• Maria7201

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Minnie7 skrev 2014-08-29 20:49:57 följande:

Dum fråga kanske men om livmodern sitter där den ska men att urinblåsan ändå åker ner- vad kan det bero på? Och om livmodertappen inte åker ner så långt (kanske 4 cm in), kan det ändå vara ett livmoderframfall? Före förlossningen hade jag svårt att ens nå tappen och nu står jag med lätthet och kontrollerar spiralen :-/. Man har ju hört att livmodern åker ner på alla.

Minnie, det är en bra fråga. Som jag förstår det (jag är ingen expert alls) är det ovanligt med en separat defekt, men det kan hända. Det brukar vara flera defekter samtidigt som är sammankopplade. Om livmodern faller ner kan den dra ned urinblåsan. Det nog bäst att träffa opererande GYN (URO/GYN) så att du kan få rätt diagnos.

• Maria7201
    Hemligkvinna skrev 2014-08-30 10:03:49 följande:

minnie
    det låter som en lite sänkt livmoder och när den sjunker ner drar den ofta med sig den främre väggen, så att urinblåsan inte får så mycket stöd. Min livmoder var så högt upp för ett år sedan,

Jag tror däremot redan nu att jag kommer att behöva fixa den främre väggen sen. Än så länge går det inte bättre att tömma blåsan.

Det är helt sjukt vad trött och medtagen jag är efter denna op. Orkar knappt göra något alls. Ska försöka orka med att duscha idag bara. Att ens skriva detta tar så där 3 ggr så lång tid.

Styrkekramar till dig!
  • Maria7201
    che71 skrev 2014-09-01 04:05:40 följande:
    Kulorna tipsade min BM om.

Igår kände jag med ett finger när jag knep o det är inte så starkt knip alls framtill precis som hon sa för 3 månader sen när framfallet konstaterats.

Varför förbättras det inte?

Har svårt att knipa av strålen när jag kissar. .funkar men bara efter att ha knipit en liten stund.

Kan du knipa av strålen?

Vet någon om hormonerna stabiliseras även om man ammar, fast bara 1-2 gånger per dygn (natt o morgon) eller måste man sluta helt?
    Du kan använda Ovesterin 1mg/g x 2 -3 i veckan vaginalt. Det är OK även om du ammar. Då blir dina vävnader bättre. jag har slutat amma för 1,5 månader sedan (bebis är 3 månader idag) pga att jag var tvungen att börja med antidepressiva r/t framfall.
    Har fått mens tillbaka och n´mina vävnader är mycket bättre, även framfall känns lite bättre.
  • Maria7201
    Cissan skrev 2014-09-01 08:58:11 följande:

Ja det konstiga är att jag kan knipa av den....men är jag kissnödig så det rinner efter venen så kan jag det inte.....då när man behöver det som mest!

Det du beskriver heter Urge Incontinence. Läs följande länk för att förstå vad det handlar om och hur man behandlar. Det finns en potitiv sak med inkontinens: det hjälper med knipövningar. Köp HAB-it DVD. www.hab-it.com
    http://www.miklosandmoore.com/incontinence/urge/

Urge incontinence och stress incontinence är två olika saker.
  • Maria7201
    Cissan skrev 2014-09-01 08:59:42 följande:

Hur får man veta det då? Är så less på att hela tiden lära sig saker här (missförstå mig rätt nu det är toppen! MEN jag vill att sjukvården ska kolla allt detta o unge att jag ska behöva komma o be om det :(((

Jag håller med dig till 100%. Kvinnovården i Sverige är under all kritik. Detta måste upp till riksdagen för att det ska hända något:)

• Maria7201
    Cox Orange skrev 2014-09-01 10:45:37 följande:
    Hej

Ja, jag gjorde rectoceleop + rekonstruktion av mellangården i våras. Väldigt jobbigt, men nu kan jag skita normalt och utan att ha ont och blöda, vilken lyckaTungan ute

Tänkte faktiskt prova laserbehandling först innan jag opererar in nåt i kroppen som ska sitta där i 60 år. Det är min naturliga skepticism att INTE göra det som läkarna propsar så stenhårt på (som vaginal förlossning och TVT).
    Laserbehandling? Vad ska det hjälpa för? Jag håller med dig angående TVT. Det finns kvinnor som har fått svåra biverkningar av dessa slingor, med för de flesta går det bra. Det finns också läkare i US som fixar detta med egen vävnad.
  • Maria7201
    Maria7201 skrev 2014-09-01 14:45:52 följande:
    Det du beskriver heter Urge Incontinence. Läs följande länk för att förstå vad det handlar om och hur man behandlar. Det finns en potitiv sak med inkontinens: det hjälper med knipövningar. Köp HAB-it DVD. www.hab-it.com
    http://www.miklosandmoore.com/incontinence/urge/

Urge incontinence och stress incontinence är två olika saker.
    Glömt att säga att knippövningar hjälper mot stress inkontinens.
    Vad gäller behandling av urge inkontins kan du läsa länker ovanför . Det står ganska bra.
  • Maria7201

Hej alla!

