Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Jorban: om de tror att det handlar om estetik så är de knäppa, men då förstår jag också varför de propagerar för vaginalt. Jag blev ju lovad snitt direkt, men valde själv vaginalt vilket jag är väldigt glad för. Blev inte sämre av förlossningen, det var snarare graviditeten som påverkade i mitt fall.
    Jag har flera vänner som genomgått planerat snitt och de beskriver det ungefär som Minnie.
    Om en vaginal förlossning är helt komplikationsfri så är det säkert det bästa för mor och barn, men med din historia så finns det ju klara risker och om du själv vet vad du vill och vad du är orolig för tycker jag att de ska lyssna på dig!

• Gladhannapanna
    Jorban skrev 2012-12-21 10:40:38 följande:
    Jag kan ju tillägga att jag inte hade en normal VF sist. Blev igångsatt "akut" och det var strul med det ena och det andra,, nära akut snitt osv. Det gör att jag blivit rädd för själva VF-grejen som helhet. Jag tycker att det känns för mycket att hoppas på en "trevlig VF" av många skäl.

Jag ska ringa Aurora och be om ett snabbare möte och då ska jag vara stark. 
    Bra att du står på dig!!!

Min första förlossning var traumatisk på alla sätt, den andra var en riktigt bra upplevelse så det finns hopp. Men jag tycker att du ska stå på dig, du vet ju själv vad du verkligen vill innerst inne!
    Dessutom ska du absolut förklara att det inte handlar om estetik utan om funktion!!!! Så himla dumt skrivet! 
  • Gladhannapanna

Jorban: vilket stolpskott till Aurora bm!!!! Jag blir så himla arg över hur du blir bemött!!!!
    Jag kan tala om att jag kände precis när min inre blygdläpp sprack under första förlossningen, bakåt brukar inte kännas lika mkt och jag kände inte min sfinkterruptur...
    Jag sprack bara lite andra gången så för mig var det inga problem, men om du är orolig och inte vill föda vaginalt så borde det respekteras!!!!!

• Gladhannapanna
    anonimus skrev 2013-01-13 22:03:31 följande:
    Hej,

har inte hängt med från början, men har också problem med framfall, både från urinblåsa och tarmarna. Operationen är planderad till slutet av månaden, men har tyvärr inte mycket förtroende för läkaren (gynekologen). Har haft problem med tarmarna i 2 år nu, började med hemorroider och analflickor, blev opererad för detta med analspasm och analspricka till följd som inte läkte. Fick en ny läkare som utförde operation nr. 2 för att sprickan skulle läka och mistänkte då framfall från tarmarna. Blev skickad på olika undersökningar, defekografi och någon annan test där de inte hittade något problem. Sprickan läkte dock alldrig och då var det dags för operation nr. 3. Samma läkare gjorde ny undersökning under narcose och tillkallade en till läkare för att konstatera att jag klart och tydligt har rectocele (proctocele). Blev vidare skickad till en gynekolog för att utföra operation, som inte tycker att det är så allvarligt att mina problem kommer att bli lösta. Har förutom det en del andra besvär md tyngdkänsla, men när jag frågade läkare så var det inget att bry sig om. Blev uppsatt för operation av rectocelen, men när jag frågade ut en kopia av min journal så stod det klart och tydligt att jag även har framfall från urinblåsan. Har nu meddelat att jag vill att även detta åtgärdas samtidigt under operationen, men kan säga att jag inte har mycket förtroende för läkaren efter detta.

Hoppas att allt går bra och att problemen försvinner, men har även börjat tänka på att åka utomlands om detta inte blir bra. Är inte svensk och tänker absolut åka till hemlandet och operera mig där om inte detta blir bra nu.

Lycka till i alla fall till alla er andra där ute med liknande problem.
    USch vad jobbigt att inte känna sig lyssnad på och tagen på allvar!!! Undrar var i landet du bor? Jag blev opererad av Eva Dahlgren på KK Östra, hon jobbar egentligen på Sahlgrenska och var superbra och noggrann, satte verkligen patienten i fokus!!!
  • Gladhannapanna

Trist att du behöver komma med i vår tråd Fi, men du är väldigt välkommen! Här är ingen fråga eller kommentar fel, man kan vara hur detaljerad som helst!

Jag opererades på KKÖ, SU i gbg. Eva Dahlgren. Hon är jätteduktig och jag är väldigt mycket bättre än före operationen. Mitt framfall klassades som en "grav defekt", jag har inte haft några som helst problem med att bli tagen på allvar. Det var min BM på första efterkontrollen som konstaterade framfall. Min vanliga gyn är den som skrivit remiss till operation och det var ingen tvekan alls
    Jag vill bara visa att alla inte råkar illa ut utan att det finns de som faktiskt blir väl bemötta och känner sig både lyssnade på och hjälpta. Jag kommer aldrig att bli som innan första barnet, men det bryr jag mig inte om! Nu kan jag gå på toa som vanligt, gå långa promenader och träna försiktigt. Kommer aldrig att kunna löpträna men det gjorde jag inte innan heller så det är inget jag saknar....

• Gladhannapanna

Fi: mina besvär innan op var tyngd och skavkänslor, kunde inte promenera mer än ca 15 minuter i sträck, tampong ramlade ut och toabesvär, ungefär som du beskriver. Har op både främre och bakre framfall.

Jorban: ingen aning om antalet stygn, men de sydde i 2-3 timmar....

• Gladhannapanna

KH: Det är skamligt så som du blivit behandlad av vården!!! Kan du itne mejla Nina direkt och be henne flytta fram dig i kön?

Kul att läsa om lyckade operationer, jag är ju också opererad och min gyn sa att man även kan sätta nät i bakväggen, kanske även framväggen om man behöver men då blir det trångt och stumt och svårt att ha penetrerande sex så man brukar inte göra det på yngre kvinnor sa hon till mig. Jag kommer nästan säkert att få göra om min operation om ett antal år, har svaga slidväggar och taskig bindväv så jag räknar med det men hoppas att det dröjer ett bra tag innan det är dags!!!!

Idag lever jag så gott som vanligt, men springer eller hoppar inte. Bara jag springer några steg blir jag rädd att det ska inverka negativt. Kanske bara är sjåpig!

• Gladhannapanna

Inslag på Aktuellt precis! Man kan chatta med en chef på Karolinska i detta nu! www.svt.se

1. Med vilket barn i ordningen fick du framfallet?
    1:a

2. Vilken typ av framfall? Livmoderframfall, slidväggsfall bakre eller främre. (Om du vet) 
    Bakre och främre, livmodern något sänkt men det är verkligen inget som stör mig! Det bakre räknades som en "grav defekt" dvs, ett stort. 
    3. Hur många barn har du fött efter att du fått framfallet? 
    1, vagnial förlossning

4. Hur påverkades framfallet av graviditet och förlossningar, blev det sämre, bättre, oförändrat? 
    Blev kanske lite sämre under graviditeten men inte sämre av förlossningen. 
    5. Vilka besvär, om några, har du av framfallet idag? 
    Jag opererades två gånger under 2010 och kan leva hyfsat normalt även om jag inte hoppar eller springer.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder