Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Sedan åkte vi skidor i Sälen...
Sedan åkte vi skidor i Sälen...
Ja, man blir deprimerad. Problemet är att dessa operationer är inte livslånga. Det är lätt att man kan få återfall och då är det viktigt att försöka undvika fresta på bäckebotten för mycket. Sedan måste vi ju leva också!
Paincake, arbetar du? Kan du koppla bort att du har prolaps. Jag kan inte koppla bort mina problem och tänker på mitt underliv 24/7. Hoppas att det blir bättre med tiden.
Gladhannapanna,
Jag vill gärna fråga dig om hur det känns ni i din framvägg (cystocele). Gör det ont? Känns urinblåsan på plats? Känner du av ärrvävnad? Gör det ont vid samlag? Har du problem med inkontinens när du hostar? Tränar du?
Maria
Gladhannapanna,
Tack för svaret. Undrar om du har "bulle" kvar eller cystocelen har gått tillbaka efter operation. Jag ska träffa samma läkare som remitterade dig till operation i Göteborg nästa vecka. Jag bokade tid hos henne efter att har läst din berättelse. Jag tror själv att jag har även livmoder prolaps och vet att jag har anal prolaps + cystocele.
Som jag kommer ihåg använde de inte nät när du blev opererad, eller hur? Det låter bra att du kan leva normalt liv. Jag hoppas att jag kommer att få mitt liv tillbaka någon gång.
Hemligkvinna, tar du in mycket vatten i vaginan när du simmar? Jag har ej provat än men ska.
Har gått idag ca 20 min med prolapsring samt V2 stöd. Det kändes ganska OK.
Har någon av er anmält vården till IVO? Jag tänker att anmäla min barnmorska som gjorde uljud en vecka innan förlossningen då jag sa att han sparkar fel. Hon såg att var i profil men sa inget till mig. Att krysta 4 timmar under förlossningen + yttre prov (10 gånger) har ju orsakat min skada. Det har blivit fel i två led!!! Ska också anmäla detta till patientskadenämden och försöka att tvinga sjukhus att göra lexMaria (jag tror aldrig att de går med på det).
Paincake, har du joggat idag?
Hemligkvinna, jag ska prova att simma snart. Det blir intressant om jag tar in mycket vatten. Jag har provat att ställa mig på huvudet, då ramlar allt på plats och när jag ställer mig tillbaka blir det värsta muspruttar. Min sambo skojade att jag skulle lära mig gå på händer och jag blev rasande. Jag sa att han skulle hänga en apelsin på snoppen och stoppa en i rumpan för att känna hur det känns för mig.
Minnie, hoppas du mår bra i musen och i själen!
Paincake! Jag håller med Hemligkvinna. Forskningen (den som finns och det finns ej så mycket) säger att low impact som gäller. Det betyder att du ska ha en fot på marken hela tiden. Jag tycket själv att det är en stor förlust för mig då jag älskade dansa, springa... Jag vet inte heller om jag kan gå tillbaka till mitt jobb på sjukhuset då i arbetsuppgifterna ingår att springa på akuta larm och lyfta patienter.
Det är bra att vi får simma, cykla (på plan mark), göra pilates.