Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
H: när är ditt ÅB?
H: när är ditt ÅB?
Nja, kanske inte svullen men det känns fullt i hålet om man säger så... Undviker fortfarande att böja mig ner då det är lite obehagligt. Tyngd ibland- ibland fram vid urinröret och ibland bak som ett tryck emot mellangården. Men oftast känner jag mig bara "sårbar" bak mot muskelfästena.
Ska på återbesök den 15 juni- nästan exakt 2 månader efter op. Har också många frågor jag behöver få ställa och förhoppningsvis få svar på.
UP: trist, men då vet du ju iaf.
H: Inga påsar utan granulat. Tar bara en kapsyl/ dag tillsammans med ett stort glas vatten (står på förpackningen) samt ett par muggar kaffe. Bajsa- check! Fast min mage har alltid varit känslig för kaffe på morgonen och regelbunden så det kanske är därför.
Jag blödde ungefär i 1,5 v men sedan kom ju artärblödningen och jag började störtblöda igen. Jag blev sjukskriven i 4 v men jag är mammaledig. Har börjat jobba 1 dag/ v och det är iof inget stillasittande arbete. Tror det viktigaste är att man inte lyfter tungt. Sitta och gå kortare sträckor är ju ingen fara så jag vet någon som bara var sjukskriven i 2 veckor.
Jag är förresten 38 år
Åh vad jobbigt!!! Fixa något att ta emot det och ha alltid ett glas vatten nära till hands!!
Skulle också vilja kolla urinrörets lutning. Gör man det via denna undersökning? Har aldrig hört talas om en uridynamisk undersökning. Vem gör den? Kirurgkliniken eller gyn?
Man gör en sk bakre plastik om man har framfall bak. Jag gjorde det men det var främst pga musklerna. Är de isärsprängda bak görs samma op tydligen. Då åtgärdas framfallet på köpet.
Läcker du när du nyser och hostar också? Kan du knipa av strålen? Jag har ju också besvär med läckage men eftersom jag varken hoppar, springer eller ens tar några promenader så upplever jag ju inte det så besvärande än.
Ja, det är ett lätt ingrepp. Tar väl 20 minuter att åtgärda. Funderar själv på det sedan när/ om jag åter kan bli fysiskt aktiv. Men man ska ju vara lite försiktig med löpning, hopp och dyl om man har/ har haft framfall. Var rädd om dig!
Tror säkert att Strandkliniken fixar det!
Pseudonym1: Det är väl just detta jag har så svårt att acceptera och förstå. Att allt just ÄR så normalt efter en förlossning. Är det normalt att ha blivit så stor att inte känna något vid sex? Tror faktiskt inte att majoriteten upplever det så för hur in i hundan kan folk vilka gå igenom det igen då? Eller ens rekommendera det till någon annan? Och isf borde man inte få info om detta innan förlossningen? Så att man kan strida om ett annat förlossningssätt där man efteråt kan fortsätta ha ett njutningsfullt sexliv. Om det nu är så normalt...