• Håll min hand

Stark mensvärk första mensen efter förlossningen???

Fick barn för 7 månader här.

Innan förlossningen hade jag inte alls problem med mensvärk..

Men just nu har jag en stark mensvärk! Har dock inte fått mensen än men jag undrar om inte den e på Gång nu när jag känner denna värken.

Nån som minns om första mensen kändes mer?

• Svar på tråden Stark mensvärk första mensen efter förlossningen???
  • linhen

Inte bara första för mig tyvärr. Har aldrig haft mensvärk innan jag fick barn. Dessutom blödde jag rätt mycket innan men ändå hanterbart - det var det inte efteråt.

• Mother of 5

Känner mer och mer för varje barn av allt det där...äl,pms...ännu kraftigare blödn.

Hade pr med kraftiga blödn från början =(..

• Håll min hand

linhen, 4barns :usch det lät inge kul. har ju hört att mensen ska bli "lättare" efter man fått barn. Inga kul alls om det ska bli värre:(

• Boombabymamman

Håll min hand. Jag vet, visst blir man irriterad! Det där är ju bara en myt! Hur kan de ha gått och sagt så.
    Här är nämligen en till som känner både ägglossning och mens mycket värre sedan förlossningen för 2 år sen.
    Värre för varje barn säger du 4barns? Gudars!
    Undrar vilka andra kvinnomyter man har gått på...?
    Jag anar en konspirationsteori coming on...

• Håll min hand

Boombabymamman skrev 2008-12-27 22:37:26 följande:

Håll min hand. Jag vet, visst blir man irriterad! Det där är ju bara en myt! Hur kan de ha gått och sagt så. Här är nämligen en till som känner både ägglossning och mens mycket värre sedan förlossningen för 2 år sen.Värre för varje barn säger du 4barns? Gudars!Undrar vilka andra kvinnomyter man har gått på...?Jag anar en konspirationsteori coming on...
    ja eller hur..!
  • Virriga familjen

Här har ni en till mer värre efteråt. Hade hemsk värk innan och blödde som en gris varje månad. Nu efteråt så har jag ännu mer värk och blöder fler dagar. Sonen är 13 månader och jag fick mensen då han var ca 6 månader. Och de gånger hittils har varit jätte jobbiga. Jag får jätte ont vid äl nu också. Så att det skulle bli lättare och bättre sen har jag svårt att tro på just nu.

• Håll min hand

Virriga familjen skrev 2008-12-27 22:51:18 följande:

Här har ni en till mer värre efteråt. Hade hemsk värk innan och blödde som en gris varje månad. Nu efteråt så har jag ännu mer värk och blöder fler dagar. Sonen är 13 månader och jag fick mensen då han var ca 6 månader. Och de gånger hittils har varit jätte jobbiga. Jag får jätte ont vid äl nu också. Så att det skulle bli lättare och bättre sen har jag svårt att tro på just nu.
    huvva då://
  • Virriga familjen

Håll min hand skrev 2008-12-28 11:54:05 följande:

Virriga familjen skrev 2008-12-27 22:51:18 följande:
    huvva då://
    Man får trösta sig med att man har ett underbart gryn, och med denna kraftiga menstruation så kanske man har turen att få några gryn till
  • lisadragon

samma här, vilket blodbad och mensvärk from hell!!!! Hade fasen mensvärk under 4 dygn första mensen efter förlossningen, knaprade alvedon som besatt!! Gjorde fasen ondare än värkarna under förlossningen!!!!
     Har fortfarande hemsk mensvärk men oftast "bara" i 2 dygn, och då äter jag minst en karta alvedon, som att dom hjälper..
     Ska inte snacka om mängden, blodbad.....

Men men, kroppen funkar igen så det är bara att fortsätta med bebisverkstad ;)..
     Tack och lov att smärtstillande finns iaf!

Hade gott // Lisa!!

• Miss Maya

Min mens har blivit lindrigare och kortare. Jag hade fruktansvärt ont första dagen jag hade mens innan jag födde barn. Men inte nu.

DOCK, så har jag en jävla värk från ägglossning fram till mensen istället. Det är inte outhärligt ont, men det värker, vissa dagar nästan konstant, så man tror man ska få mens vilken sekund som helst. Det är så där kul.

• Håll min hand

Har inte fått nån mens än. däremot har jag fortfarande ont. Och fått en rosa flytning nyss.. sen inget mer.. mest skumt!

Hoppas denna lilla strimma var månadens mens.. skulle vara kul att slippa blodbad som ni beskriver ;)

• guldplutt

Jag har också fått mkt mera ont efter förlossningen för snart tre år sedan. Fick tillbaka mensen efter ca 9 månader när jag slutade amma helt. Innan jag var gravid kände jag väldigt lite av min mens, och ÄL kände jag inte alls. Numera blöder jag mer, känner av mensen mer (fast helt hanterbart), och framförallt så händer det att jag har rejält ont av ÄL! Vissa månader måste jag ta alvedon och gå och vila mig ett par timmar vid ÄL. Och det håller i sig...

• Håll min hand

guldplutt skrev 2008-12-28 23:05:43 följande:

Jag har också fått mkt mera ont efter förlossningen för snart tre år sedan. Fick tillbaka mensen efter ca 9 månader när jag slutade amma helt. Innan jag var gravid kände jag väldigt lite av min mens, och ÄL kände jag inte alls. Numera blöder jag mer, känner av mensen mer (fast helt hanterbart), och framförallt så händer det att jag har rejält ont av ÄL! Vissa månader måste jag ta alvedon och gå och vila mig ett par timmar vid ÄL. Och det håller i sig...
    vad konstigt att det blir så egentligen.. eller åtmindstånde tråkigt. ://
  • Hexx

Eh ja jösses. Första mensen trodde jag att jag skulle dö. Jag svimmade och kräktes. Min sambo fick komma hem från jobbet. Jag kunde inte röra mig. Jag blödde massor. Det bara pumpades ut blod. Men de andra gångerna har jag knappt haft mensvärk alls.
    Ni som har svår mensvärk, sök hjälp på vårdcentralen. jag fick Naproxen utskrivet direkt. Man ska inte behöva ha så ont.

• Virriga familjen
    Hexx skrev 2008-12-28 23:54:35 följande:
    Eh ja jösses. Första mensen trodde jag att jag skulle dö. Jag svimmade och kräktes. Min sambo fick komma hem från jobbet. Jag kunde inte röra mig. Jag blödde massor. Det bara pumpades ut blod. Men de andra gångerna har jag knappt haft mensvärk alls.Ni som har svår mensvärk, sök hjälp på vårdcentralen. jag fick Naproxen utskrivet direkt. Man ska inte behöva ha så ont.
    Sökte hjälp för min hemska mens då jag var yngre och det enda jag fick var p-piller. Där jag bor är det tydligen normalt att spy och blöda som en gris. Och mensverk har jag minst i 7 dar vid mensen och kanske 4 dar vid äl. Men jag har blivit så van eftersom jag alltid haft så sedan min första mens då jag var 13 år, så det känns ju bara somvanligt.
  • angelicapatomella

Detta låter kanske fel men vad glad jag blir av att läsa detta.
    Min son kom med kejsarsnitt och när han var ca 10 månader gammal så fick jag åter mensen med så sjukt extrema mensvärkar och dem har fortsatt. Han är idag 1 år och 1 månad (född 7 maj 13) och mensvärkarna blir inte bättre, lika jobbiga än dock oftast bara de 2 första dagarna samt blöder mycket kraftigare än innan. Mensvärkar har jag haft sedan jag fick mensen i tidiga tonnåren och dem har aldrig varit trevliga, värst var dem när jag var yngre då jag spydde och fick gå hem från skolan för jag höll på att svimma av smärtan men dem har blivit "lättare" med åren men då har jag också pressat i mig värktabletter i massor. Nu är dem alltså ännu värre än innan graviditeten men mår inte illa. *peppar, peppar* Får väldigt ont kring ärret efter snittet men hoppas att det bara beror på att det är känsligt med svullnad där eftersom jag blir väldigt gasig och bubblig i magen under mensen men smärtan är hemsk. Inga värktabletter funkar riktigt de 2 första dagarna. :( Nästan så jag bli sängliggandes men måste ju orka jobba. Ser att jag inte är ensam om att ha hemska mensvärkar efter graviditeten och är tacksam för att det ändå verkar vara relativt normalt. Satt och läste om en sjukdom som heter endometrios och började oroa mig för att jag skulle drabbats av något sådant men det stod att man får det i tonnåren om man får det och jag har fått ett barn så jag hoppas och tror inte att detta är mitt problem.
    Kanske man helt enkelt får bita ihop och hoppas på att det inte kan bli värre än såhär till nästa barn. :)

Svar på tråden Stark mensvärk första mensen efter förlossningen???