• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Inte ont i rumpan 2-3 månader efter op utan 2-3 månader efter förlossningen ska det vara...

• Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-04 16:20:10 följande:

Hej! Har självmordstankar. Orkar inte leva så här. Jag måste tvinga mig leva för min familjs skull. Men jag ser ingen framtid. Dessa jävla operationer med biverkningar, reoperationer utan slut... Hur orkar man... Förlossningsskada i Sverige 2014!!! Det händer inte mig! Två barnmorskor misshandlade mig och min sambo bara såg på. Hur ska jag orka? Har fått rollstol igår från vårdcentralen. Kvinnokliniken ville ej ge mig en annan prolapsring. Jag får väl beställa själv på internet.

Jag vet... Kände samma. Levde för mina barns skull. Kände mig inte arg på sambon pga förlossningen men däremot tycker jag inte riktigt om hans agerande efteråt. Stort ego kan man säga. Försök bita ihop iaf. Har du någon vän du kan prata med? Ta gärna kontakt med Eva Uustal i Linköping för en second opinion. Kram!
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-04 22:09:47 följande:

Tack för stödet och tipset. Minnie, tror du att jag kan boka tid hos henne utan remiss? Hur mår du själv nu?

Man kan boka tid hos henne utan remiss och få en bedömning. Men- om hon sedan ska kunna åtgärda med en operation kräver det att hemlandstinget betalar. Hon skickar en remiss till ditt hemlandsting och sedan är det upp till dem.

Jo tack, rent fysiskt är det ok. Satte dock in en spiral i tisdags och när det var gjort fick jag informationen att man kan få ökade flytningar pga den. Tack så mkt... Det är flytningarna som gör att det glider ner hos mig. Jag har mindre symtom när jag är torr. Skit också. Nu finns ökade flytningar men vi får väl se om det går över. Annars åker den ut.

Psykisk är jag fortfarande ärrad och kommer så alltid att vara. Avskyr allt vad barnmorskor heter och känner agg emot vad som hände mig. Önskar alltjämt att att jag kunde vrida klockan tillbaka och få ett kejsarsnitt. MEN det är mkt bättre än det var första året. Tack vare att jag blev trodd på och åtgärdad. Annars vet i sjutton vad som hänt. Är dock osäker på om jag och sambon kommer hålla ihop så länge till. Har sett sidor hos honom jag inte gillar. Vi får se...
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-05 12:05:04 följande:

Minnie! Vilka operationer har du gjort? Undrar om någon har gjort hysteropexi och rektopexi (jag vet att Hemligkvinna har gjort). Undrar också vilken operation har Blåklockan gjort. Jag tror själv att jag har cystocele, uterus prolaps samt rektal prolaps. De har sänk hela bäckenbotten helt enkelt. Flickor, håller ni igång och arbetar och tränar efter operationer? Jag känner att jag förlorar mina muskler..,

Jag tränar inget, funkar inte. Inte skönt att ta promenader heller men det skulle nog funka. Arbetar går dock bra. Jobbar inom vården och har pyjamaskläder på mig . Egna byxor som sitter åt är mer obehagliga på något sätt.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-05 12:05:04 följande:

Minnie! Vilka operationer har du gjort? Undrar om någon har gjort hysteropexi och rektopexi (jag vet att Hemligkvinna har gjort). Undrar också vilken operation har Blåklockan gjort. Jag tror själv att jag har cystocele, uterus prolaps samt rektal prolaps. De har sänk hela bäckenbotten helt enkelt. Flickor, håller ni igång och arbetar och tränar efter operationer? Jag känner att jag förlorar mina muskler..,

Jag gjorde en rekonstruktion av mellangården med bakre plastik samt en inkontinensoperation.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-05 13:26:50 följande:

Minnie, inom vården med tunga lyft? Är det tillåtet?

Jag har egentligen inga restriktioner nu efter op. Märker ingen större skillnad om jag lyfter faktiskt. Men jag undviker det så gott det går. Lyfter inte jättemkt.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-05 14:17:54 följande:

Minnie, har du gjort inkotinensoperation med konstgjord slinga eller med egna vävnaden? Hur får jag tag på Eva? Är det kvinnoklinik i Linköping eller bäckenbottencentrum?

Slynga, sk TVT. Man beställer tid via KK i Linköping.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-07-06 20:31:26 följande:

Hej, Minnie! Känner du av din Tvt slynga på något sätt? Hur många månader har det gått sedan dess?

Nej, inte vad jag vet. Fick tre UVI på raken ca 4 månader efter op och ytterligare en 6 månader senare. Men nu är det lugnt. Lite småöm på blygdbenet ibland, men annars inget. Den gjordes i oktober 2012.
  • Minnie7
    Blåklocka skrev 2014-07-08 23:09:34 följande:

Jag är inte så aktiv i tråden, men läser ibland. Jag har gjort en sacrohysteropexi dvs upphängning med nät. Jag har även fått lyft blåsa samt rectocele/mellangårdsoperation. Det är snart 4 månader sedan. Alla operationerna utfördes samtidigt. De började med da vinciroboten genom titthål. När det var färdigt fortsatte de vaginalt. Ni får gärna inboxa mig om ni har frågor.

Hemlig kvinna, fråga om de inte ska lyfta din blåsa samtidigt. Om man har laterala defekter (vilket min gynekolog sa var det vanligaste när det gällde oss "unga" ), så kan dessa opereras laparoskopiskt/med da vinci robot i samband med att man gör sacrohysteropexin. Då slipper man dessutom att få ärr vaginalt i främre väggen. Är defekterna däremot mediala så måste ingreppet göras vaginalt. 

Kämpa på alla tjejer!

Härligt att höra ifrån dig! Hoppas du mår bra. Kommer säkerligen inboxa dig med lite frågor.
  • Minnie7

Ja, jag bar på sonen och gjorde allt hushållsarbete så länge jag inte var nyopererad.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder