• EMND

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Hej alla rara, bästa trådsjälarna. Ni är verkligen änglar som ger kraft när man inte orkar längre själv.

Jessica beklagar och hoppas att du blir friskt snart. Så hemska saker kan man råka ut för när man mest av allting önskar det mest naturliga i världen-ett barn. Som sagt hoppas det inet blir andra komplikationer nu.

Popy mina cykler har blivit kortare sedan hysteroskopi. Jag vet inte varför? Men der verkar att mf sätter spår i kroppen. Jag har ätit Apiforce i november och december och det var faktsikt efter det som min ÄL började komma tidigt och därmed mens. Du kan försöka korta dina cykel med Apiforce.

MB så skönt med din mans tillfriskande. Nu ser framtiden mer positivt ut, eller hur.

Det verkat att det inte var många av er som det dröjde för att bli gravida efter att man blev lätt gravid. Har ni någon anning varför det händer mig? Säg bara inte ålder, för då går jag och gråter och slutar aldrig...Det gick ju så lätt att bli gravid förut, jag fatttar ingenting!

• EMND

Tack Idun, det var en förklaring jag kan mottaga. Ska nog börja äta bananer igen (de innehåller en del serotonin nämligen).

• EMND

Välkommen Fru Hagelin och Copkat!

Grattis Lycka, Vilken fin bebe!

Ah, Iske, att det aldrig ska gå smidgt. Kram.

Sissela, lycka till, jag har inte lyckats få prover analyserade varken förr eller nu trots en stor bekantskapkrests med bägge immunologer, gynekologer, distriksläkare och kliniskakemister så på torsdag åker jag upp till karolinska att lämna blod för kontroll. (remiss från vår dr B).

Jag fick ett bra AMH värde, skönt. Bra äggreserver! Men min mans spermie innehåller vita blodkroppar. :- ( Alltd något va Läkare hänvisade till klamydiaprov! Ibland undrar man hur de tänker! Som att förhållande ändå inte är påvärkat av det hela. Hm, föra året tog de klamydia på mig då jag faktiskt hade njursten-så nu reagerar vi inte på deras dumheter. Han hade influensa för 1,5 månad sedan. Kan det vara orsak till vita blodkroppar att vi inte får det till?  I september var han ordentligt utredd av en androlog och då allting var super bra. Nu vet jag inte om det är värt att försöka denna månad alls. Läkare i LKP vill inte behandla preventivt och odling tar tid. Får han pencilin redan nu så kan det dröja innan allting blir OK. Någon av er som har råkat ut för det här?

Och just antidepressiva... måste man inte äta dem minst 6 månader innan man når effekten?
    Jag tar vi i stället - i kväll iaf. Manen fyller år och nu är vi lika unga. Och så bananer Idun!

• EMND

Jag håller me Idun och Bettan. Neeej, jag är inte allergisk mot er som är gravida- lite avis dock men på ett längtade . Vi sitter ju i samma båt och vi andra väntar på vår tur. Sedan vill ni starta eget tråd för att dela erfarenheter med varandra utan att känna skuldkänslor pga oss andra. får ni gärna göra det, men lova att stanna kvar även här för det här tråden behöver sådana som Cia och Finesssan. Det är mycket efrarenhet, stöd och tröst genom era solskänshistorier. Det utbytet behös verkligen.

• EMND

Mamarazzi, det är så måga stationer i en graviditet. Och ju flera nivå man klarar desstå svårare känns det att uppnå nästa. Det är som en datapel, hm, nästan. Oron inför NUPP och önskan att vara där fast inte... Man vill helst få det bakom sig med ett positivt besked, med en facit i handen skulle vara mycket lättare att gå dit, tom. roligt eller hur.? Men det kommer att gå fint, tänk på "Cias" ord och ta glädjen i försköt, det är INTE farligt att tänka positivt ( värst vad jag är positiv, va--- men det är period efter mens och innan ÄL och så smuttar jag på gott vin medan jag skriver detta ). Hur som helst massor med varma kramar till dig och var egoistisk nu när du är gravid, utnyttja "svärmor", "maken", slarva med jobbet och vila med gott samvete.

• EMND

Bettan, här slänger jag med med en bamsekram.
    Jag säger också: välj privat. Vi tänkte: "det är bättre att välja RMC då det är Universitetsjukhuset och all avancerat kompetens och utrustning finns ju där. Och går det snett så är man redan hos dem, men vårt val har orsakat oss massa med frustrationer, smärta och förlorad tid." 

• EMND

Hej MWB. Dr H tog AMH på mig när vi nämnde att vi funderar på IVF. Jag fick höra från dr N (IVF-läkare) att lålg AMH betder inte att alla chanser är borta men att det är en indikering att man troligen inte svarar på IVH behandling och därmot. På KS' hemsida står det så här:

"Huvudindikation för mätning av AMH med aktuell metod är bedömning av ovariell reserv, särskilt inför IVF eller annan assisterad befruktning. Ovariell reserv är en benämning för ovariernas förmåga att kunna utmogna och frisläppa fertiliserbara ägg.

Provtagning för bedömning av ovariell reserv kan ske i alla menscykelfaser.

Referensintervall är 0,7- 5, 0 µg/L och bedöms som mindre reserbv (Om mindre än 0,7) respektive god reserv 0,7-5 µg/L). I tyskland är dock gränserna följande:

Frauen in der fertilen Lebensphase: 1–10 µg/l
    eingeschränkte ovarielle Restfunktion: 0,4–1,0 µg/l
    Menopause: < 0,4 µg/l
    Erwachsene Männer: 1,5–4,3 µg/l

En forskae har just (år 2008) disputerat i ämnet
    diss.kib.ki.se/2008/978-91-7409-003-1/
    Och så kan man läsa mer här:
    http://www.ivf1.com/AMH-IVF/

http://www.ingentaconnect.com/content/repro/rebi/2007/00000014/00000005/art00012

http://www.tdlpathology.com/index.php?option=com_content&task=view&id=201&Itemid=73

Annars är jag lite trött. Idag var jag i Stockholm och lämnade prover på KS. Sedan träffade en god vän som är också i detta förb..... barnlöshets mardrömen. Det var intressant att höra  detta från en gamal vän ur en manlig perspektiv.  Och så var jag så duktigt att ta mig i kragen och träffa min bäste väninna som har fått sin andra flicka för 2 veckor sedan. Redan igår kände jag mig såååååååååå duktig när jag gick in på Lindex och handlade babypresent. Jag satte lock på känslorna faktiskt. Och det gjorde jag idag med. Bäbisen är ursöt men jag vågade inte hålla i henne. Min underbara väninna S tyckte att det var beundransvärd att jag orkade träffa dem.
    Vad ska man säga: Det var en dag med många tankar....

Förresten har någon koll på dr B. Han är försvunen. Inga svar på mejl och inget meddelande på telefonen. Ringer jag rätt nummer? Någon som kan uppdatera mig snart please!

Och så bär jag om ursäkt att inte orkar kommentera det skrivna, (tur att det inte var mycket skrivet idag). Jätte trött, dags att sova. Till helgen kommer tjocka "svärsläkten" (tjohoooo!).

• EMND

Rasmusnalle det värkar lovande, håller tummarna för dig gumman!

• EMND

Feru Hagelin, dr B håller kontakt med oss - gamla patienter som fortfarande är inte färdigt utredda/behandlade. Jag hade kontakt med honom för 2-3 veckor sedan men sedan försvann han bara. Undrar om han är sjuk eller förhoppningsvis bara bortrest- fast då brukar han lämna meddelande i telefonsvarare.

• EMND

Glad att det blev bra röntgen Jessica. Passa på och gör något du la på hyllan innan. Hoppas du förblir frisk. Kram.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8