• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Catinkan: det har gått fem månader sedan min förlossning också men jag tycker obehagen är värre än någonsin. Förutom skav och luftintag har jag börjat få så ont och besvär från urinvägarna. Är helt övertygad om att mitt urinrör flyttat en trappa ner (pga torra och förslappade slemhinnor??) och det är sjukt jobbigt. Fått min gyn att gå med på op av mellangården och mitt framfall bak. Ska tillbaka för ny bedömning när det gått sex månader sedan förlossningen och se vad hon säger. Vill sluta amma innan ev. op och se hur allt utvecklar sig först. Förstår din frustration över hur BM och även en del gynekologer tycker att allt ser normalt ut och att man bara ska gilla läget. Så här kommer jag aldrig acceptera mitt underliv. Utseendet spelar ingen roll men det ska inte vara obehagligt och ömt!!

• Minnie7

Mitt är olika men jag är inte op. Ibland svullen och öm, ffa dagen efter östrogenkrämen så jag tror det är hormonellt. Vet att innan förlossningen vid mens kunde jag ha en konstig generell ömhet i underlivet som bara lindrades om jag höll emot med handen. Skumt.

• Minnie7

Buspojkarna: på vilket sätt har du ont?? Jag börjar själv bli något knäckt snart...

• Minnie7

Buspojkarna: Usch och fy . Hur kunde de se att musklerna var inflammerade bakom?

Själv blir jag knäckt för att allt ser bra ut här (eller inte tillräckligt dåligt för att förklara mina besvär). Har ju ett litet rectocele men kan bajsa så där är allt frid och fröjd. Däremot skaver något emot urinröret så jag går omkring med konstant värk där, svampig känsla när jag sätter mig, känns som om hela urinröret sitter alldeles för långt ner. Allt ser normalt ut vid gynundersökning och det knäcker mig snart. Jag känner ju att hela främre väggen buktar ner...

• Minnie7

Måste fråga bara- ni som har/ haft främre slidväggsframfall/ försvagning: ibland får jag en sån grym värk när jag varit uppe. Får liksom ont i slidöppningen och musklerna som sitter där. Känns som om de inre delarna är på väg ut. Ibland har inte alls ont. Känns detta igen för någonannan eller varför har jag så ont ibland? Det enda som hjälper då är att lägga sig ner. Känns också som om jag sätter mig på urinröret och det liksom hugger till.

• Minnie7

Mani: ok, tack. Det kanske det är! Så himla svårt att beskriva ju. Jobbigt är det iaf . Med dottern gick jag promenader varje dag och nu har jag väl varit ute ett par ggr (och sonen är 5 månader). Känns som om jag har skavsår på främre slidväggen... Ajajaj...

• Minnie7

Hella: Oj vad jag känner igen mig!!! Gör ofta ont när jag kissar också och jag har inte heller någon UVI. Känns som ett sår inne i urinröret. Har ju inte heller något cystocele med något buktar ner iaf, har ständiga urinträngnigar, sitter liksom på urinröret... Känns också som om muskeln vid ändtarmen närmast slidan är spänd. Hur ska man lära sig slappna av där egentligen?
    Låter kanske dumt men undrar om en slidförsnävning skulle hjälpa? Stramar de inte upp bäckenbottenmuskulaturen då??

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder