Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Vad bor du? Jag bor i Gbg och opererades på KK Östra av Eva Dahlgren.
    Hon är jätteduktig!!!

• Gladhannapanna
    Paincake skrev 2014-04-24 14:20:12 följande:

Ni kanske kan ge mig tips och råd om hur man får vardagen att gå ihop efter operationen. Så vitt jag har läst mig till får man inte lyfta tungt en lång tid efter operationen. Jag har en 1,5-åring på knappa 13 kg, en fyraåring (som jag ytterst sällan lyfter, iofs) och en man som ofta jobbar kvällspass vilket innebär att jag tar allt kvällsbestyr med upp och ur spjälsäng, matstol, bilstol, vagn... Hur löser man det lite smidigt? Hur har ni gjort?

Jag lyfte nästan ingenting. Vår dotter var ca 18 månader och hon fick själv klättra i och ur vagnen och bilen så spände jag fast. Bytte blöja på golvet osv. Maken lyfte det mesta annars.
  • Gladhannapanna
    Paincake skrev 2014-04-24 20:44:27 följande:

Tack för alla tips! Guld värt!

Det låter svårt att hålla sig från att lyfta sina barn i tre månader men man får väl göra så gott man kan... Har ni klarat det, ni som är opererade? Utöver vardagssituationer som blöjbyte och nattningar, hur har det funkat på lekplatser? Handla? Plötsliga situationer (barn som trillar, springer iväg etc)?

Jag lyfte nästan ingenting! Gick inte till lekplats etc själv. Maken handlade allt, samt skötte tvätt och städ. Det är superviktigt att du inte lyfter för då riskerar du att förstöra alltihop!

När barnen var ledsna satte jag mig ner och lät dem krypa upp i famnen istället för att lyfta upp dem. Jag var inte själv mer än nödvändigt.
  • Gladhannapanna

I mitt fall är det omöjligt att föda vaginalt eftersom de tagit bort vävnad som hindrar slidan från att töja sig så mkt som behövs för en förlossning.

Dock är återfallsrisken 100% om jag blir gravid så det kommer aldrig att bli aktuellt med det ena eller det andra. 

• Gladhannapanna
    Cissan skrev 2014-04-30 08:42:03 följande:
    Ok! En annan fråga, detta med mellangården som många pratar om, är det huden mellan slida o anus !?
    Ja, men inte bara huden. Det ska vara muskler mm också, det är även den vävnad som sitter i bakre, nedre delen av slidan, mot tarmen. 
  • Gladhannapanna
    Cissan skrev 2014-05-06 16:43:36 följande:

Jag blir GALEN på detta svidande, skavande!! Hur står ni ut?? Fått för mig jag läst om Ngn. Kräm man kan smörja med, ngn som har erfarenhet Av detta? Sen undrar jag tillvägagångssättet för er att få hjälp? Jag ska ju på återkoll om 2 v o då har det gått 8 v, är det min bm som hjälper mig vidare eller bör jag ringa Gyn Själv? Jag står inte ut, blir så ledsen o frustrerad att inte fungera normalt! Vill ut o gå med min fina nya vagn, inte bara titta på den :( O allt annat! Kommer bli galen om jag ska vänta i 6 månader o hoppas på att kroppen ska fixa detta själv....även om jag önskar att den gör det såklart ...

Ovestrine heter krämen, när man ammar hamnar man i liknande hormontillstånd som klimakteriet och då blir slemhinnorna torra och sköra vilket inte underlättar skavet.

Eftersom du fött såpass nyss kommer de inte att göra någon större åtgärd, det tar ca ett år innan alla ligament mm samt hormonnivåer är återställda. Dessutom opererar de inte förrän man fått de barn man vill ha eftersom återfallsrisken vid en graviditet är ca 100%...

Mitt tips är att börja hos din bm. Begär även ut din förlossningsjournal och kolla vad det står om rupturer mm.

Om du inte får ngt bra svar av bm tycker jag att du ska söka dig vidare.

I mitt fall konstaterade bm mitt framfall vid efterkontrollen efter första förlossningen. Jag kunde inte promenera mer än 15 minuter utan att få besvär, hade det så i tre år innan jag opererades första gången...
  • Gladhannapanna
    Cissan skrev 2014-05-06 21:33:52 följande:

Oj 3 år!! Helt otroligt du stod ut!!! Jag är färdig med barnafödande och ammar inte. Förlossningsjournalen är inte det den man får med sig hem? Eller finns det en annan med? Den jag fick med mig hem är den där det står vad de gjorde under hela föeloppet.

Det är den som är förlossningsjournalen.
  • Gladhannapanna

Jag födde andra barnet vaginalt och blev inte sämre än innan. Gick på samtal hos en Aurorabarnmorska under min andra grav och fick träffa en förlossningsläkare som antecknade tydliga instruktioner i min journal och dessa följdes till punkt och pricka under förlossningen. Jag hade både eda och pudendusblockad så det kändes ingenting. Blev bara sydd med sex stygn till skillnad not första då de sydde i två, tre timmar....

• Gladhannapanna
    lije skrev 2014-05-08 18:39:58 följande:

GHP: skönt att höra att det gick bra för dig! Funderade du på snitt lr var det självklart att föda vaginalt?
    Vad sa de att man ska tänka på under förlossningen för att motverka skador? Kan inget om sånt!?

Jag krävde snittlöfte för att våga bli gravid. Var lovad snitt, inga bekymmer alls att få det löftet!

Jag minns inte exakt vad som gjordes mer än att de höll emot ordentligt och hindrade mig från att krysta ut henne för snabbt. I mitt fall var det så jäkla jobbigt vid första förlossningen, jag kände precis hur jag sprack framåt och de lyckades inte bedöva när de sydde. Därför fick jag så bra smärtlindring vid andra. Det stod också tydligt att det skulle vara en erfaren person som sydde ev bristningar samt att jag skulle sys på operation om det blev större bristningar. Jag fick världens bästa bm som kändes som en mamma för mig, hon hade jobbat sedan sjuttiotalet och förlöst hur många barn som helst. Hon och uskan var lugna och trygga båda två så jag kände mig så lugn man kan i en förlossningssituation. De bristningar som blev var ytliga och ställde inte till några problem alls efteråt.

Vid första brast jag framåt, bakåt och inåt och de påverkade vävnaderna och musklerna. Dessutom syddes de dåligt pga att livmodern inte drog ihop sig och bara fortsatte att pumpa ut blod. De var hyperstressade helt enkelt. Jag blödde ca 2,3 liter.... Andra gången "bara" 1,2 liter.
  • Gladhannapanna
    Cissan skrev 2014-05-10 11:05:08 följande:

Va skönt att få operera det....jag vill oxå det om det inte blir bättre!! Men jag kände ju inget alls egyer barn nr ett så jag hoppas detta ska ge med sig!! Låter ju positivt när du säger att det försvann efter första!! Hur många månader tog det? Finns det ingen chans att det försvinner även denna gg för dig? Jag anv inte tampong så jag vet inte om det skulle fungera. Mitt största problem hemma är just samlivet som för tillfället är icke existerande med en fullt förstående man men jag blir galen!! Jag vill ju ha det tillbaka som det var förr!!! Är rädd för att prova då jag är så rädd att skavet o svidandet ska förvärras :((

Sex har aldrig varit ett problem för mig, framfallet puttas ju in när man har sex.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder