• che71

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

När ni pratar om att livmodertappen är långt ner..hur vet man att det är just livmodertappen?
    Jag har ju ett främre slidväggsframfall o det är nu 5½ månad sen FL,
    över 1 månad sen totalt amningsstopp (innan dess bara någon/några ggr per natt sista månaden) o det är inte ett dugg bättre.
    Alltid känns det... när jag promenerar mycket måste jag stanna ibland o sen gå sakta för det känns som att mer ska trilla ut...mer än den "bulle" som alltid sitter där o känns obehaglig alltså.
    Med spegel ser jag att det förutom den vanliga främre bullen är något precis bakom den, som en slags flik, inte lika bullig liksom..har svårare att "hitta rätt" med fingret när jag ska smörja med östrogensalva, måste hitta emellan dessa bägge grejerna.
    Vad kan det vara?
    Det är alltså inte riktigt samma typ som slidväggsframfallet.
    Läkaren sa ju vid undersökning för 1 ½ månad sen något om att livmodern var nersjunken också.
    Hur ska man känna om det är livmodertappen?
    Vad gör man i så fall?
    Har fortfarande inte haft sex, o nu vet jag ju inte ens om det går.
    Kan man det om livmodertappen hänger ner egentligen?

• che71
    born2011 skrev 2014-10-18 23:01:17 följande:

Jag har en fråga: hur var eran första mens efter fl?slutade amma helt för tre veckor sedan har haft mensverk sen dess..men för typ två veckor sedan fick jag blödning som kom och gick i några dagar dock väldigt lite. Kan det ha varit mensen? Nu har jag mkt mensverk igen..ont i livmodern liksom...ush blir rädd att det är livmodern som håller på o lossnar

jag hade lätt mensvärk i flera veckor innan den kom o sen kom mensen 3 veckor efter helt amningsstopp o nu bara 18 dagar efter det igen...blöder rätt mycket.

Undrar när menscykeln stabiliseras?
  • che71

Hur länge efter amningsstopp fick ni som har blivit opererade vänta?
    Jag slutade amma för över 1½ månad sen (delammade de sista månaderna innan dess) o det har inte alls blivit bättre.
    Jag har haft mens 2 gånger nu o precis under de första dagarna vid mens kändes det bättre (kanske bara att bindan "stöttar" upp?!) men sen "trillar allt ner" igen.
    nu tittade jag med spegel o det ser inte riktigt ut som förut o så har det tillkommit
    2 små flikar också...usch vad är detta?
    Det var lite svårare att känna hur jag skulle få in fingret med östrogensalvan (har inte använt den på 1 vecka nu pga mens)...hittade liksom inte rätt automatiskt.
    snart är det 6 månader sen FL o jag är så ledsen över detta...vill att det ska bli bra igen så jag kan promenera utan att känna att allt ska trilla ut, utan att behöva oroa mig för att lyfta min lilla bebis från golvet...att våga ha sex igen...ska man någonsin känna sig sexig igen?!
    Obestämd

• che71
    Minnie7 skrev 2014-10-23 22:50:00 följande:

Jag sökte första ggn efter tre veckor tror jag. Sedan skulle jag återkomma efter 6 månader och sedan efter 11 månader skickade min gynekolog en remiss till Linköping. Jag slutade amma 7 månader efter förlossningen och mensen kom nog strax efteråt.

Lider med dig. Har du ett ordentligt knip? Verkar ju som om det kan vara musklerna som är av i mellangården.

Om musklerna är av..skulle en vanlig gyn läkare på mvc se det? Han sa bara främre slidväggsframfall o nedsjunken livmoder för snart 2 månader sen.

Min BM undersökte 1 månad efter FL då jag haft symptom på framfall sen någon vecka.

Men flikarna vad kan det vara?

Ja knipet är väl ok..inte bra framtill sa BM i början på Juni o att jag skulle knipa med kulor för att göra rätt o det gjorde jag varje dag i nästan 4 månader ..men vågar inte nu ifall det inte är bra?!

Om kvällarna putar det mer därnere o tar tid att kissa ordentligt. Kniper flera gånger om dagen.

Born kan det vara bakre slidväggsframfall?

Är det någon mer som efter mer än 5 månader efter FL fått ytterligare framfall. .alltså att det ändrat sig o blivit fler..värre? Innan var det samma hela tiden.

