Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Fi skrev 2013-03-05 11:42:26 följande:
    GHP; de sa samma till mig, att livmodern var något sänkt men att det är normalt efter en förlossning. Än så länge är det inget besvär (bortsett från att jag inte kan använda tampong) men åker den ännu längre ner blir det problem.
    Det är inget problem för mig heller så jag har inte funderat så mycket på det innan. Men nu blev det uppenbart. Jag undrar vad som är normalt innan man fött barn. 
  • Gladhannapanna
    Sunshine808 skrev 2013-03-06 11:04:08 följande:
    Tänkte fråga här eftersom jag inte verkar hitta någon bra information på nätet.
    Jag fick barn för tre månader sedan och började rida för en månad sedan, allt kändes superbra. Tills jag fick lite problem med en hård mage för två veckor sedan. Efter det fick jag en känsla som att jag av misstag råkat sätta mig på en boll och jag kan se två flikar i öppningen.
    Frågan:
    Kan man rida om man har framfall?
    Man kan rida med framfall, det har jag gjort i flera år, men jag tycker nog också att du började rida lite tidigt efter förlossningen, det är ju synd om framfallet blir större än det behöver vara pga ridningen. 
  • Gladhannapanna

jag opererades av Eva Dahlgren på KKÖstra gbg, men hon jobbar eg på Sahlgrenska om hon fortfarande är kvar dvs... 
    Så himla bra! Tog verkligen patienten som prio ett, jag fick till och med hennes direktnummer efter operationen om jag hade frågor, när jag ringde så svarade hon direkt, ingen telsvarare att bråka med!!!!

• Gladhannapanna

www.researchweb.org/is/vgregion/ansokan/1958

Sid nio: www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_barn/fou/Forskningskatalog_2009.pdf 

www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/cvu/Rapport-prolaps,%20Inger%20Stigh,%20SU%20omr%20OSS,%20vers%202.pdf

Några länkar jag hittade när jag googlade på Eva Dahlgren, gynekolog. Hittade också att hon föreläser om prolaps på läkarlinjen så hon är nog en av de bättre i Göteborg i alla fall!!!

• Gladhannapanna

Blåklocka: jag födde på KK östra i Gbg och syddes med lokalbedövning i förlossningsrummet, de höll på i flera timmar. Det är ett av mina absolut värsta minnen i livet!!!!

• Gladhannapanna

Jag vet att man ändrat rutinerna och syr på operation sedan fler år, detta skedde 2006. Jag hade jätteont under tiden vilket står noterat i journalen. Ett problem var säkert att jag blödde massor från livmodern samtidigt som jag säkert blödde mycket från underlivet. Totalt var det 2,3 liter blod...

• Gladhannapanna

Läkaren som sydde mig blev irriterad och "hotade" med att sy på operation... I efterhand har jag med hjälp av Aurorabarnmorska förstått att de var rätt stressade av blödningen, det pumpade tydligen ut från livmodern...

Det är rätt luddiga minnen men jag minns smärtan och att jag råkade fisa barnmorskan rakt i ansiktet! Skämdes rätt bra för det, men med tanke på att sfinktern var skadad är det ju inte så konstigt.

• Gladhannapanna

Minnie: jag fattade inte varken att jag blödde eller att jag spruckit mycket... Var inte riktigt med, maken fick ha bebisen hela tiden. Jag frågade varje kvart om jag kunde få duscha, varje gång svarade de att jag inte fick lämna sängen. Inte ens för att gå på toa, de tappade med kateter flera gånger under natten. Dessutom vet jag att bm klämde på magen massa gånger för att kolla att livmodern inte slappade, ngt som brukar göra väldigt ont men som jag knappt kände av pga de andra smärtorna.

Jag kan inte säga säkert att detta orsakade mina besvär, men bidragit har det säkert!

• Gladhannapanna

Minnie: mig kollade de flera gånger på natten trots att maken sov på golvet. Vet inte hur de löste renbäddningen men jag sov knappast i blodpölar.... P

• Gladhannapanna

Jorban: 0,5-1 liter räknas som normal blödning men jobbigt med smärta!

Jag åkte i sängen upp till BB efter första förlossningen och rullstol efter andra, men jag antar att det till och med finns kvinnor som går själva?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder