Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Mymla skrev 2013-09-30 14:46:53 följande:
    Det borde ju va ganska lätt att avgöra om man gått sönder inuti slidan? Om bebisen har blod på sig när den kommer ut? För något blod ska ju inte finnas i fostervattnet.
    Nja, man blöder ju ofta när man öppnar sig. Alla blöder ju i samband med förlossningen men det är olika mycket. Det räknas som normalt att blöda 5-10 dl. 

(jag blödde både från livmoder och bristningarna totalt 2,3 liter) 
  • Gladhannapanna

Det gjorde djävulskt ont när de sydde mig trots massor av bedövning, de provade det ena efter det andra men inget funkade ordentligt! De borde ha sytt mig på operation och inte på förlossningen

• Gladhannapanna

Vilken idiot!!!!!

Men om du går till en annan läkare, inom landstinget så lär dom ju konstatera samma sak.

Jag hann knappt upp i stolen innan läkaren sa att hon skulle skriva remiss till operation.

Det var dubbelt, skönt att bli tagen på allvar och jobbigt att få eländet bekräftat. Samma sak när bm på efterkontrollen sa att hon aldrig sett någon som varit lika mkt sydd som jag...

Kram!!!!!

• Gladhannapanna
    Stinsen skrev 2013-10-09 13:35:04 följande:
    De jag blev så förvånad över är hur jag själv reagerade....hallå jag visste ju att det var galet. Jag är absolut inte fin i kanten eller så och brukar kunna facea problemen. Men sättet hon sa allt på kändes nästan.... inte vet jag men förnedrande typ.
    Hela hennes kroppsspråk fick mig att känna mig obekväm och nästan lite småäcklig. Allra helst när hon typ stoppade in handens alla fingrar och tryckte ner bäckenbotten Kräks
    Tanken som slog mig direkt var att men herre gud om hon kan göra sådär så lär ju min karl inte känna mycket alls Förvånad .

Och likaså när hon sa vid skrivbordet att eftersom man inte sytt ihop och återskapat min mellangård så typ hänger blygdläpparna fritt och allt blir ett gapande hål .....

Men om dom nu är kopplade till landstinget och säger i telefonen att OM det är någon som ÄR fel pga förlossningsskada mm så åtgärdar dom det via högkostnadsskyddet ..... hur kan det då komma sig att dom då säger när jag väl är på plats att "du får betala 75 000:-"

Och dessutom det sista hon sa var att jag INTE skulle operera mig via landstinget för dom klantar sig bara och i slutändan hamnar alla hos dom eller någon annan privatklinik som får ställa allt tillrätta som man skulle ha gjort från början....
    Bull shit att säga att alla inom landstinget klantar sig!!!!! Jag blir arg när jag läser det! Jag är opererad på Sahlgrenska i Göteborg och blev väldigt väl behandlad och ett ok resultat!!!!!  Kommer förmodligen att få operera om mig om ett antal år pga återfall. HAr dålig bindväv helt enkelt, det har inte med om operationen är lyckad eller ej utan att min kropp sakta förfaller... Hade nog tendenser till framfall redan innan jag födde barn. 
  • Gladhannapanna

Jag blev också sydd i blygdläpparna, den ena ända upp till klitoris, INTE skönt med knutar precis där!!!!

Jag fick till Aurorabm innan jag ens vågade bli gravid andra gången och blev lovad snitt på stört! Kände mig aldrig övertalad till någonting under samtalen vi hade när jag var gravid. Jag valde själv att föda vaginalt och är väldigt nöjd med det, i mitt fall förvärrade det ingenting! Men jag fick den mest er farna bm som fanns när jag födde. Dessutom pudendusblockad, den bedövade hela underlivet och gjorde att jag kunde bli guidad av bm hela vägen i lugn och ro, hon var ute på två krystvärkar...

• Gladhannapanna
    mammaihöst skrev 2013-10-14 12:43:40 följande:
    Hej!

Å nu hittade jag hit! Snälla ni systrar hjälp mig!

Jag födde mitt andra barn i februari 2013 med sugklocka och fick en sfinkter ruptur. Båda barn var stora, över 4 kg. Syddes direkt och har läkt väl. Dock sex veckor senare konstaterades försvagning i främre slidväggen, fått rådet att knipa knipa och knipa.

