• Sjömamma

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hej.

Jag har följt den här tråden ett tag nu. Fick barn i februari och bland en del andra problem har jag även fått framfall.

Jag har läst att en del av er funderar på att operera er privat. Vet ni att om ni väljer att göra operationen utomlands kan ni få tillbaka pengar från Försäkringskassan i efterhand. Har läst en del om detta och vad jag har förstått går det under EU-lagstiftning att man har rätt att söka vård var man vill inom EU om det är vård som även utförs av ens landsting. Tex om man har ett konstaterat framfall och det utförs framfalls operationer i ens landsting så kan man få det åtgärdat utomlands och ens eget landsting får då betala. Detta oavsett om man har fått remiss/beviljad operation. Det räcker med att det är vård som man skulle ha rätt till i sitt eget landsting. Det som undantas är skönhetsoperationer och natur/alternativmedicin.

Kanske kan vara värt att kollas upp!

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands

Företag som förmedlar vård i Tyskland

http://www.fecit.se/

• Sjömamma

Jag vet inte...ibland blir jag trött på den här landstingsvården. Skulle vara skönt att bara få allt fixat på en gång utan att behöva träffa tio olika läkare och tjata och tjata och sen vänta och vänta. Men samtidigt jobbigt att åka långt och mycket pengar att få fram.

Om det skulle bli av skulle det nog bli Tyskland.

• Sjömamma

Hej.

Isa och Hälla; jag vet inte riktigt vad det innebär att ha sänkt bäckenbotten, läkaren ville inte svara på några frågor. Allt var "normalt". Han såg dessutom att jag hade en skada på sfinktermuskeln som de missat på förlossningen, tom det försökte han utmåla som normalt. Tror att de gör allt för att mörka speciellt om det är vården själva som gjort misstag. Usch, ibland känner jag mig helt paranoid men jag blir så trött på att inte få den hjälp jag har rätt till.

Det jag kan känna själv är att "allt" sitter längre ner, speciellt mellangården.

Nu måste jag först vänta på undersökning av ringmuskeln och ev operation. Efter det orkar man väl inte hålla på och bråka om framfallet också. Man skulle önska att det kunde åtgärdas samtidigt men det kan man väl drömma om.

Därför skulle det vara så skönt att åka iväg och få bli väl omhändertagen och bemött istället för harva runt i den här vanvården!

Buspojkarna; jag har hört mycket gott om vården i Tyskland, fint bemötande, mordernare metoder etc. Läser man på FKs hemsida låter det som att det bara är särskilda fall som har rätt till ersättning men om man googlar lite kan man läsa i olika artiklar att det är EUs lagar om fri handel som reglerar detta.

• Sjömamma
    skjuter illa skrev 2011-12-08 12:28:47 följande:
    Kom nyss hem från läkaren/gynekologen. Det var inte framfall sa hon. Men jo främre slidväggen buktar in. "Åh var det inte värre" sa hon när hon såg det... Vilken jävla kommentar. Klart som fan att hon sett värre men för mig så ÄR det värre. Jaja...
    Hon kände o klämde o ultraljudade. Såg lite allvarlig ut o sprang o hämtade en kollega. Hon undersökte mig o de tisslade o tasslade. Herregud, tänkte jag, nu är det VÄRRE! Nu är det cancer eller nåt!

Sen vände de sig mot mig o log o sa "nä det var inget, det ser bra ut!"
    Eeh... Jaha?
    "Hem o knip! Dina muskler är försvagade!"

Jag vet inte vad jag ska tro nu. Blev inte mycket klokare i alla fall...
    Hej.
    Jag tycker du ska ta och begära ut kopia på journalen. Det kan hända att det står saker i den som läkaren inte sa till dig.

Förstår att det var obehagligt att ha läkare som tisslar och tasslar. Konstig logik det där tycker jag för jag antar att de gör så för att inte oroa en. Men det blir ju precis tvärt om.

