• Idun 78

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

När är bf Iske?

• Idun 78

Iske, varför går du inte full tid tror du? Själv oroar jag mig för att jag kommer gå många veckor över tiden.

DND, Finlandskryssning kändes helt lugnt faktiskt. Finland känns ju nästan som "hemma", många pratar ju t.o.m. svenska. Men nej, Japan kanske jag inte hade begett mig iväg till, men nu bokades ju den resan långt innan jag blev gravid och även Japan har ju bra sjukvård om ngt skulle hända. Men visst var jag orolig, j-ligt orolig emmellanåt, men som tur var gick ju allt bra.

DND, jag ska dansa hett och vilt till BIM-guden åt dig inför fredagen!

• Idun 78

BettanB, cool dans! Jag ska börja smygdansa lite nu jag också!

DND, de har sjuksköterska ombord vet jag, och skulle ngt hända är det nog som Finesssan skriver att man får helikopterfärd in till närmaste sjukhus. Tycker absolut att du kan boka en resa med din mor i maj! Alltid skönt att få komma bort lite från vardagen! Ja magen växer och liten sparkar! Väldigt mysigt. Nu satsar vi allt på att BIM-guden hörsammar våra danser på fredag och att du får ett fint plus!

Sussa gott Cia!

*vink vink* till sötD

Iske, ah då förstår jag. Men du har inte ett planerat kejsarsnitt utan tanken är att föda vaginalt, eller?

• Idun 78

Sissela, mina ben ska dansa så de glöder för dig med!

• Idun 78

Emmiss, jag förstår så väl din reaktion. Jag tyckte första tiden som gravid var pest, jag var så otroligt jävla rädd att förlora även det här barnet, och precis som du letade jag blod blod blod. Tyvärr kan jag inte säga att jag upplevt att det blivit lättare ju längre graviditeten fortskridit, bara att rädslorna delvis ändrat karaktär. Jag är inte rädd för blod längre t.ex. men å andra sidan hade det varit ännu värre att mista barnet nu när jag kommit så långt. Enda trösten när man kommit en bit in är att magen växer och barnet sparkar - ingen känsla går upp mot det, ren lycka!

Linan, FY vad hemskt! Min mage knöt sig när jag läste det du skrev. Sånt får ju bara inte hända! Sån tur att allt är ok nu. Kram

Snozie, så skönt att allt såg bra ut även om det krävdes 12 mil för att ta reda på det.

Marre, vi har ju setts förut, glad att du hittat hit! Säger som Finesssan, fantastiskt att Falun testar så mkt! Hoppas nu att det går vägen den här gången. Om du får reda på varför Falun ordinerat detta till dig får du gärna delge det här. Vi törstar efter kunskap här inne!

Lycka, jag har inget direkt tips på restaurang mer än att jag håller med Bling. Däremot, om ni vill gå och ta en drink (alkofri förstås ) innan eller efter maten så tycker jag att Gondolen samt Södra Teaterns bar är jättetrevligt eftersom båda har riktigt schysst utsikt över Sthlm (Gondolen gör dock bättre drinkar i mitt tycke). Båda har dessutom gångavstånd till Gamla Stan och Le Rouge.

• Idun 78

Emmiss, det är också så att graviditeter kan trigga igång depressioner och nedstämdhet, inget konstigt även om jag förstår din känsla, man vill ju vara lyckligt gravid! Men med flera mf bakom sig är detta lättare sagt än gjort. Jag har inte heller rört mig över huvud taget denna gång, så man får försöka hitta på andra saker som gör en glad och distraherar orostankarna för ett tag, kanske läsa en bok, se en film, ta en långsam promenad - ja vad du nu gillar.

• Idun 78

Lilleskuttan, vad spännande! Snart blir det bebis!

• Idun 78

Hej alla!

Var på spec.mödravården på KS idag för att diskutera ev. heparinbehandling de sista veckorna i graviditeten, eftersom det ju sägs att man inte ska äta T de sista 4 veckorna innan förlossningen. Jag hade dock läst innan i Dr Beers bok att han ger ASA-behandling hela vägen till förlossning(!). Döm därför om min förvåning när docenten som jag träffade också sa att det var helt ok att äta T hela vägen till förlossning! Hennes enda MEN var att det då inte går att lägga ryggmärgsbedövning, så behöver de ge smärtlindring för t.ex. akutsnitt så måste de söva. Däremot fanns det inga risker för barnet med att äta T hela vägen till förlossning. Jag frågade även om detta med huruvida barnets hjärta inte sluts om man inte slutar med T, men det sa hon hade endast att göra med om man tog väldigt stora doser T i början av graviditeten (mina 2T var ingen fara), och inget att göra med slutskedet. Hon tyckte självklart ändå att jag skulle överväga att sluta med T några veckor innan, just för att ha möjligheten till ryggmärgsbedövning om det skulle behövas, men att det helt och hållet var upp till mig. Fantastiskt, vilken läkare. Nu känner jag mig grymt mkt lugnare.

• Idun 78

Rh-
    DND,
    Kajolajo
    ginkgo
    Mikes bride
    Bling 1975
    Sandra
    Idun

Rh+
    Mamarazzi
    MizzTurko
    Cia
    mammawannabe
    Iske
    Finessan

• Idun 78

DND, nej hon var inte alls särskilt villig att ge heparin, fick dock inget bra svar på varför. Däremot tog hon lite blodprover och om de visade på att det vore bättre att gå över till heparin än att stå kvar på T så skulle jag få heparin. Annars var hennes slutsats att jag gott kunde fortsätta med T om jag ville (däremot såg hon ingen medicinsk anledning till att fortsätta med T, förutom att det lugnar mig ). Jo hon hade hört om studien kring heparin och enklare förlossningar, men eftersom de inte gör studien på KS sa hon att om jag ville vara med i den studien fick jag vända mig till ngt av de sjukhus som är med i studien. Men att skriva ut heparin baserat på att de håller på med en studie, dvs. när de slutgiltiga resultaten ännu inte är klara, det ville hon inte göra tyvärr. Men men, om det nu är lika ok att äta T som att ta heparin fram till förlossningen (förutom då "detaljen" med ryggmärgsbedövning) så känner jag mig lugn med det.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8