MiniTanten skrev 2008-12-22 00:01:23 följande:
hmm hur kan man inte tåla en 11-årig flicka? ooh lord säger jag bara..det borde väl finnas nåt vettigre att inte stå ut med..för det kan ju aldrig vara hennes fel!!..hon ju ett barn och du är vuxen..jag skulle inte heller hälsa på någon som inte tålde mej! Punkt slut..det är nog större fel på de i hennes omgivning än henne..hon föddes väl knappast genomond!?! Om min dotter beter sej drygt när hon blir äldre hoppas jag att människor känner agg emot mej och inte emot henne!!
Varför måste man lägga in nedvärderande och föga konstruktiva svar på ganska allvarliga problem. Du menar på fullaste allvar att du inte inser hur mycket en 11-årig flicka kan spela ut och manipulera två vuxna??? NEJ, det är inte barnets fel, men när relationen är i gungning så blir man ganska primitiv som människa och genom att lägga en del av sina negativa känslor på barnet undviker man att se vart problemet egentligen ligger, d.v.s. mellan de två vuxna. Vi vuxna orkar inte alltid till fullo att ta ansvar för alla våra känslor och agera till 100 % rätt. Om jag inte har helt fel så kallas det "mänskligt".
Vi vet ju inte riktigt i vilken ordning detta utspelade sig. Flickan uppför sig ouppfostrat och tillåts manipulera och härska och TS börjar tycka alltmer illa om henne, eller som du utgår ifrån, TS tycker illa om flickan och DÄRFÖR slutar flickan att hälsa. Det finns gott om föräldrar som över huvud taget inte ser att deras egna barn har några som helst fel eller brister och som stöttar varenda nyck och infall. Dessa barn blir oftast fullkomligt odrägliga att ha och göra med och oftast inte särskilt omtyckta. Om jag stöter på ett barn som uppför sig riktigt vidrigt, så kan jag ju också tänka att det är illa uppfostrat, men jag kommer ju inte att tycka om det här barnet för det. Så är det naturligtvis med bonusbarn också.