Och så dessa förbenade knip-övningar! De verkar vara för gyn-läkare vad SSRI är för husläkaren; bot mot allt!
  • Sjömamma

Isa; hoppas verkligen att du kan få hjälp den här gången!

Snöfrun; jag är inte expert men jag tror att du ska ta det lite lugnt med löpträning och hopp-träning tills vidare. Speciellt som du känner att du inte kan hålla knipet ordentligt. Kanske kan du få en till undersökning, det kan ju vara så att du inte kan knipa ordentligt om någon muskel är skadad. Hosta under längre tid frestar på bäckenbotten ganska mycket så kanske du borde göra en ny undersökning för att se om framfallet har förvärrats. 

• Sjömamma

Uppsalapojkarna; jag ska också till Uppsala och göra alla de där läskiga undersökningarna. Vad var det där med kontrast i slidan också, är det nåt man ska be om? Vad kan synas då som inte syns annars?

• Sjömamma

Uppsalapojkarna; fy vilket tråkigt besked. När man har gått och hoppats på att pinan snart ska vara slut och så får man istället veta att det bara fortsätter och fortsätter. Den där elstimuleringen, är det den som kallas biofeedback?

Usch, nu blev jag också nedstämd för jag går ju på utredning i Uppsala jag med. Ska göra tre undersökningar och sen får jag domen. Oroar mig också för att de ska tvinga mig att prova med biofeedback först och att det bara ska fördröja och dra ut på allt. Jag är så trött på att man alltid måste hålla på och bråka om allt.

Hoppas det ornar sig så du får operation tidigare!

• Sjömamma

Ja, just de tre trevliga undersökningarna ska jag göra. Ska börja med defekografi om ca tre veckor. Har inte fått kallelse till de andra än men jag hoppas att det ska vara klart innan sommaren så man har det gjort. Är verkligen en pina att ha detta framför sig och dessutom sväva i total ovisshet om det ens kommer att vara värt det. Man vet ju inte vad de där toktorerna beslutar om.

Jag blev remitterad dit från Västerås men det är egentligen för att jag fick en grad 3 som inte upptäcktes och inte syddes ihop. Men jag har ett bakre framfall också och misstänker att den bakre slidväggen inte blev ordentligt ihopsydd. Det var en BM som sydde ihop på förlossningen och hon var inte särskilt noggrann. Jag har ingen ordentlig mellangård kvar utan det verkar bara vara den yttersta huden som är ihopsydd.

Om det blir en operation av sfinktermuskeln vill jag ju få det andra fixat också samtidigt för att slippa två operationer. Men då får man väl hålla på och stånga sig blodig först, suck.

Bra att du har kurage och står på dig. Vore bra om det här fick mer uppmärksamhet och inte tystas ner som det är nu.

• Sjömamma

Aha, vad skönt att för en gångs skull få något utan att själv behöva tjata och bråka!

Men var det gyn-läkare som gjorde operationen? Det jag hoppas få operera är ju sfinktermuskeln som aldrig lagades vid förlossningen och då är det väl rektal-kirurger som gör det. Undrar om de kan sånt som att rekonstruera mellangården?

Blev du bra efter din operation?

• Sjömamma

Hej Uppsalapojkarna; hoppas att det ska gå framåt för dig mot operationen och att det ska hjälpa!

Idag ska jag, tyvärr, åka till din stad, Uppsala för att göra den där defekografin. Usch, tur att man inte visste om att det kunde bli så här innan man skaffade barn..... Fy, känns inget vidare just nu. Och sen är det två undersökningar till, suck, jag har någon slags förhoppning om att iaf dom här jobbiga undersökningarna ska vara över innan sommaren. Men med den här sjukvården kan man ju inte veta....

Skönt att höra att den där tarmterapeuten är bra för det är väl där jag hamnar till slut jag med.

En kompis ska följa med. Hon kunde knappt tro att det var sant när jag beskrev undersökningen.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder