• SisselaM

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Hej alla,
    har snabbläst igenom de senaste dagarnas skrivande.

Lilleskuttan: Stort varmt grattis! Lyckönskningar till er.

DND: Varma tankar till dig. Hur tungt det än känns nu kommer det att komma hoppfulla dagar sen. Om det inte blir något denna månaden finns det ingenting som säger att det inte ska kunna bli nästa.

Iske: tack för tipset! Ska läsa.

Franka, en fråga till dig:när du fick prednisolin, hade din läkare tagit några prover som han grundade det beslutet på, eller var det just det faktum att du hade fått flera missfall och att han menade att det ställde om immunförsvaret?

• SisselaM

Det blev ingen graviditet den här gången. Testade negativt i morse. Grubblar förståss. Tänkre att vi var försent ute , det kändes som att äl kom väldigt snabbt efter lhstegring den här gången o att ägget kanske kom före spermierna o att det var därför. Men det hjälper ju inte att fundera över.
    Blir så ledsen o besviken o trött. Vill bara få vara ifred o gråta så måste man jobba och låtsas som ingenting. Gråter

• SisselaM

Hej alla omtänksamma,
    Tack för era stöttande ord. Det värmer.
    Och Malinen, sympati till dig också.
    Ja, Bettan, plus till alla nästa månad!
    Och grattis till Mamarazzi för hjärtat som slår!

• SisselaM

Hej på er,
    det var länge sen jag var här. Mycket att göra på jobbet och är på väg att köra igång med ivf och håller på att sätta mig in i det så nu surfar jag på såna sidor.

Har inte läst ikapp alla sidor jag missat här men vad jag förstår så

- stort stort beklagar till Bettan
    och stort stort grattis till Odd
    (Ber om ursäkt om jag missat någon annan med ledsna eller glada nyheter)

Undrar över en sak när det gäller blodförtunnande. Har självmedicinerat med albyl minor. Mensen har gjort mer ont än vanligt, sådär som den brukade innan jag började gå på tusen akupunkturbehandlingar. Med min teori om att jag har lindrig endo - kan det vara så att det gör mer ont för att det helt enkelt blöder på mitt eller mina endoställen? Någon som vet?

För övrigt så har jag mött en läkare som avfärdade allt med immunologi etc som att det var sånt man höll på med för tio år sen, nu är man mer inne på genetik (när det gäller missfall och subfertilitet menade han).

Själv läser jag Beer med stort intresse men blir också så trött - vilken kamp detta är, på alla fronter.

och så en fundering: kan man självmedicinera med antihistaminer tror ni?

• SisselaM

ett hastigt hej på språng till jobbet
    någon frågade om hur jag tänkte med antihistamin. jag tänkte något om  överaktivt immunförsvar o allergiska reaktioner m.m. och att man då tar antihistamin och då tänkte jag att , ja, att det kanske också kunde göra nytta om det är immunologiska orsaker som gör att man inte blir gravid?

och så vill jag hoppa på det som Idun skriver om antidepressiva - jag började ta ett SSRIpreprarat till slut i höstas för jag var så deppig efter första missfallet och för att jag  inte  blev gravid igen och insåg att jag inte kom ur det på egen hand. och det var då jag blev gravid. (efter att ha ätit en månad- väldigt låg dos visserligen) Hade inte läst Beer då men hade en egen hemmasnickrad idé om att det inte kunde vara bra för hormonbalansen o andra värden om man var deprimerad. Och kände ett stort stöd av Beers bok. Så skönt att han/ de tar upp det där.

• SisselaM

Hej,
    är det någon som vet hur man ska argumentera för och beveka någon läkare till att vilja ta immunologiproverna från Finessans lista och TNF-alfa-provet?

finns det någon av koaguleringsproverna som är "vanligare" än de andra?

jag har inte lyckats hitta någon hitintills som vill ta dem. Min husläkare erbjöd sig att ta lite andra prover som kan visa om det är nåt tokigt med immunförsvaret - kan man nöja sig med dem?

• SisselaM

förlåt förresten att jag bara rusar in och ut sådär med frågor och utan att heja runt och kommentera er andra. det är mycket just nu...

• SisselaM

hej,
    jag säger som de andra: jag trivs med att ni gravida och ni som fått barn finns här i den här tråden. men som dnd skriver att om ni vill bilda en egen tråd för att ni behöver det, så gör det också, men låt det inte vara istället för den här, utan kom och var med oss  så länge ni har lust.Glad
    Det är så hoppingivande med er! jag håller ju fortf på att plöja de gamla trådarna, är på nr 5 nu tror jag, och det ger mig tilltro att följa era kamper och sen se hur ni lyckats.

