Inlägg från: jackrusselltok |Visa alla inlägg
  • jackrusselltok

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hej.

Ny här men har haft framfall sen i somras. Fick det när jag var gravid i v 13, konstaterat främre slidframfall när jag var i v 15. Fick en ring som man ska sätta in och hålla det på plats. Använde den en vecka sen fick jag en svampinfektion. Sen fick jag åderbråck i underlivet som dock gjorde att framfallet inte trillade ut så jag har inte haft besvär under resten av graviditeten.
    Fick en flicka för 2 veckor sedan :) Men nu har jag börjat få besvär  av framfallet igen. Putar inte ut så mkt än så länge men om jag känner efter så är livmodertappen så långt ner att den ligger precis innanför hålet. Kan den gå tillbaka? Är ju bara så kort tid efter förlossning än. Men är lite orolig att den oxå hänger så långt ner. Vill ju ha sex snart men vet inte om det är möjligt så länge det är såhär.

Hur snart efter förlossning har ni opererat er?

Elias 080819
  • jackrusselltok
    Gladhannapanna skrev 2011-02-01 08:48:28 följande:
    Den infromation jag har fått är att det ska gå ca ett år efter förlossning för att  kroppen ska återhämta sig så mkt som möjligt själv. Dessutom ska man inte planera fler barn eftersom framfallet påverkas av både graviditet och förlossning. Till mig jag läkaren om op att om jag skulle bli gravid igen skulle framfallet komma tillbaka helt och hållet.

Det du kan göra själv är att knipa, om framfallet kom redan under graviditeten borde itne musklerna vara av som flera av oss andra råkat ut för. Prata med din bm på efterkontrollen, om hon inte ser ngt framfall så bör du ändå söka en gynekolog som kan ställa rätt diagnos. Det är många i tråden som inte blivit tagna på allvar av bm.
    Oj ett år......ska man stå ut så länge.....
    vet att man inte ska ha fler barn om man op.

Hade symtom av det direkt efter första barnet men det gick tillbaka. På efterkontroll så sa gyn bara att jag skulle komma ihåg att knipa, men inget prat om framfall. När jag nu fick det denna gången ringde jag min dåvarande BM, beskrev problemet och hon svarade "Oj vad jobbigt för dig, nä inget man kan göra åt det". Ringde sjukhuset och fick tid där det konstaterades framfall och jag fick hjälp av en ring. Bytade sen BM...
    Funderar på att ta efterkontroll på sjukhuset denna gången eftersom det verkar vara dom som kan mest.

Känner inget "lyft" när jag kniper så det verkar inte så bra....
    Elias 080819
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder