• Hibiscus

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Tack Hannapanna o UP!!
    jag är ju inte där helt att jag släppt allt men ska från o med nu jobba på det- inte gå o känna efter hela tiden.. för visst är det så som du säger HP att det förvärras när man är helt fokuserad på sitt u-liv..
    UP: japp det är samma läkare du ska träffa och  hon är mycket bra och erfaren och det säger jag ju inte bara för att det blev en lyckad op utan hon är en av dom mest erfarna där- jag har haft mycket kontakt med henne sista 1 !/2 året det är hon som "tog" över mig och hållt i alla trådar med det ena o det andra hon är ju också en av (tror dom är 3 läkare) som också jobbar på bäckenbottenmottagningen så det är mycket bra att du ska få träffa henne tycker jag- du måste rapportera sen UP efter ditt besök

• Hibiscus

tack Minnie o Mysan!
    Jo tyvärr är man ju ff  lite begränsad iomed vad jag skrev innan som tyvärr gäller framöver ..så helt obegräsad är man ju ej men man får lära sig leva på ett annat sätt helt enkelt- ja lyft  ja det är jätte svårt för läkarna att säga en gräns för vad man inte ska lyfta, men kan ta tex har du  jätte tunga matkassar dela upp det o gå fler gånger för lite måste man ju lyfta här i livet så är det ju...o som läkaren sagt med att lite måste man ju för annars blir musklerna förtvinade men man får nog göra sin bedömning själv eftersom det är svårt att få svar på vad är gränsen och tyvärr gäller det ju med hela livet- då alla tyngre lyft blir en belastning för kroppen, man får ta hjälp helt enkelt om man ska lyfta en soffa tex.. det får nån annan göra... ja nej det är svårt det där att veta hur mycket  det är ju också bättre tror jag att tex ha matvaror eller annat i en ryggsäck på ryggen då man fördelar tyngden på ett annat sätt än att man tar i med vanliga lyft så tänker jag och så har jag gjort  sedan förra rectoceleop för snart 2 år sedan

• Hibiscus

trebarnsmamma: det är nog tyvärr bara att vänta o se hur det är efter du fött barn, min livmoderhals hade blivit förlängd och inga knipövningar i världen hade kunnat få den avkortad- på mig fick dom kapa den.
    Men kör knipövningar det är ju aldrig fel

Minnie: var det idag du skulle till strandkliniken?

• Hibiscus

Lycka till Minnie! eller du har janske redan varit där nu?du får berätta vad dom hade att säga

• Hibiscus

Låter bra det Minnie! men är det inte konstigt att ingen annan har sagt att urinröret buktar o att det är ett litet främre framfall så som du kämpat med det....själv känns det ju inte helt iok för mig heller där.. men är ju inget sägs det...
    tror hon att framfallet blir bättre med tvt op eller ska du göra nåt sen? kram

• Hibiscus

Erica: hur är det nu efter din op, känns det bättre?

UP. lycka till idag du får återberätta sen

• Hibiscus

UP: tror att man är försiktig med nät för att det kan ge smärtor och just u-livet slidan är ju så känslig och även känsligare för främmande material och risk kanske för bestående nervsmärtor?? vet inte men kan tänka mig det jag tog ju bla upp(  flera gånger) om nät i bakvägg så¨att det ska bli mer hållbart men det blir sällan lyckat reultat där då det inte finns ett riktigt bra nät för det har jag fått förklarat
    Kommer det bli hon du träffade som kommer operera dig nu? eller den första?
    Jag har ju också haft väldiga smärtor- den ena av de 2 problematikerna och när tillslut livmodern togs bort så ville dom inte ta den hela vägen ned alltså med livmodertappen just för smärtor nerver osv och bla för att jag är ärrig redan upptill i slidans tak där jag är öppnad vid min första rectocele op då enterocelet puttades upp där, hon du träffade nu sa att det var bra för mig att hela inte togs just för smärtor (det var inte hon som var operatören då, men det var henne jag fick komma på återbesöket efter den op) tänker mig då att om ett nät sätts så blir det då kanske som jag skrev i början..?

men när du gjorde defekografin hur stor är din bäckenbottensänkning? min är på ca 3 cm tog upp det med henne nu på åb igen och hon sa att alla som fött barn får en sänkning men kommer man upp i 5-6 cm så är det inte ok

Fick du krysta när du undersöktes?
    sen det där med mellangården- jag hade heller aldrig fått höra nåt om att min inte var bra- men vid denna op så riktade hon in sig på den och det har blivit bättre- den första op jag gjorde med rectocelet blev ju ej bra men den operatören konsentrerade sig mera högre upp- enterocelet- rectocelet kändes som det blev ett hafsjobb...o det är skönt att fått ett erkännande om än svagt att det inte blev bra för att det konsentrerades upptill.
    Jag trör att det kommer bli bra när mellangården din fixas det är ju golvet, finns inget golv så börjar ju allt åka ned... blev många frågor nu

• Hibiscus

UP: jag kände så där i början som du skrev då jag började gå hos henne som du var hos nu, men jag var ju också så arg, ledsen o frusterad över min situation o operationen som ej blev bra där allt kändes värre än innan op, ju mer jag träffat henne o hon tog tag i saker på ett nogrant sätt litade jag mer o mer på henne (mitt förtoende för läkare var ju inte stort innan) hon sa bla nu på utskrivning efter op hon gjorde- att hon visste att jag tyckte att inget hände osv( men att det var för min egen skull att mina slemhinnor osv behövde vila och nu på åb var de ju också finare än hon nånsin sett de innan fast jag var ganska nyopererad. jag vet att hon bryr sig och gör ett bra jobb, hon drar också över tiden -besökstiden för patienterna o det är inte många som gör då de nästan kastar ut en då besökstiden är över..

• Hibiscus

Det där med flikar som dykt upp efter operation känner jag igen, fick redan efter första op konstiga flikar jag aldrig sett förut.. lite irriterande faktiskt... föresten länge sedan jag skrivit nu- haft semester men läst ibland då det är svårt att hålla sig härifrån, annars har jag förökt att leva utan att tänka på op o underliv så gått det går, visst har jag ibland kännt av.. men försökt att inte låta det styra min vardag, det har styrt hela min tillvaro i flera år nu..så jag har mått bra nu i sommar!!! hoppas det fortsätter så

• Hibiscus

P: jag tror det är för att svullnaden lagt sig nu, kommer själv ihåg att allt känndes så bra när man var nyop, förutom smärtan då...man är så svullen och allt känns då så fast o stabilt sen när svullnaen lägger sig, känns det ju inte likadant..tyvärr eller vad man ska säga....du ska nog heller inte vara orolig för att du lyfter för mycket, man måste ju sköta vissa hushållsgöror, man kan ju inte ligga som en planka i soffan i 1 månad, det funkar ju inte för någon om man inte har en betjänt att plinga på så fort man vull ha ett glas vatten typ,,haha..själv gjorde jag ganska mycket förutom att lyfta tungt, började även med promenader dagligen efter kanske 2-3 veckor, för vid min förra op sa läkarna att promenaer var bra direkt vid hemgång, då det är bra för läkningen osv men som sagt jag lugnade mig lite med det denna op första veckorna, nu har det gått 4 mån för mig och jag kör ganska hårt med stavgång nästan dagligen sen det hade gått 2 1/2 månad

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder