• MysTic PrincesS

Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?

När du växte upp, fick du smaka av dina föräldras groggar, vin eller öl? Låter du ditt barn smaka idag? Hur är din syn på alkohol, oavsett om du fick smaka eller ej?

(inspirerad av en annan tråd )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:21
    Jag fick smaka som liten, snodde min första grogg som 1 åring. Fick även smaka öl och vin. I tonåren drack man ibland, men för mig lockade det inte på samma sätt. Idag dricker jag enbart vid fest, vilket kanske blir 2-3 ggr om året.

• Svar på tråden Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?
  • smultronsaft

Jag fick doppa lillfingret i wiskey och öl när jag var liten någon gång.

• La Lola

Nix!
    Jag har aldrig smakat alkohol hemma av mina föräldrar. Varken som barn, tonåring eller vuxen.

Min mamma var nästan nykterist o pappa fick stora problem de ggr han drack.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2009-01-01 21:26:26 följande:
    Nix! Jag har aldrig smakat alkohol hemma av mina föräldrar. Varken som barn, tonåring eller vuxen. Min mamma var nästan nykterist o pappa fick stora problem de ggr han drack.
    Jag dricker väldigt sällan (just nu ingenting såklart).
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Euforia

Mina föräldrar var och är nykterister under hela min uppväxt, så jag fick givetvis inte smaka något. Och jag har aldrig någonsin druckit en droppe alkohol under mina 27 år. Det hör definitivt ihop, för min familj har lärt mig hur man har kul utan alkohol.

Jag tänker inte låta mina barn smaka på ett gift.

• Alemonia

Jag vet att jag som kanske 8-åring fick smaka en teskedsudd Baileys (osäker på stavningen) samt lättöl som tonåring men inget starkt i mängd innan 18.

• TyskMamma

jag drack champange på nyår när jag var 10

• Cinza

Jag har minnen av att jag vid några tillfällen fick smaka lite på någon likör. Tror att det var baileys. Fick även smaka på champagne på nyår. Idag dricker jag extremt måttligt. Kan ta ett glas vin till maten om det bjuds eller vi är ute och äter och tar gärna en baileys till kaffet om det finns, men mer än så är det inte.

• LaFontaine

Jag fick doppa lillfingret i pappas likörer och whisky. När jag kom upp i tonåren (16-17) bad min pappa att jag aldrig skulle dricka statoil-öl för att bli full utan istället dricka goda viner och rökiga whiskeys för att det är gott. Det har jag alltid hållit. När kompisar drack folköl på festerna tackade jag ner, varför skulle jag dricka nåt äckligt för?

Idag dricker jag sällan och sällan mer än något glas vin/whiskey eller likör.

• MsBeauty

Nej. Mina barn kommer inte heller få smaka. Vi är nykterister.

Svar på tråden Lät dina föräldrar dig smaka på alkohol som liten?