Jag vill vara medicinfri och må bra! Hjälp mig!
Jag fick diagnosticerad social fobi för åtta år sedan. Det utveklades senare till ångest med en del attacker och i slutändan depression. En resa med terapi, medicin och ett kraschat förhållande.
Har sedan ätit mediciner i flera år och har mått bra på dem förutom att jag blir avtrubbad och sexlivet blir kasst. När man mår så sabla dåligt så är det värt det, men i det långa loppet så är det inte roligt.
Förra gången jag trappade av medicinerna så klarade jag mig finfint i ett halvår, sen låg jag på soffan i fosterställning med tårarna rinnande och orkade inte fungera.
Började med mediciner igen och kom upp till ytan. Åt tabletter i två år till. Slutade nu i augusti igen och har mått strålande fram till nu. Känner hur jag sjunker igen, blir elak och inåtvänd och har inte tålamod för fem öre. Gråter för allt, vill inte umgås, blir ego och sliter sönder min sambo genom att bara vara. Han vet att jag mår skit, att jag inte vill börja med mediciner igen men han orkar inte hur mycket som helst.
Jag vill skratta igen, känna glädje, må bra och känna mig så levande som jag gör när jag är medicinfri. Men utan den här sorgen, den här smärtan som river i mig och den där klumpen i halsen som bara ger en massa tårar.
Hur GÖR man? Någon måste ha tagit sig igenom det här och kommit ut på andra sidan. Går det om man kämpar, blir det bättre? Eller måste jag erkänna mig besegrad och ge mig in i medicinträsket igen?