• pseudonym1

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Pyttis: Det låter ju bra iaf... Man får väl stå på sig och inte vara "typisk svensk" som bara tackar för sig om man får ett nej!

Isa: Ok. Fattade inte riktigt vad främre o bakre stod för men är det det så borde de ju genomföra såna!
    Strandkliniken är en av 2 som jag kollat upp iom att det inte är så många som gör det...
    Men jag ska ta kontakt med dem igen och se vad de har att erbjuda! Jag ska göra allt jag kan för att få hjälp via landstinget men det är otroligt lugnande om man vet att det finns ett privat alternativ om det blir blankt nej!

• pseudonym1
    Alicia 72 skrev 2011-11-18 21:56:59 följande:
    Catinkan, den privata kliniken du klippte från ovan låter ju jättebra! Om det stämmer. Vilken klinik var det och har du någon aning om kostnad? Även på mig har både främre och bakre slidvägg havererat och hänger ned till slidmynningen. Dock ej utanför. Jag fick barn för 8 veckor sen i morgon, när fick du ditt barn? Har det blivit bättre eller sämre? Känner du varje dag? Jag känner inte av varje. Kanske hälften av dagar. Läskigt med tampongkänsla, det har jag med. Jag älskar också att träna men dessvärre är löpning min stora passion. Det lär jag väl aldrig mer få syssla med... Alicia
    Det var från strandklinikens hemsida och det kostar lite olika beroende på vad man ska göra... Kolla på hemsidan så hittar du priser!
    Jag fick barn för 7½ mån sen och mitt har blivit värre Både främre o bakre slidvägg hänger ner i mynningen på mig med men inte utanför. Men har jag tarmen full så är det fasen nästan så den bakre hänger utanför...
    Ang löpning så är jag oxå en löpartjej egentligen... Innan andra barnet så sprang jag säkert 6 mil/v och var ofta ute med löpvagnen med första barnet... Älskar att springa Göteborgsvarvet mm och har haft en liten dröm om att springa new york marathon en dag men det känns avlägset nu
    Jag vet ju inte om spinning är skonsamt eller ej men jag kör det nu för att det känns bättre! Den enda träningen som jag får samma endorfinkick av som löpning. Prova det en gång om du inte gjort det!
  • pseudonym1

Isa: Glömde fråga när du ska till linköping! Är det snart? Hoppas verkligen du får hjälp av dem! Kram

• pseudonym1

Isa: En dum fråga men på vilket sett ser du tarmväggen bak? Hur ser man att det är den, dvs hur ser det ut?
    Är det en inbuktade tarm in i slidan som är framfall?
    Läkaren jag pratade med igår snackade ngt om att jag måste kolla upp om det är så på mig innan jag tar kontakt med honom igen...
    Är det tarmen som buktar in så att slidinnehållet åker ur/sjunker ner då? Tycker mig ha läst en hel del men fattar inte riktigt när det räknas som det eller ej.
    Men om man tror att det är slidväggarna som ligger som två bollar i mynningen... Är det bara slidväggsframfall ifall tarmen buktar in så att väggarna åker ner?
    Annars är det slidväggsförsvagning eller har jag fattat det fel?

Jag har haft den där "tampongen sitter halvvägs ute-känslan" jättemkt mer den sista tiden
    När jag torkar mig med toapapper efter att ha kissat så skrapar det alltid mot den bakre "bollen" så att det riktigt tar emot o känns strävt... Någon mer som känner så?

• pseudonym1

Isa: På mig buktar ju båda fram men jag upplever det som att det är den bakre bollen som är mest räfflad...
    Har verkligen reagerat på att ytan känns ordentligt räfflad på den bakre...