Nu 8 månader senare tycker jag det känns som att även livmodertappen hänger ner i slidan!!! Är livrädd att hela livmodern ska falla ner och vågar knappt röra mig. Min bäbis väger 10 kg och det förbättrar ju inte situationen precis. Tidigare har jag bara fått höra att man gör ingenting första året efter förlossning. Sen får man se. Men även att när man väl fått framfall konstaterat är det ingen man kan göra åt det.

Vart ska jag vända mig? Bor i Göteborg. Vill INTE träffa fler läkare som säger att detta får man leva med och räkna med. Jag vill bli tagen på allvar. Jag är 33 år och känner mig som den enda i världen som ung med framfall.    

Dessutom undrar jag: kan man bli gravid igen? Kommer hela livmodern ramlaner med en tung bäbis i då eller vad händer? Jag önskar ju få ett till barn och redan fått lovat att snitt kan beviljas då. Men nu med denna livmodertapp som ramlat ner? Hur går det då?

Jag har dessutom haft mycket otur tidigare med 3 missfall, 1 mola, sfinkter ruptur och nu framfall. Känns som det aldrig tar slut...suck. Kan någon hjälpa mig med råd och information? Snälla...   

Hej!
    Jag går hos Anna Welander på Göteborgs kvinnoklinik, hon är super och ställde min diagnos direkt när jag sökte för obehag när äldsta dottern var 10 månader. Jag är opererad på Östra av Eva Dahlgren som vanligtvis jobbar på Sahlgrenska, hon är toppen!!!! Har forskat i ämnet och väldigt noga med att sätta patienten först! Om du klickar på "visa endast" vid mitt namn och början av tråden så ser du hur hon bemötte mig!  
  • Gladhannapanna

Tuttan: välkommen! Här är ingen fråga för dum eller någon detalj för obehaglig!

Jag op bakre plastik i oktober 2010. Det har blivit mkt bättre än det var innan!

Jag hade rejält ont i mer än en vecka, tog det väldigt lugnt under ett bra tag efteråt!

• Gladhannapanna

Jag stannade en natt. Har opererats två gånger, (de avbröt pga blödningskomplikation) vid den första var det främre plastik och då hade jag inte lika ont som vid den bakre. Jag fick medicin på recept som hjälpte bra. Var sövd båda gångerna.

• Gladhannapanna
    mammaihöst skrev 2013-10-15 10:55:58 följande:
    Hej!
    Då ska jag boka in en tid hos Anna Wehlander. Hoppas det inte dröjer superlänge. Som det är nu är förfärligt. Jag vågar nästan ingenting. Jobbigt att det ska vara förenat med ångest att bära sin bebis. Jag vill ju bära honom hur mkt som helst nu när han är liten och mysig.

Tror ni man kan få en ring redan innan det gått ett år från förlossning?
    Å jag är så deppig och känner mig så ensam. Det jag läst om operationerna verkar ju vara dåliga resultat? Men om jag inte misstagit mig så finns det ngr här som är nöjda med sina? Läkaren jag pratade med i våras sa mer eller mindre att jag måste vara jättedålig för att de ska riskera en op eftersom resultatet är så dåligt. Så, hur jag än vänder och vrider på det ska jag ha det jättedåligt då eller?

Finns det andra opalternativ om man söker t ex plastikkliniker tror ni? Jag vill ju bli så bra det går. Oj måånga frågor, jag tänker inte på ngt annat nu...stackars min familj. Jag är som ett orosmoln som mullrar omkring här hemma...   
    Jag är nöjd med mina operationer som utförts på Östra så det finns hopp!

Ang att berätta: Jag jobbade på en Familjecentral när jag opererades. Mina kollegor jobbade på MVC, BVC och öppna förskolan så jag berättade för dem. När det handlade om föräldrarna var jag kluven, på ett sätt vill jag ju inte diskutera mitt underliv men samtidigt kanske det är en nyförlöst mamma som sitter med samma besvär.... Jag svarade lite undvikande på frågor, typ: Behövde fixas till efter förlossningsskador".

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder