• SisselaM

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Hej hörreni,
    det är ett par andra saker jag tänkt på.
    1. Om blodet:
    Enligt The infertility cure (bok om traditionell kinesisk medicin) tyder det på en obalans om mensblödningen tex är i klumpar och är mörkt (ser ut som gammalt eller koagulerat blod). Istället vill man att blodet ska vara "färskt" och klart.
    Och om man äter blodförtunnande förmodar jag att mensblödningen blir "klar" och "färsk". Kan man då tänka sig att TCM-behandlingar för att uppnå detta kan vara bra komplement till blodförtunnande? Att det hjälper kroppen på samma sätt?

2. Om makrofager och nkceller. Jag har läst lite om nkceller i era gamla trådar (är på tråd 3 nu) men behöver lära mig mer. Men jag fick en tanke när jag läste om det. Kan behandling mot endometrios också hjälpa mot upprepade missfall?
    De som har endometrios har många fler makrofager vilket leder till spermiedöd (spermierna äts upp) och bl.a. detta gör att kvinnor med endometrios kan ha svårt att bli gravida. En forskare som heter Greta Edelstam har hittat en behandlingsmetod mot detta - ett bedövningsmedel som dämpar spermiedöden. Kan något liknande funka mot nk-celler?
    Här är ett par länkar som beskriver metoden: www.aldenco.se/index.php

• SisselaM

Finessan, tack för tråden! Och tack till dig och andra som lagt in jättebra fakta i faktatråden! Man kanske skulle beta av några poäng i medicin när man ändå håller på att förkovra sig ;) ?

• SisselaM

hej alla,
    först: sympati från mig också till Laban och Mikes Bride. Beklagar. :(

har nu tillbringat kvällen med att läsa igenom tråd nr 4. fortsätter mitt klipp och klistrande och kopierar all fakta som ni skrivit. Det är rena rama guldgruvan! För att inte tala om vilken kunskapsbank för blivande ohc praktiserande läkare. Inte bara för kunskapen om missfall utan för kunskapen om hur ni har blivit bemötta och hur ni önskar att ni skulle blivit bemötta.
    Trådarna borde ingå i kurslitteraturen på läkarlinjen!

• SisselaM

Hej alla,
    Okej, nu har jag lärt mig att det är bra med antiinflammatoriskt, t.ex. omega 3, om man har immunologiska problem. Men samtidigt är det alltså gynnsamt om immunförsvaret i n t e är på topp (?). Och då förmodar jag att man inte ska leva för hälsosamt? Dvs se till att inte få i sig för mycket nyttiga antioxidanter? Eller räcker det om jag gör som några av er andra och fortsätter att se till att sova för lite? ;)

• SisselaM

Kom på ett par andra frågor:

- är det någon av er som har fått cellförändringar under en missfallsperiod? Det kan väl inte inverka på en graviditet så att man får missfall? När jag var på sjukhuset för senaste missfallet tyckte läkaren där att jag såg sårig ut och tyckte att jag skulle ta cellprov och när jag frågade menade han att det kunde tyda på cellförändringar (men han tog inget cellprov...)

- jag fick svarta prickar framför ögonen vid graviditeten jag hade förra året. Har inte haft det så vid tidigare graviditeter. De försvann aldrig och de blev värre vid två tillfällen i år när jag trodde att jag var gravid, och kom tillbaka med full styrka nu när jag var gravid i december. Någon annan som haft det så?

Ni som fått ta prover på bakteriell vaginos efter upprepade missfall, har ni bett om det själva för att ni misstänkte att ni hade det eller fick ni det ändå? Kan man vara säker på att inte ha det om man inte har symptom? Ingen av mina två gyn har velat testa om jag har det eftersom jag bara bett om det för att utesluta det som en faktor. De har båda resonerat att "det ser fint ut" och att jag då inte har det.

slut på dagens frågor tror jag. :)

• SisselaM

Hej Mamarazzi,
    Hoppas det går bra med dina trollspösvingade proggisar. :)

Tack för svar! Då ska jag banne mig be läkarna igen. Förstår inte varför de inte bara kan låta en göra det om man vill! Vad är problemet liksom. Även om jag nu "bara" har haft två konstaterade missfall så tycker jag att de borde förstå att jag inte vill ha ett till och gärna vill utesluta sånt som är enkelt att utesluta.

• SisselaM

Ok, då ska jag öva in lite darr medan jag diskar. :) Det värsta är att jag under det här missfallsåret har blivit så uppgiven. Har ställt en del frågor men inte fått gehör för något. Jag har knappt orkat be om "vanliga" recept typ progesteron. Har inte sagt så mkt till dem om allt depp, men det kanske är dags att förklara hur jag har mått av det här.

• SisselaM

Istället för att diska stora jättedisken som jag inte orkade igår har jag surfat efter artiklar om missfall och lagt in två nya i faktatråden. *nöjd*
    Sen skriver vi ut rubbet och tar med till varenda gynbesök!

• SisselaM

Hej BettanB,
    Lustigt; jag skriver just nu för att fråga något liknande. Jag har en knöl högt högt upp på låret, i närheten av ljumsken. Ska jag tro att det bara är en bindvävsknöl och inget att bry sig om eller ska jag tro att det på något sätt är relaterat till hormoner eller immunologi? Jag upptäckte den under min graviditet i början av förra året, eller efter missfallet, kommer inte ihåg vilket. Men min knöl är till skillnad från din inte öm. Fast jag vill inte ha den där. JAg vill vara knölfri!

• SisselaM

kvällens sista fråga från mitt håll: om man misstänker en autoimmun sjukdom som endometrios, vilket el vilka immunologiska prover kan vara bra att ta då? Är det någon som vet?

sov gott! :)

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8