Usch! Ja, det är svårt att känna sig glad när man oroar sig över det här! Har aldrig tänkt på mitt könsorgan innan och tyckte det var "lite knäppt" när man hörde talas om typ estetisk operation av underliv osv innan...
    Men nu när man själv inte ser ut som man vill därnere samt att man hela tiden känner av att man har en slida (lite konstig beskrivning kanske men innan fanns den ju bara där utan att man kände den men nu blir man medveten om att man har en så fort man rör sig).
    Jag är oxå jätteorolig över att inte kunna bli hjälpt! Tänk om man får liksom att det inte finns ngt att göra...

Jag ska iaf ringa till strandkliniken på måndag igen och försöka ta reda på lite mer om exakt när man kan få hjälp av dom och vad de för! Känner att jag hänger upp mig mkt på den privata biten för dels så har jag inte så mkt besvär mer än att det är obehagligt just nu så då blir det väl svårt o få hjälp och dels så vet jag inte om jag orkar remisser hit o dit och väntetider hit o dit...

Ska iaf till gyn på ons. Bor i gbg och ska till ett ställe som ska vara väldigt bra gynekologer på så det ska bli intressant vad de säger!
    Sist jag va på gynundersökning va när lillen va 4 mån och då va det typ bara att det va för tidigt att säga ngt och att jag skulle knipa.
    Jag tror att knipa är jättebra på många sätt o vis men det känns lite som att det sägs i ren slentrian för att de ska bli av med en sen...

• pseudonym1

Pyttis: Det låter ju bra för det är dit jag ska Har gått på typ vårdcentraler innan men hört så bra om kk så det ska bli kul att få komma dit!

Isa: Jag skriver så fort jag fått tag på någon på strandkliniken och även vad de säger på onsdag!
    Jag tänker oxå på det nästan hela tiden. Vissa dagar ligger det där men man mår hyfsat ok ändå och vissa dagar känner jag mig skitnere och får för mig att jag aldrig någonsin kommer att ha sex med någon kille igen
    Vi får hålla tummarna att det kommer bli bra längre fram!!

• pseudonym1
    valencja skrev 2011-11-21 21:28:50 följande:
    Till Catinkan,jag ska operera mig om en vecka på Strandkliniken för framfall och dom ska förminska slidvägen
    Nä, vad intressant!!
    Jag ringde dit idag och fick prata med receptionisten bara men ska väl förhoppningsvis bli uppringt av deras gynekolog ewa elandersson (?). Är det hon som ska operera dig?
    Om du vill så får du gärna beskriva hur din situation ser ut och va de sagt att de ska göra!!
    Nu blev jag glad! Då kan de göra sånt alltså...
    Är det eva som ska op dig? Vad kommer det kosta?

Isa: Jag ska även fråga det du skrev när jag pratar med henne!

Jag ska som sagt till en gyn nu på ons men när man läser i tråden så känns det som att man kan se sig om i månen efter att få det bekostat av landstinget...
    Känner att jag lider så mkt av det rent psykiskt så kostar det runt 50 000 papp och man får gjort det fort utan massa remisser, väntan på om man blir beviljad eller ej osv så känner jag att det är värt det!
  • pseudonym1

Buspojkarna: Läste att de inte vill op dig oavsett pga att du är inflammerad innanför bäckenet pga kronisk foglossning...
    Har du haft foglssning länge och hur visar det sig att det är inflammerat? Och varför kan de inte op framfallet pga det?
    Jag har oxå foglossning kvar en hel del från andra förlossningen (efter första tyckte jag det släppte efter ½-1 ca...) som sitter i blygdbenet...
    Märker av det extra mkt om jag tränat väldigt mkt men har ändå känt att det är under kontroll fastän jag känner av det en hel del ibland...
    Vet du om de menar att det kan innebära några komplikationer/inte går op om man har foglossning?

• pseudonym1

Buspojkarna: Men usch vad otur du haft! Vad jobbigt att ha sån smärta hela tiden och bli så begränsad!
    Hoppas verkligen du blir av med smärtan en dag eller att det åtminstone blir bättre! Men vill de inte op dig då så länge som du har sån smärta?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder