Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
karinO
jag tror att det beror en hel del på mottagningens rutiner och man väljer ju inte sövning i första taget, med alla risker kring det. Oftast så räcker det med bara lugnande och lokalbedövning. Även vid bröstoperationer, tex om man ska byta implantat kan de göra så istället för att söva.
Såg även på pinsamma kroppar på teven där de opererade rectocele utan sövning.
Håller mina tummar att ni som ska opereras blir bra efteråt. Hoppas att även jag kan få min operation till slut. Nu har jag ju fått göra alla möjliga konstiga undersökningar för att gynläkaren inte trodde att det berodde på framfallet utan att även tarmarna inte fungerade som de skulle och påverkade rectocelet.
Karin: välkommen till tråden! vet inget om st görans metoder kan bara prata om mina erfarenheter och jag har blivit både sövd men även fått ryggbedövning och sovmedel så jag ej varit vaken under mina operationer jag gjort, tror inte jag fixat bara lokalbedövning...då det gjort mycket mycket ont då bedövningen börjat släppa sen uppe på avdelningen och sängliggande helt första dygnet med mycket smårtlindrande injektioner-morfin, när jag gjorde min rectocele o enterocele op åkte jag hem först på dag 5 så för mig låter det konstigt att de skickar hem samma dag...jaja men de kanske har andra metoder av nåt slag?? och på frågan om Bo Anzen så har jag inte haft honom som op läkare, bara haft inskrivningssamtal med honom så jag kan inte svara på hur han är (men vet en annan här på tråden som haft honom) sen 1 veckas sjukskrivning låter också lite man har ganska ont första 1-2 veckorna och jag var sjuksriven i 6 veckor. Folke Flam har jag fattat som är väl lite drivande i gynekologi om man läser om honom och han har även svarat mycket gynfrågor på saijten gynekologi info, så han är säkert duktig och som sagt dom har kanske kommit på nåt nytt eftersom dom har lite annorlunda där- så försök lita på att dom vet vad dom gör
Snöfrun: Kan de åtgärda musklerna runt slidmynningen också? Jag har ju inte heller ett hål utan det är ju bara öppet med två bollar...
Ja så förstod jag det. Men hon sa att detta var ovanligt, hon hade knappt sett någon som såg ut såhär förut. Känns ju kul...
Ojdå... Ja, det är ju inte så kul. Men då vet jag ju att det går iaf
Någon som vet vilka besvär man måste ha för att opereras? Jag tror att jag har framfall både på bakre och främre slidväggen men vill helst inte opereras. Har lite besvär vid toalettbesök eftersom jag måste hålla emot (ja ni vet..) men annars är det ganska lugnt. Kan känna urinblåsan bukta genom slidväggen när jag är kissnödig men annars inga riktiga besvär av det. Kan det vara farligt att gå med detta utan att opereras?
Vill ev. ha ett tredje barn också och blir jag tvingad att föda vaginalt så vet jag att det garanterat krävs en operation efteråt eftersom mina besvär blev större efter andra barnet. Föder ganska stora barn på 4 kg också. Tänker dock inte bli gravid igen förrän jag kan se i tryck att en läkare rekommenderar snitt.
Ja, alltså de opererar ju inte om man inte själv kräver det och även då gäller det att man lider av det och har stora problem. Man kan ju ha ett framfall utan att ha några större problem av det.
Urinblåsan blir ju tyngre när den är full, så det låter ju inte så konstigt.
Det bör ju inte bli sämre av att du inte opererar det, så vänta och se om du inte vill operera dig eller vill ha ett till barn. Om du opererar dig nu och sedan får ett till barn så kommer du säkert att behöva en till operation sen. Det blir säkerligen extra skört även efter operation när man har fått så stora problem en gång.
De försöker övertala alla att vänta med operation om man planerar att skaffa ett till barn om det inte är så att man verkligen har behov av en operation tidigare, men då ska det mycket till
Hej alla!
Fick nyss samtalet från läkaren som jag väntat på i flera veckor och jag är sååå lycklig- det kommer bli operation igen för mitt rektocele i vår, fick dessutom som ett litet ekännande att förra op ej blev bra, då hon gått igenom operationsberättelsen och sa att förra operatören koncentrerade sig på att rätta till enterocelet som är högre upp så rectocelet kom väl lite i skymundan- men som sagt det finns ju inga garantier för att denna blir bra- men jag är mycket hoppfull då hon nu kan koncentrera sig på bara detta nu- hoppas nu att jag kan bli bra o leva som en normal igen efter år av jävla skit rent ut sagt- ha en bra helg tjejer!
Hej alla!
Fick nyss samtalet från läkaren som jag väntat på i flera veckor och jag är sååå lycklig- det kommer bli operation igen för mitt rektocele i vår, fick dessutom som ett litet ekännande att förra op ej blev bra, då hon gått igenom operationsberättelsen och sa att förra operatören koncentrerade sig på att rätta till enterocelet som är högre upp så rectocelet kom väl lite i skymundan- men som sagt det finns ju inga garantier för att denna blir bra- men jag är mycket hoppfull då hon nu kan koncentrera sig på bara detta nu- hoppas nu att jag kan bli bra o leva som en normal igen efter år av jävla skit rent ut sagt- ha en bra helg tjejer!
Härliga nyheter- nu hoppas vi på bättring!!!