Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Ja, just de tre trevliga undersökningarna ska jag göra. Ska börja med defekografi om ca tre veckor. Har inte fått kallelse till de andra än men jag hoppas att det ska vara klart innan sommaren så man har det gjort. Är verkligen en pina att ha detta framför sig och dessutom sväva i total ovisshet om det ens kommer att vara värt det. Man vet ju inte vad de där toktorerna beslutar om.
Jag blev remitterad dit från Västerås men det är egentligen för att jag fick en grad 3 som inte upptäcktes och inte syddes ihop. Men jag har ett bakre framfall också och misstänker att den bakre slidväggen inte blev ordentligt ihopsydd. Det var en BM som sydde ihop på förlossningen och hon var inte särskilt noggrann. Jag har ingen ordentlig mellangård kvar utan det verkar bara vara den yttersta huden som är ihopsydd.
Om det blir en operation av sfinktermuskeln vill jag ju få det andra fixat också samtidigt för att slippa två operationer. Men då får man väl hålla på och stånga sig blodig först, suck.
Bra att du har kurage och står på dig. Vore bra om det här fick mer uppmärksamhet och inte tystas ner som det är nu.
Aha, vad skönt att för en gångs skull få något utan att själv behöva tjata och bråka!
Men var det gyn-läkare som gjorde operationen? Det jag hoppas få operera är ju sfinktermuskeln som aldrig lagades vid förlossningen och då är det väl rektal-kirurger som gör det. Undrar om de kan sånt som att rekonstruera mellangården?
Blev du bra efter din operation?
UP: Helt rätt- bra att du skrev till klinikchefen. Då kommer du få ett ordentligt svar iaf. Kram!
På vilket sätt ser det annorlunda ut?
Jag var ju ihopsydd för lite så slemhinnan syns ganska mkt bak och det påpekade den spec jag var hos nu senast att så ska det inte se ut (trots att två andra menade att allt såg normalt ut). Konstigt hur normalt det kan vara för en del läkare och inte för andra.
Min mellangård mätte hon till 0.7 mm (innan man fött barn vaginalt ca 2 cm). Och huden ovanför är inte heller ihopsydd alltså. Öppen nästan helt intill anus. Inte så kul...
Minnie: det ser fortf lite öppet ut och man ser slidväggarna, men jag bryr mig faktiskt inte!
Nej utseendet spelar ingen roll men jag tycker det känns obehagligt. Gör ont när slemhinnan trycker ner utanför så att säga... Och som sagt- så ska det ju inte vara. Skönt att få hjälp snart iaf. Hoppas besvären försvinner/ mildras. Jobbigast tycker jag känslan av att hela tiden vara kissnödig är samt att det är något i slidmynningen hela tiden... Blä- vill kunna ta en promenad/ böja mig/ bada snart. Har väntat länge nog nu...
Har inte varit in på ett tag för har legat sjuk. Hemsk hosta och det är inte kul, känns som om jag pressar ut allt innandöme varje hostning, jätte otäckt!
Uppsalapojkarna fy vad jag lider med dig! Hoppas det ordnar sig på bästa sätt så du får operation snart!
Måste man alltid gå igenom dom där tre hemska undersökningarna innan op??
Minnie7 hur menar du att slemhinnan syns? Jag har som flikar som syns längst baktill och som är väldigt obehaglig..