Mest orolig för att det inte är självklart längre att hitta in i slidan med fingret o vad det kan innebära?

o flikarna som tillkommit? ????
  • che71
    Cissan skrev 2014-10-24 23:11:47 följande:

Jag Har oxå flikar som jag upptäckte ett tag efter fl o min bm sa att de har jag alltid haft där bara att de inte syntes lika mkt innan fl....så jag hoppas hon har rätt. Borde ju isf vara samma sak för dig?

ok men konstigt att de dök upp nu efter ett halvår efter FL?
    Framfallet kom ju 2-3 veckor efter FL.
    Vad sa hon att det var för flikar då?

• che71

Hur är ditt framfall nu Cissan?
    Känns det bättre eller samma eller sämre?
    Hur länge efter FL är det nu för dig?
    Ska du på kontroll igen o ev få operation?

• che71
    Gladhannapanna skrev 2014-10-25 17:12:21 följande:
    Jag har också flikar, enligt min gyn är det rester av mödomshinnan som finns kvar.... Vet inte om det stämmer, har inte kollat så noga innan jag fick barn.
    skumt att det finns kvar när man dessutom fött fram ett barn?!
  • che71
    Maria7201 skrev 2014-10-26 09:08:46 följande:

Flickor

Jag vill kontakta Uppdrag Granskning. De kan göra ett program just om framfall r/t förlossningar. Jag behöver er hjälp att skriva ett brev till dem. Det är viktigt att väcka intresse hos programledare.

Jag är villig att berätta öppet om mina skador. Jag har inget att dölja och skämmas för. Min sambo är med mig.
    Jag har samlat info och frågor till anvariga samt till Socialstyrelsen.
    Kan ni skriva ett förslag på ett brev till programmet?
    Jag känner att vi måste göra något för att hjälpa oss själva.

Jättebra idè! Ska fila på ett brev.
  • che71

Born
    Jag känner så igen mig i det du skriver...din oro att föda vaginalt.
    Jag har alltid varit förlossningsrädd, så pass att jag inte ens kunde tänka tanken att jag skulle ha barn...så åren gick o jag trodde att jag skulle aldrig föda barn.
    Men så började den stora längtan ta över...åen gick o så när jag äntligen fick chansen var det kämpigt i flera år med alla missfall.
    Så tänkte jag att nu skulle de väl ändå inte kunna neka mig KS, efter allt vi gått igenom + min höga ålder o min Crohns osv...men jo det kunde de tydligen.
    Inget beviljat KS för mig heller (Aurorasamtal med BM o träffade också en läkare), bara extra kontroller på slutet pga min rädsla för att barnet skulle dö.
    Jag skrev i FL brevet om min rädsla för att spricka o att barnet skulle fastna o dö vid FL...o se som det gick...sugklocka o yttre press o bebis kom ut i öppen pannbjudning med blödning/ stort läskigt blåmärke i pannan o jag fick perineumbristning grad 2. o sen fick jag ju framfallet också....
    Hur var det bättre för bebis eller mig att föda vaginalt i detta fallet undrar jag?Skrikandes

Jag ska ringa min MVC o be om remiss till Bäckenbottencentrum. Kan inte ha det så här...vill bli bra igen..inte känna denna klump mellan benen alltid o denna oro om det ska bli ännu värre, rädslan att aldrig kunna ha sex eller kunna röra mig normalt o lyfta mitt eget barn.

• che71
    born2011 skrev 2014-10-26 11:55:23 följande:

Jag hade även sagt att jag absolut inte ville ha värkstimulerande dropp om det inte var fara för barnets liv.. finns ju en risk att livmodern kan spricka då om man gjort ks innan..

ändå drog dom på värkstimulerande när det var dags att börja krysta (för att snabba på det hela tror jag) dom sa till mig att jag bara skulle få antibiotika dropp eftersom mitt vatten hade gått två dygn innan, så fick alltså veta först efter fl att dom gett mig värkstimulerande..

Dom ville nog bara snabba på fl för att jag var så jävla rädd, hade sån jävla ångest för att klämma ut barnet genom underlivet.. ville ha epidural också men den kom aldrig så den ända smärtlindring jag fick var akupunktur

Fick du inte ens lustgas alltså?
    akupunktur mot illamåande fick jag men annars var det bara lustgasen jag klamrade mig fast vid, ville ju inte ha EDA pga att det kan försvaga värkarna så att man till slut behöver värkstimulerande o sugklocka..så jag kämpade på med all smärta i onödan, för det blev ju ändå värkstimulerande dropp o sugklocka o yttre press,
    pga att bebis inte mådde bra mot slutet.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder