• MysTic PrincesS

Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?

När du växte upp, fick du smaka av dina föräldras groggar, vin eller öl? Låter du ditt barn smaka idag? Hur är din syn på alkohol, oavsett om du fick smaka eller ej?

(inspirerad av en annan tråd )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:21
    Jag fick smaka som liten, snodde min första grogg som 1 åring. Fick även smaka öl och vin. I tonåren drack man ibland, men för mig lockade det inte på samma sätt. Idag dricker jag enbart vid fest, vilket kanske blir 2-3 ggr om året.

• Svar på tråden Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?
  • saltflingan

Inte som liten, men i tonåren så fick vi smaka vin till middagen ibland och det avdramatiserade hela grejen med alkohol. Jag har aldrig sett mina föräldrar fulla, men de drack vin till middagarna på helgerna. Idag reser de runt i världens och besöker vingårdar och har en fin liten samling hemma. Vare sig jag eller mina syskon har haft en period med ungdomsfylla.

Jag dricker gärna vin på helgerna. Jag dricker på fester men måttligt då med och gillar inte att vara full.

• Lincon

Både ja och nej.

I tonåren var det totalt alkoholförbud hemma. Jag fick inte ens smaka av lättöl hemma.

Men när jag var runt 4-5 år minns jag att jag fick smaka en klunk lättöl en gång.

• logg81

Japps. Jag fick smaka det mesta min mamma drack. Det stillade min nyfikenhet och jag tyckte inte alls att det var gott.
    Kommer ihåg en gång när vi var på resturang så fick jag smaka Baileys. Det var väl det enda jag tyckte var gott men jag slutade tjata efter jag fått smaka en sudd.
    Min första fylla hade jag när jag var 12 år. Det var på min mosters 30-årsfest och hennes mamma och moster satt o söp mej full på röd och vitvin... ingen bra kombination...

jag drack när jag var tonåring och kom hem med securitas en gång Polisen körde hem mej ett par gånger men det var poliser jag kände...Jag var väl en "normal" revolterande tonåring med tonårsproblem...

Nuförtiden dricker jag väldigt sällan. Jag ser inget roligt i att vara fyllesjuk dagen efter men jag gillar att gå ut på krogen och träffa folk. Så jag dricker måttligt och max en gång i månaden.
    Däremot kan jag ta en öl till maten eller ett glas vin framför TV'n... Jag dricker mer för att jag tycker vissa drycker är goda än för att bli full...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Esthery

Nej aldrig. Fick inte dricka en droppa innan jag var 18. Gjorde jag ju iaf men inte alls mkt och sedan jag fyllde 18 har jag endast druckit ett par gånger per år.

Våra barn kommer inte heller få dricka alkohol innan 18 års ålder.
    Tycker det är ett sunt ställningstagande.

• Vaniljlatte

Nej, jag fick alltid höra att när jag var tillräckligt gammal för att köpa det själv, fick jag dricka det. Resultatet? Hembränt och Juice (senare brännvin special) hos äldre kompisar, ganska ofta. Första fyllan när jag var 14.

Men ändå vill jag inte att våra barn ska dricka hemma. Beror ju på hur de blir när de blir större med. Jag kan ju lätt sitta här med en 2 åring och säga "så här ska jag göra om 12 år!" Men om 12 år kanske jag har ändrat uppfattning helt!

En följdfråga: hur ska man göra med cigg/snus? För mig är det helt klart att hon aldrig ska få smaka en cigg eller en snus.. Men det är sällan man får se den frågan. I alla fall inte lika ofta som den här alkoholfrågan.

Idag dricker jag oerhört sällan. Något glas vin och en cider kanske. Men sällan mer än ett-två glas.

• norgesessan

Jag kommer inte ihåg att jag har smakat öl som liten, men kommer ihåg att mi syster smakade en eller två gånger (typ doppade tungan), hon hatade det, men glömde andra gången. hatade det då med.
    Mina barn får inte smaka sånt. Har inte fått frågan hällre.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Brio

MammaHela skrev 2009-01-01 21:19:55 följande:

Men sonen har stoppat fingret i papps irich coffey och smakat nån gång. (ÄCKLIGT var hans reaktion)..Men mer än så är det inte...
    Det var väl ungefär så jag smakade också, men mina föräldrar har aldrig uppmuntrat mig till att smaka på alkohol. Jag har aldrig heller varit sugen. Var på fyllan en gång, när jag var 15 och snodde öl och groggar på en fest när de vuxna gick över till grannen. Jag var inte jättefull men spydde på morgonen. Jag har inte varit full sedan dess. Det var 2004.

Många tycker att jag är tråkig, men det är bara snack. Vill man inte dricka så får man väl avstå - utan att bli nerhackad.
  • annca

Nope. Vet att de erbjöd mig mineralvatten med några droppar vin i nån gång är jag var typ 12-13, men jag vägrade. Drack hellre kranvatten med citron i.
    Eller jo förresten - dessertvin (kirchberry) fick jag smaka på någon 50-årsfest när jag var sisådär 14-15.

Drack själv inte en droppe (läs: festade) innan jag var typ 18-19. Hade inte det behovet. Var den som tog hand om andra istället. Är oftast fortfarande det, även om jag numera gärna dricker både öl och vin, men inte super!
    Öl började jag dricka när jag flyttade hemifrån och började plugga... Har väl varit full (med stora bokstäver) typ 4-5 gånger i mitt liv. (Är nu 37)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Starfruitsheep

Ja, jag fick smaka på öl. ( På tungan bara ) Och det var inte gott ska jag säga. Men ja, jag tycker att dem kan få smaka på tungan.

• Meriall

Jag fick smaka i typ lågstadie/mellanstadie om de drack till maten och tyckte det var äckligt. Hade en period i 13-14årsåldern då jag tvingade mig dricka öl på fester vid några tillfällen för att jag ville bli full. Sedan undvek jag alkohol tills jag var nästan 30. Då upptäckte jag att det fanns ju god alkohol typ alkoläsk och ibland vitt vin. Sedan blev rött vin gott och drinkar och sedan även öl. Så jag festade rätt mkt mellan 30-35. Har småbarn nu men gillar fortfarande alkohol både som ett glas vin till maten och att festa fast det blir inte så ofta.

Min ettåring fick smaka vin på ett finger av farmor :/ och gillade det massor och blir nu helt galen om någon har vin eftersom hon inte får så nu kan vi inte ens ta ett glas till maten om hon är vaken. Så där ska jag nog vara försiktig med provsmakning som äldre. Mitt äldsta barn har aldrig varit intresserad av att provsmaka och tycker det mesta är äckligt.

Svar på tråden Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?