HelenaMaria skrev 2010-11-22 12:54:19 följande:
Hej!
Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.
Drabbades av ett framfall av bakre slidväggen vid min förlossning för drygt tre år sedan. Jag har måttliga besvär av detta och ni som också drabbats vet ju vilka besvär man kan ha. Jag har aldrig varit hos läkare och fått en bedömning men ska nu till läkare på Mvc den 3/12. Till saken hör att jag är gravid igen och jag vill för allt i världen inte att framfallet ska förvärras vid en framtida förlossning. Med andra ord så undrar jag om ni vet hur stora chanser jag har att få beviljat ett snitt med tanke på förlossningsskadan? Som skadan är nu så går det ju för det mesta bra men jag orka inte med att den skulle bli värre samtidigt som man ska ta hand om ett spädbarn. Blää.. Jag vill dessutom undvika operation om det är möjligt och en vaginal förlossning skulle definitivt medföra en stor risk för att jag skulle behöva opereras.
Är de något speciellt jag ska tänka på när jag träffar läkaren? Att jag inte vill förvärra skadan ska jag givetvis framföra och även att jag mår psykiskt dåligt av att ligga och krysta när jag vet att det med all säkerhet redan är en muskel som har lossnat någonstans "där nere"... så då känns det inte så bra att krysta med all kraft direkt.
Jag fick ju mitt framfall efter min första förlossning och det blev värre efter andra graviditeten. Min gynekolog förklarade att det inte bara har med förlossningen att göra utan lika mkt pga graviditeten som tynger ner bäckenbotten.
Det var inget problem att krysta andra gången trots att jag hade en muskel som hade släppt. Den går ju bara att åtgärda genom en operation men om du inte har så stora besvär så behöver du ju inte opereras trots att muskeln släppt.
Har tyvärr inget råd att ge dig!
Nu har det gått drygt sex veckor sedan jag opererades och jag känner mig riktigt bra, men har ju fortfarande restriktioner förstås. Känner ingen tyngdkänsla, ingen smärta osv. Har inte tittat med spegel på länge så jag vet inte hur det ser ut, men det känns ok. Stygnen ska sitta ett tag till så det känns fortfarande lite knöligt och stumt.