• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Neville

ja, hallelujah för denna tråd, haha.
    Den värsta svullnaden har lagt sig, men sablans stygn till att göra ont. Har redan tappat några trådar, snubblade i trappan, blöder lite  mer men det är okej. 
    Jag hade inget att oroa mig för enligt sköterskan jag talade med. 
    Lätt att säga det till en hypokondrisk, konstant oroande nyopererad mig... '

Men i morgon har det gått en vecka, så tiden går ju fort iallafall. 

Hur länge blöder man bara blod typ? 
    inte blod-flytning, utan blod? 

Åh ibland önskar jag att jag var gynekolog själv...  

• nian74
    Neville skrev 2011-05-30 09:46:12 följande:
    ja, hallelujah för denna tråd, haha.
    Den värsta svullnaden har lagt sig, men sablans stygn till att göra ont. Har redan tappat några trådar, snubblade i trappan, blöder lite  mer men det är okej. 
    Jag hade inget att oroa mig för enligt sköterskan jag talade med. 
    Lätt att säga det till en hypokondrisk, konstant oroande nyopererad mig... '

Men i morgon har det gått en vecka, så tiden går ju fort iallafall. 

Hur länge blöder man bara blod typ? 
    inte blod-flytning, utan blod? 

Åh ibland önskar jag att jag var gynekolog själv...  
    Jag blödde inte så länge, några dagar bara. det kan nog vara väldigt olika från person till person.

Jag vet precis hur du känner. Jag var smått hysterisk när ett stygn lossnade andra dagen (när jag gjorde tvåan första gången efter op) Jag riktigt hörde hur sköterskan i telefonen satt och log åt mig...

Jag tyckte ocskå att stygnen stramade och gjorde ont ganska länge - de liksom stack mig. 
  • Minnie7

Ja, tack gode för den här tråden. Och att vi är på olika nivåer i bearbetning och behandling. Alltid någon som har ett gott råd och en tröstande kommentar när man behöver det som bäst. Jag saknar att kunna ta långpromenader!!! Är så obehagligt att stå och gå att jag helst ligger ner. Det är fel, jag vet... Men usch, man blir ju så låg då... Känns så hopplöst ibland

• nian74
    Minnie7 skrev 2011-05-30 09:51:52 följande:
    Ja, tack gode för den här tråden. Och att vi är på olika nivåer i bearbetning och behandling. Alltid någon som har ett gott råd och en tröstande kommentar när man behöver det som bäst. Jag saknar att kunna ta långpromenader!!! Är så obehagligt att stå och gå att jag helst ligger ner. Det är fel, jag vet... Men usch, man blir ju så låg då... Känns så hopplöst ibland
    När jag tog långpromenader efter min senaste (och sista) förlossning fick jag en otrolig tyngdkänsla, så jobbig att jag ibland tog alvedon för att det skulle släppa. Det kom in en massa luft också när jag gick - och det som kommer in måste ju förr eller senare komma ut också...jättejobbigt.
    Det jobbigaste var nog den öppna känslan. Om jag var kissnödig var jag tvungen att medvetet knipa jättehårt för att inte kissa på mig, det ska ju liksom fungera av sig själv.

Nu, efter operationen, kommer jag knappt ihåg hur det var innan. 
  • Minnie7

Åh vad det låter underbart! Precis så upplever ju jag det också fast att det skaver också. Så himla jobbigt! Känns så konstigt att knipa också när man är uppe- det känns ju att något är i vägen sas.

Tack för att du inger mig hopp.
    Hade du en för kort mellangård också eller berodde symtomen "enbart" på framfallet? Vilket framfall hade du nu igen?

• nian74
    Minnie7 skrev 2011-05-30 11:01:20 följande:
    Åh vad det låter underbart! Precis så upplever ju jag det också fast att det skaver också. Så himla jobbigt! Känns så konstigt att knipa också när man är uppe- det känns ju att något är i vägen sas.

Tack för att du inger mig hopp.
    Hade du en för kort mellangård också eller berodde symtomen "enbart" på framfallet? Vilket framfall hade du nu igen?
    Skav hade jag också - du ser hur fort man glömmerFlört

Jag opererade bakre väggen.
    Mellangården var i princip obefintlig, hålen satt liksom "vägg i vägg".

Gyn har alltid sagt att jag har bra knip, tyngdkänslan kändes bättre om jag knep också men vem sjutton orkar gå och knipa hela tiden?! Det här är något som jag aldrig skulle kunnat knipa bort.

Det jobbiga är att man måste vänta i ett år efter förlossningen innan de gör något åt det men det är ju bra att få bollen i rullning i tid med tanke på alla väntetider hit och dit.

Nu känner jag mig mer som mig själv igen där nere. 

Just det, när jag badade kom det alltid in massor av vatten, så när jag reste på mig forsade det ut - kändes inte heller bra. Det är också borta nu. 
  • Minnie7

Ja, man funderar ju på hur man ska få tiden att gå... Skavet är värre när jag böjer mig och även att det sas är fullt i hålet så känns en öppen känsla. Hur är det möjligt?? Men men, en sak i taget. Först östrogenkrämen i en månad och sedan prova prolapsring.
    Upplevde ni också symtomen olika från dag till dag? Jag börjar snart tro att en del sitter i mitt huvud. För det borde ju vara lika- eller???

• Minnie7

Jag hade också ett bra knip enligt gyn. Fast nu kniper jag inte då en hemorojd sitter i vägen. Man kanske inte ska knipa då?? Det är en ytlig hemorojd så det känns inte så skönt när jag kniper.

• Neville

åh, mina hål satt med typ, precis vid varandra och nu efter operation har jag typ... en hudmask? ... äh, det ser ut som en mask mellan hålen nu :) låter säkert jätte dumt och det lägger sig ju med tiden, men masken ser rolig ut alltså, hoppas den inte stannar.

även jag hade problem med vatten och luft, allt bara forsade in. jag blir på något sätt så glad när jag läser här, det är inte bara jag med dessa problem.
    det känns som om det är lite hysh att prata om och här är det enda stället man får ´stöd och förståelse.

• Gladhannapanna

Jag känner igen både skav och tyngdkänslan! För mig var det markant sämre vid mens. Nu är jag ju bra som sagt även om det inte känns som innan första graviditeten!!!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder