Inlägg från: Anonym (Mixmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mixmamma)

Orkar inte med mitt bonusbarn

Du vet inte varför du inte klara av henne??? Det tycker inte jag är så konstigt! Hon styr familjen och är bara 11 år. Hälsar inte ens när hon kommer. Vilken ouppfostrade skitunge! MEN, det är ju inte hennes fel!!! Kan inte du och din sambo enas kring detta, så finns det ju tyvärr inte mycket att göra...

• Anonym (Mixmamma)

Kan ni inte försöka med familjerådgivning? Sådana här mönster är svåra att bryta på egen hand. Till viss del är din sambo nog inte medveten om sitt agerande, vilket gör det svårt. Få problem bryter ner en relation så effektivt!

• Anonym (Mixmamma)

MiniTanten skrev 2008-12-22 00:01:23 följande:

hmm hur kan man inte tåla en 11-årig flicka? ooh lord säger jag bara..det borde väl finnas nåt vettigre att inte stå ut med..för det kan ju aldrig vara hennes fel!!..hon ju ett barn och du är vuxen..jag skulle inte heller hälsa på någon som inte tålde mej! Punkt slut..det är nog större fel på de i hennes omgivning än henne..hon föddes väl knappast genomond!?! Om min dotter beter sej drygt när hon blir äldre hoppas jag att människor känner agg emot mej och inte emot henne!!
    Varför måste man lägga in nedvärderande och föga konstruktiva svar på ganska allvarliga problem. Du menar på fullaste allvar att du inte inser hur mycket en 11-årig flicka kan spela ut och manipulera två vuxna??? NEJ, det är inte barnets fel, men när relationen är i gungning så blir man ganska primitiv som människa och genom att lägga en del av sina negativa känslor på barnet undviker man att se vart problemet egentligen ligger, d.v.s. mellan de två vuxna. Vi vuxna orkar inte alltid till fullo att ta ansvar för alla våra känslor och agera till 100 % rätt. Om jag inte har helt fel så kallas det "mänskligt".
    Vi vet ju inte riktigt i vilken ordning detta utspelade sig. Flickan uppför sig ouppfostrat och tillåts manipulera och härska och TS börjar tycka alltmer illa om henne, eller som du utgår ifrån, TS tycker illa om flickan och DÄRFÖR slutar flickan att hälsa. Det finns gott om föräldrar som över huvud taget inte ser att deras egna barn har några som helst fel eller brister och som stöttar varenda nyck och infall. Dessa barn blir oftast fullkomligt odrägliga att ha och göra med och oftast inte särskilt omtyckta. Om jag stöter på ett barn som uppför sig riktigt vidrigt, så kan jag ju också tänka att det är illa uppfostrat, men jag kommer ju inte att tycka om det här barnet för det. Så är det naturligtvis med bonusbarn också.
  • Anonym (Mixmamma)

MiniTanten....det är en viss skillnad på en 4-åring som man träffar vid lämning och hämtning på dagis och en snart pubertal tjej som man lever tillsammans med Att dessutom se 1 barn favoriseras framför de andra...det tar på krafterna. Jag håller fullständigt med om att det är synd om tjejen, men jag tycker även synd om övriga familjemedlemmar som drabbas utav henne och hennes pappa. Att inte få tillrättavisa sitt bonusbarn utan att hennes pappa går i taket, snacka om kränkande! Den här tjejen har sin omgivning i ett järngrepp. Jag hade krävt en rejäl förändring och går inte sambon med på det så, tyvärr....Det finns ju ett biobarn med i bilden också och när det verkligen kniper så står man trots allt sina barn närmast....Hoppas att ni trots allt får en lugn jul...

• Anonym (Mixmamma)

MiniTanten skrev 2008-12-22 15:47:37 följande:
    [citat]
    Anonym (Mixmamma) skrev 2008-12-22 12:21:23 följande: det förstår jag väl!! att det är skillnad alltså. Men jag kan ju inte komma med exempel jag inte har!? jaja jag har bara vart uppriktig med vad jag tycker...och jag är ändå uppväxt helt utan gränser pga av föräldrar med dåligt samvete och man beter sej som skit men man mår fan så dåligt när man beter sej så...och ingen tycker om en!! Jag kan bara säga att jag vet hur de känns att vara ett barn som beter sej tio gånger värre än de flesta..och det gör ont att bete sej som skit även om det inte verkar så..Kanske därför jag tänker som jag gör! Mår dåligt när jag hör något liknande och lider med den lilla tjejen för hon är trots allt ett barn..kalla det vad du vill! Ha en riktigt god jul!

Men då så, då förstår jag bättre din reaktion. Dina erfarenheter av att vara den där "hopplösa ungen" är väl värdefulla kan jag tycka! Det är klart att man förstår att ett barn som betér sig så här inte mår bra utav det. Vi har ju alla ett behov och en önskan att bli omtyckta av andra. I hennes värld är ju säkert pappan den enda tryggheten, för hans reaktioner kan hon ju i alla fall förutse, eftersom han alltid håller med henne. För de som lever runt blir ju tillvaron också jobbig och när humöret tryter fullständigt så är det ju så att även barnet drabbas. Som bonusförälder ser man situationen utifrån och det är frustrerande! Självklart är det inte hennes fel. Ett barn utan gränser famlar ju runt i blindo! Hennes föräldrar borde lära flickan att uppföra sig trevligt mot andra så att hon blir en person man kan tycka om.

Svar på tråden Orkar inte med mitt bonusbarn