• SisselaM

hej på er,
    Rasmusnalle -många tankar till dig.
    Jessika - vilken röra. Tur att det visade sig positivt på röntgen.
    Bettan - förstår din ilska över tiden. och att det har dröjt. vad tror du om att ringa dit och säga att du även är intresseraade av återbudstid ifall det skulle dyka upp? är ju många som är sjuka o så nu. så kanske du kunde få komma tiidgare.

apropå det här med ssri preparat - någon skrev att är det inte så att det tar sex mån innnan det börjar verka. det är något med att man ska äta det i minst sex mån tror jag. men det börjar ha effekt redan efter några veckor som jag har förstått det.

just nu funderar jag på binjurarna och hormonbalansen och hur man kan stärka den. tydligen ska man lägga sig vid tio. och sen finns det hälsotillskott som sägs boosta hormonbalansen och göra det lättare för kroppen att producera hormoner i bra doser.

långt egoinlägg som inte hör till denna tråds ämne men som förklaring till att jag inte är här så mkt : jag är ju inne i ivfkarusellen och snurrar. de är experter på ivf, vilket jag visste, men de har försäkerhets skull talat om det för mig eftersom jag har haft mage att ställa frågor till democh det ska man inte göra. men de är inte experter på missfall precis som någon i någon av de här trådarna påpekat innan. så samtidigt som jag försöker läsa in mig ohc förstå mig på ivf så försöker jag i sista minuten liksom fatta hur jag ska öka mina chanser att få en graviditet som itne slutar i ma eller mf.
    ivf et  tar mkt energi speciellt som jag aldrig blivit så otrevligt bemött inom vården förut. två gånger har jag gråtit för att de är så otrevliga. man får inte ställa frågor. de förklarar inte varför de gör som de gör. man ska bara fatta att de är experter och ha förtroende för dem annars kan man söka sig någon annanstans. det jag har undrat över är varför jag har fått den dos jag har fått av puregon. för de har inte förklarat det. och eftersom på både internetmedicin sidan och här på fl har jag förstått det som att det är vanligt att man får högre dos i min ålder ohc med mina värden. och jag hade velat ha högre dos för att kanske kunna få fler ägg.  men det skulle jag inte ha frågat. de verkar ta det som värsta ifrågasättandet. och jag försökte ändå vara artig och trevlig och försiktig.  det känns förfärligt. ohc detta har man betalat dyrt för. så jag är väldigt ledsen just nu. och känner mig samtidigt maktlös, kan ju inte byta klinik mitt i en behandling och förresten är "skadan" redan skedd eftersom jag inte lär hinna få fram fler ägg nu i denna omgång.

• SisselaM

hej alla,
    Mamelutten - jag vet vad du går igenom. Den sortens osäkerhet och väntan är tärande. Stanna här och hämta stöd om du har nytta av det. Och kom tillbaka hit efter nästa besök och berätta hur det har gått.

Tack Bettan Malinen och Jazzy för er omtanke. Det värmer! Bettan, gäller HSL även för privata kliniker? Kliniken har ju indirekt hotat med att jag kan dra därifrån om jag inte är tyst och litar på dem. Så jag vet inte om det finns något mer sätt jag vågar fråga dem om denna dos. För jag undrar fortfarande. 
     Jag gjorde så i fredags kväll att jag satte mig ner och skrev till en massa andra kliniker och frågade dem om doser etc om man är en kvinna i min ålder och med mitt värde. Har fått tre svar hitintills. Alla betonar förstås att de inte kan säga något exakt när de inte träffat patienten men de pratar om 300 ie puregon som en rimlig startdos som de hade valt. jag har fått mkt lägre där jag är nu. 
    det är en privat klinik - hade väntat mig att lite trevligt bemötande skulle ingå när man betalar så dyrt.
    Känner mig obekväm med att säga vilken klinik det är. Vill inte oroa andra på nätet som kanske hitintills är nöjda.  Om någon som ska välja ivf vill veta kan den personen inboxa mig så säger jag det enskilt. 
    En underbar läkare från en annan klinik ringde upp mig igår och pratade länge. Han bemötte mig med respekt och gav mycket information. Så underbart det kändes - och också skönt med en bekräftelse på att det inte är konstigt att ha frågor.

En fin söndag önskar jag er alla!

• SisselaM

hej på er allihopa. har försökt läsa ikapp sen jag var här sist. Mycket som händer. Grattis till alla som haft goda nyheter att dela med sig av och  pepp och omtanke till alla som behöver det!!! Jag säger som de andra Krusbär. Prata med din väninna. Kan bli jättebra samtal om det bara är ni två. Eller maila henne om du tror att hon behöver vara i enrum för att smälta det först.  DND, jobbigt med jobbiga dagar. Tycker inte att du behöver ta ansvar för hur tex din mamma hanterar din sorg. Det ingår i föräldraskapet.

jag har hittat en intressant sak i Beers bok. Det står att ett tecken på (minns inte om det var koagulationsrubbningar eller överaktivt immunförsvar men något i af) är att moderkakan kan bli kalkig/åderförkalkad.
    Min moderkaka var det när jag födde barn för många år sen och när jag såg den noteringen i journalen undrade jag om det kunde ha samband med att hjärtljuden på mitt barn hade gått ner så mkt och att det hade blivit värsta krisen plötsligt. Men de sa nej nej att det inte alls hade samband. Men jag tyckte (fast jag inte kan något om sånt) att det bara inte lät normalt att en moderkaka på en ung kvinna (som jag var då {#lang_emotions_smile}) skulle vara  så.
    Så nu många år i efterhand tack vare Beer ser jag ett samband med de problem jag tror jag har nu.

Så tänkte jag fråga en sak. Kan man ta fragmin och låg dos prednisolon samtidigt? Nån här inne som gör det?

Och så ett tips till alla som vill ta prover men inte lyckas. Jag lyckades få ta en del hos min husläkare. Jag berättade att jag trodde att jag hade överaktivt immunförsvar och då lät han mig ta såna prover som han känner till som han menar visar på sånt. Och då får man ju åtminstone reda på något. Även om jag hade velat ta fler/andra prover...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8