• MysTic PrincesS

Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?

När du växte upp, fick du smaka av dina föräldras groggar, vin eller öl? Låter du ditt barn smaka idag? Hur är din syn på alkohol, oavsett om du fick smaka eller ej?

(inspirerad av en annan tråd )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:21
    Jag fick smaka som liten, snodde min första grogg som 1 åring. Fick även smaka öl och vin. I tonåren drack man ibland, men för mig lockade det inte på samma sätt. Idag dricker jag enbart vid fest, vilket kanske blir 2-3 ggr om året.

• Svar på tråden Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?
  • ilalila

Som barn fick jag doppa ett finger i glaset (oftast vin eller öl) för att se hur det smakade.

• skorpionen80

Ja, jag fick smaka. Idag tycker jag bara om typ likörer, men dricker inte mycket eftersom jag inte tycker om känslan av att vara berusad. Dricker väl ett glas några gånger per år.

• Karlsson

Jag fick smaka skummet på ölen (förmodligen folköl vill jag minnas) i bastun ibland. Jag tyckte om smaken av öl som liten och det verkar hålla i sig

I 16 års åldern kunde jag få ta en halv folköl i somarvärmen hemma på altanen.

Numera dricker jag gärna en folköl till middagen då och då men festa och bli onykter, det händer bara några gånger per år.
    Dricker aldrig snaps för det är äckligt men gärna en drink och två glas vin ibland.

• sandyrosa

Har inget minne av att mina föräldrar någonsin drack under min barndom så att smaka var aldrig aktuellt. Var bara positivt att slippa fulla (och pinsamma) vuxna i min närhet.

Jag tar ett glas vin då och då men inte i hemmet inför ungarna. Det har bara blivit så, ser inget fel med måttlig alkoholkonsumtion egentligen.

• Bebbe2006

Jag fick också "smaka" om jag ville, men tyckte så klart att det var äckligt. Mina föräldrar har aldrig varit sådana som druckit mycket, och aldrig haft denhär överdrivna inställnigen till alkohol som majoriteten av svenska folket verkar ha.

Jag har visst haft några fyllor under ungdomen, men nu dricker jag väldigr sällan, och jag saknar aldrig att göra det. har inga åsikter om andra som festar mycket heller, utan tror på att ha en lagom inställning till alkohol. SÅ märkvärdigt är det inte.

Visst, jag förstår dem som är uppväxta med föräldrar som har alkoholproblem, men annars tycker jag att det är bäst att inte överdramatisera kring det.

• YokohamaNr2

Ja jag fick smaka vin och skummet på pappas öl, dricker väl måttligt idag (inte nu då jag är gravid) och tycker om att bli full ibland till fest!

Svar på tråden Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?