Jag mår jättedåligt nu. Har varit på sjukhuset och pratat med avd chef, ansvarige förlossningsläkare samt två barnmorskor som var med under förlossningen.
    Jag blev hånad och läkare sa att mina besvär var inte så farliga och jag är 42 år gammal och då får man räkna med framfallet. Alla tyckte att det var normalt att jag kom till förlossningen kl 3 på natten och var öppen 10 cm och barnet föddes kl 07.00 med värkstimulerande dropp samt yttre press under 10 minuter för att få han sjunka ner till bäckenbotten. Han har legat ovanför bäckenbotten i nästan 4 timmar utan att sjunka ner och mina värkar var svaga och oregelbundna. Detta räknas som normnalt.
    Barnmorskan uppmande mig att krysta sedan kl 3.00 så jag fick krysta väldigt mycket på uppmaningen men hon skrev i journalen att jag fick krysta från 06.00. När jag och min sambo sa att det inte stämde förnekade hon. Barnet föddes ju i djupt tvärläge.
    Förlossningsläkare sa att allt var rätt  och inga fel begicks och att mina symptom stämmer inte med mina upplevelser och log. De två barnmorskor som förstörde mitt liv sa att de inte gjort något fel och skulle göra likadånt nästa gång.
    Jag blev hånad, ifrågasatt och mina symptom blev bagataliserade. Jag ville ju att de slulle göra LexMaria men de vägrar.
    Jag kommer att anmäla dem men om IVO går efter journalanteckningar blir barnmorskorna inte fällda. Vad gör man?
    Först blir jag misshandlat på förlossningen och därefter skrattar de åt mig och ber dra åt helvete. Barnmorskan lämnar oriktiga uppgifter i journalen också.
    Ingen empati alls. De vill bara skydda sig själva. Jag har jobbat på samma sjukhus i 10 år men jag är inte mycket värd.

Jag frågade om jag kunde komplettera journalen men blev hänvisad till verksamhetschef. Jag vet inte om det är någon ide att träffa honom. Om jag skulle behöva en betalningsförbindelse till ett annat sjukhus då kanske han  inte samarbetat med mig after allt detta? Vad ska jag göra? Hjälp?!
    Jag känner att förlossningsvård i Sverige är hemsk och orättvis. Hur har de samvete att behandla patienter på detta sätt! Läkare frågade även mig om jag hotade honom när jag börja prata om oberoende granskning. Men det är svårt att granska något om journaltexten inte stämmer.
    Flickor, hjääääälp

• Maria7201

Hej; flickor!

Tack för stödet. Det betyder mycket för mig. Det är bra att vi kan stödja varandra. Det känns att kvinnosjukvården i Sverige i en stor sekt som skyddar varandra och bryr sig inte så mycket om patienter i alla fall de flesta av dem.
    Vet ni vad? Jag har tittat på Sveriges förlossningsregister
    http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19289/2013-12-16.pdf
    Det finns inte äns statistik över framfall efter förlossningar!!!! Bara över bristningar. Jag, t ex hade inga. Detta betyder att min förlossning kommer att registreras som normal och sjukhus får höga poäng. Detta måste vi ändra på men jag vet inte hur. Ska ringa till Socialstyrelsen på måndag. Det är ju systemfel. Jag känner att jag måste göra en kvalitativ studie i detta ämnet. Vi måste försöka att ändra samhällets inställning på förlossningsskador.

HK, jag har också allt svart på vitt i mina journaler att jag har drabbats av förlossningsskador, men överläkare som inte äns var på plats menade att dessa "erfarna" barnmorskor kunde ej göra något annat. De behövde inte tillkalla läkare då de var erfarna enligt honom. Han sa också att jag ljuger om mina svåra symptom och att det är ingen problem att leva med framfall. Han sa också att i Brasilien 80% gör c/s för att förhindra framfall ,men han skulle aldrig bevilja detta till mig om jag skulle komma innan förlossningen. Han frågade om jag hotade honom när jag börjde prata om oberoende granskning. Fattar ni!
    Jag vet att jag ska spara min energi på att hitta en bra behandling och ta hand om min familj men jag kan inte ta skiten. Jag kan bara inte.
    Till det positiva hör att jag har fått sjukskrivning just för framfall där det står att arbetsgivare måste omplacera mig och att jag inte få lyfta mer än mitt barn (kirurgen skrev detta). Så nu har jag 50% sjukskrivning från vårdarbete. Min chef är helt med på noterna. Hon stödjer mig till 100%. Det är också "underbart" då jag arbetar på samma sjukhus med dessa "trevliga" barnmorskor och förlossningsläkare.
    Kommer att gå upp 20 % till på Högskolan, så det blir 50% där och 50 % sjukskrivning från vården.  Som ni vet jag arbetar då jag inte kan ta hand om min son på egen hand under hela dagarna med lyft och promenader.
    Jag tycker att ni som har framfall nu och har krävande jobb ska kräva omplaceringen eller sjukskrivning.

Kramar till alla. Hör av er om ni har ideer på hur vi kan förändra inställning till framfall. Jag tror att det är dag att vakna.

• Maria7201
    Cissan skrev 2014-09-06 18:08:03 följande:

Åh herregud!!! Jag önskar Alla som säger att framfall är ok o normalt efter en fl skulle få testa detta!! Blir så förbannad!!! O bra att du blev sjukskriven Maria, en sån sak skulle ju jag aldrig få igenom då bm plus 2 läkare kikat på mig o det finns inga fel pp mig o när jag då frågar varför jag har sånt skav o känslan av att ngt sitter inuti mig så säger de att de har ingen aning varför jag känner så. Fet kan vara inbillning sa en !!! Min bm sa direkt när jag kom till henne att jag hade ett framfall men ingen av läkarna håller med henne utan jag ser NORMAL ut! Men jag känner mig INTE normal då jag inte längre kan göra vissa saker längre,!!!

Cissan, du får väl gå till någon som opererar framfall. Hon/han kommer att se det direkt. Du måste få en remiss till någon som second opinion. Om du har pengar, åk utomlands. Jag blir bara förbannad när jag ser hur kvinnor behandlas och det är just systemfel.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder