, det är helt ok!
    Har inte läst på ett tag förutom sista v...
    Ser att ni flera opererat sig! Hoppas att allt känns bra att att det blir ett bra resultat nu!!!!

Jag va uppe på strandkliniken för 1½ v sen och undersökte då jag va 100 på att bakre väggen släppt ngt.
    Innan operationen så såg jag ingenting av någon buktning av bakre vägg men en v efter min bukoperation så buktade det ju igen.
    Men eva tittade och sa att det va en "normal" buktning och att det jag såg va delar av mödomshinnan och slemhinnan.
    Hon sa att det inte går att operera det och förklarade det som att om man gör det så blir det för stramt för att kunna ha sex sen.
    Hon förklarade att när man har sex så vidgas slidan ngt i slemhinnan och om hon skulle skära av och strama åt den biten så skulle min slida inte ha någon slemhinna att kunna vidgas med.

Hon sa att det var bakre slidvägg jag såg men menade att det var normalt och inte ngt operationsmisslyckande eller att ngt släppt.
    Ärren hade läkt och hon gav mig fritt att träna och ha sex igen men att undvika att krysta. Att krysta skulle alla kvinnor som fött barn undvika så mkt som möjligt rent allmänt menade hon.

Jag vet inte vad jag ska tro... Enligt henne så ska det inte bli värre och bukta mer och blir det inte mer än så här är det absolut ingen fara.
    Jag känner inte av ngt speciellt (ev lite tyngdkänsla vid mens) och kulan sitter nu ganska högt upp i slidan.
    Jag kan se den om jag sitter på toan och liksom trycker till lite men den syns inte i någon annan ställning...
    Jag blir lite misstänksam att hon döljer om det skulle vara ngt operationsbakslag iom att det är privat (kanske inte vill erkänna om det inte blev så bra) men samtidigt så känner jag att jag får lite på det och gå vidare.
    Blir det värre, jag då tar jag kontakt igen men just nu är det ingen fara och jag ska försöka att släppa det lite.
    Man får väl dock räkna med att få tillbaka skiten längre fram i livet men det här året har halva livet kretsat runt underlivet så jag är helt matt..

Håller på att läka från mina andra operationer oxå och buken är jag jättenöjd med men inte brösten :(
    Hade velat ha dem lite mindre (känner mig tjock i dem) och de har redan börjat hänga mer än vad jag vill ha dem.
    Återkontroll i juni och jag väntar tills dess för jag kommer säkert vilja korrigera ngt.
    Men nu vill jag bara läka så jag kan komma igång med träningen igen. INte tränat ett skit på 3 mån men tog min första långpromenad igår vilket va underbart.
    Kändes helt ok därnere oxå när jag gick

Förresten... En sak som jag glömde fråga henne är jag va där. Efter operationen så sa hon att jag inte skulle knipöva... Men nu, när det gått 3 mån ska man inte börja med det snart? Det måste väl vara bra va?

• pseudonym1

Fick du någon förklaring till varför man skulle knipa så? Tänkte eftersom alla andra säger det där med "dragkedja som ska dras bakifrån och fram" som ett mantra...
    Provade lite nu och det känns verkligen som att hela slidan jobbar när man bara kniper med ändtarmen.

En fråga! När kan man börja använda tampong efter en operation? Det är snart 13 v sen jag gjorde min och jag har ju fått "sex-ok" av läkaren. Glömde fråga om tampong dock. Är det ok tror ni eller kan man skada ärrläkningen ngt? Hatar binda och fick min mens idag!!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder