Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Minnie: minns inte riktigt men om du klickar på "visa endast" på mig och läser i oktober 2010 så borde du läsa om hur jag mådde.

• Gladhannapanna

Mysan: läkaren som op mig sa att det var 100 procents sannolikhet för återfall vid en ny graviditet. En vaginal förlossning är inte genomförbar efter min op.

• Gladhannapanna

Mysan: jag blev sämre vid mens.

Min läkare pratade tom om sterilisering för att inte riskera en graviditet....

Jag fick diagnosen framfall efter första graviditeten och blev inte mkt sämre efter andra förlossningen som också var vaginal.

• Gladhannapanna

Mi: som jag kommer ihåg min andra graviditet så påverkades inte framfallet så himla mkt, varken av graviditet eller vaginal förlossning.

• Gladhannapanna

UP: men om du blir sjukskriven så måste ju barnen få gå mer tid eller hur?

Här gäller den andra förälderns arbetstider om man blir sjukskriven.

Jag jobbar ju 80 % i vanliga fall, var heltidssjukskriven i fyra veckor och sedan sjukskriven på min föräldraledighetstid så barnen gick långa dagar i sex veckor, följde makens arbetstider.

• Gladhannapanna

MsC: för mig känns det självklart att fixa mellangården samtidigt som sf-skadan. Det var läkaren som skulle op mig som själv tog upp min dåliga mellangård, jag visste inte om det, och för henne var det självklart att fixa den samtidigt!
    Hur är det med vårdgarantin? Du kanske kan vända dig till patientombudet på ditt sjukhus?

• Gladhannapanna
    writeaboutlove skrev 2012-08-27 22:55:44 följande:
    Jag har lite frågor jag hoppas på att få svar på här.

Jag fick barn för två år sedan och dom senaste månaderna har jag känt mig kissenödig oftare, och jag har även känt ett tryck neråt. Igår kollade jag upp detta hos en gynekolog som sa att det var min livmoder som fallit ner lite, och att det inte är helt ovanligt när man fött barn. Hon sa att jag skulle göra knipövningar.

Gynekologen sa också att om en livmoder normalt sett är ungefär 10 cm upp är min 7 cm upp. Framfall har man om den är 1 eller 0 cm upp.  Mer sades inte och gyn hade bråttom då mer patienter som väntade.

Det jag funderar på är om detta är början på "riktigt" framfall, med tanke på att jag känner mig mycket mer kissnödig än tidigare. Kan ett framfall komma bara sådär eller går det långsamt om man inte t.ex genomgår en ny graviditet?
    Jag är rädd att jag kommer vakna med en utbuktnande livmoder om någon vecka eftersom den är längre ner. Är det möjligt och kommer den snabbt bara fortsätta åka ner eller hur funkar det?

*noll koll på det här då jag knappt visste vad framfall var fram tills igår*         

Jag har inte haft problem med livmoderframfall utan i mitt fall är det slidväggarna som bråkat. Dock har jag för mig att min livmoder är lite längre ner än innan jag fick barn, men det besvärar mig inte och klassas inte som framfall.
    Jag tror inte att din livmoder kommer att rasa ner inom en snar´framtid, men kanske att den kommer lite längre ner över tid.... Om det inte är för stora problem verkar knipövnignar hjälpa, det är flera i tråden som har den erfarenheten. Om muskler är av etc funkar ju inte knipövningar.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder