• SisselaM

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

hej Poppy,
    Tusen tack för jättebra info! Väldigt intressant att veta. Snart kommer min alldeles egna Beerbok med posten så då kan jag förkovra mig själv.

• SisselaM

En följdfråga till det som du berättade Poppy. Jag brukar bli lite småförkyld vid varje/varannan mens. Och på den tiden visdomständerna växte, molde dom lite extra då. (eller vad det nu var som molde i käktrakten).
    Är det nån mer som brukar ha det så?

En fråga till: Är det fler än jag som känt det som ett par gånger att ni blivit befruktade men sen har det inte visat något på testet? Förutom mina konstaterade tre missfall (1 ma för länge sen, 1 ma för ett år sen och ett missfall i december) så har jag det senaste året känt det som att jag har blivit gravid ett par ggr. Kan ju vara inbillning förstås, men jag har inte känt det så varje månad trots att försöken varit intensiva och pågått vid varenda ägglossning.

Och så läste jag en sak i en endotråd här på fl igår som jag inte visste. Att de med endo ofta har ägg som delar sig sämre vilket kan leda till tidiga missfall. Jag har undrat om jag har lindrig endo, det är många symptom som stämmer.

• SisselaM

PS till Franka:
    vilken dramatik! Grattis att allt är väl!

• SisselaM

gomorron på er. är inne en kortis bara.
    jag har skrivit ett utkast till ett öppet brev som man skulle kunna skicka till läkarförbund, socialstyrelse, folkhälsoinstitut m.m. och med pressmeddelande till media. Brevet är typ halvfärdigt. Behövs fyllas på med erfarenhet,kunskap och behövs att någon/några öht tycker till om innehållet, ordningen, språket. kan med fördel också trattas in lite medicinskt snack om själva de upprepade missfallen och litepsykologiskt snack om påfrestningarna det innebär m.m.

Nu behöver jag veta

1. om någon tycker att det kan vara en bra idé med ett sånt brev?

2. hur jag i så fall ska göra med utkastet. Lägga ut det här på forumet så att ni andra med mer kunskap och erfarenhet kan fylla i och ändra. Eller maila till er som är intresserade av att fixa med texten? Och hur gör man i så fall när man mailar folk här? Jag använder bara forumen, förstår inte hur resten funkar.

Om man gör ett brev kan man även sprida det via bloggar (eventuella egna men också andras) som handlar om barnlöshet/fertilitet/missfall.

• SisselaM

hej på er,
    nu har jag skickat iväg ett utkast på brevet till
    Mamarazzi, BettanB, Lycka77 och DND.
    Är det nån mer som vill vara med och fila på formuleringar så säg till!

jag vill personligen inte skriva under med namn, vet inte hur ni andra känner? Vi kunde skriva under med våra signaturer med förklaringen att det är ett känsligt ämne el med samlingsnamn typ "nätnätverket för fullgångna graviditeter och mot upprepade missfall" eller nåt.

• SisselaM

ursäkta min introverthet just nu. jag vill bara få hela läkarvärlden att ändra sig på en gång så jag glömmer bort att vara social här inne utan är som ni verkar väldigt kunskapssökande-orienterad. och hinner kanske inte riktigt heller, mycket med annat.

• SisselaM
    SisselaM skrev 2009-01-15 20:05:13 följande:
    ursäkta min introverthet just nu. jag vill bara få hela läkarvärlden att ändra sig på en gång så jag glömmer bort att vara social här inne utan är som ni verkar väldigt kunskapssökande-orienterad. och hinner kanske inte riktigt heller, mycket med annat.
    är som ni märker skulle det stå. svenska språket är lätt nästan alla dagar... ;)
  • SisselaM

Tack BettanB!
    jättebra idé med förening. Men förslag: ni som känner att ni vill vara aktiva i en förening: börja i nätverksform eller åtminstone "lagom" föreningsform så att det inte blir betungande.

• SisselaM

uppdatering :
    finessan, vild i håret och lucki har tillkommit som brevskrivare. så nu är vi totalt åtta st. det blir rätt många kloka tankar det. Glad

• SisselaM

hej  ,
    det är såklart bra om några vill skriva under med riktiga namn. men det kan vi ordna sen när brevet är färdigt. då kan vi också gå ut på tråden och fråga om fler vill skriva under. Kanske ska ni som väljer att signera representera oss andra som vill vara anonyma. det kan vi se då.

nu har jag skickat utkastet till inboxar till alla er som sagt att ni vill vara med. hoppas det har kommit framGlad. om jag har missat någon så säg till!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8