Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Hej.
Ny här men har haft framfall sen i somras. Fick det när jag var gravid i v 13, konstaterat främre slidframfall när jag var i v 15. Fick en ring som man ska sätta in och hålla det på plats. Använde den en vecka sen fick jag en svampinfektion. Sen fick jag åderbråck i underlivet som dock gjorde att framfallet inte trillade ut så jag har inte haft besvär under resten av graviditeten.
Fick en flicka för 2 veckor sedan :) Men nu har jag börjat få besvär av framfallet igen. Putar inte ut så mkt än så länge men om jag känner efter så är livmodertappen så långt ner att den ligger precis innanför hålet. Kan den gå tillbaka? Är ju bara så kort tid efter förlossning än. Men är lite orolig att den oxå hänger så långt ner. Vill ju ha sex snart men vet inte om det är möjligt så länge det är såhär.
Hur snart efter förlossning har ni opererat er?
Jag har förresten varit på inskrivning idag. Allt gick bra och jag känner mig inte alls nervös inför morgondagen längre.
Narkosläkaren sa att operationen kommer gå relativt fort så han ville hellre söva mig än lägga ryggbedövning - JA, TACK! sa jag (jag var nog mest nervös för att behöva vara vaken under op)
Främre slidväggen såg mycket bättre ut än förra gången så de behöver inte göra något åt den. Bakre väggen och lite plastik blir det.
Nu ska vi snart iväg och storhandla så jag har vad jag behöver under min ensamma återhämtnings-vecka.
Hej!
Nu är jag hemma igen. Sjukskriven till den 6:e mars.
Mannen och barnen har åkt och jag känner mig ensam och ynklig...
Operationen gick bra, det enda som kändes lite läskigt var att lägga sig i den där operationsstolen - en liten platta som man ligger på, ett stöd för varje ben (som iofs var väldigt mjuka och bekväma) och ett stöd för varje arm, rakt ut på sidorna. Jag låg och tänkte "det måste vara så här det känns att bli bortförd av aliens som utför experiment på en".
Nu är jag livrädd för att gå på toan och göra "tvåan" för jag har även stygn där bak. Äter i alla fall nåt pulver för att avföringen ska hållas mjukt.
Nian: Känner igen den där känslan! När jag op sist var det dessutom massa extrapersonal eftersom det var risk för komplikationer.
Man får ju inte bli förstoppad så du måste nog bajsa trots allt, jag hade också stygn i de bakre regionerna.
Man är väldigt ynklig i början, det får man vara!!! Jag hade skitont i en vecka ungefär!
Hej!
Jag har väl typ ca en miljon frågor, vet ju inte ens om jag har framfall eller inte.
Men jag börjar med:
Måste man behandla det?
Och därmed, måste man gå och få det bekräftat?