Jag vill vara medicinfri och må bra! Hjälp mig!
Medicinering är bara en liten, liten del av den här problematiken. Jag kommer vara brutalt ärlig med dig nu. Det finns inga mediciner som kommer bota dig från den psykiska smärta du upplever. Medicinerna kan lindra symptom och de kan göra vardagen enklare att utså, men det finns inga mediciner som kommer bota dig från din sociala fobi. Vill du inte äta mediciner, så ska du inte heller göra det.
Sedan så finns inga genvägar, vill du få ett bättre liv, så måste du orka och kämpa vidare.
Fokusera på följande:
- Att ha människor i din närhet som ser dig, lyssnar på dig, bekräftar dig, uppmuntrar dig, älskar dig. Jag skulle vilja påstå att detta är mycket viktigare än all medicinering i världen när det kommer till depressionstillstånd och ångestproblematik.
- Samtalsterapi - professionell hjälp med att lära känna sig själv, hur hjärnan fungerar, hur man ska bearbeta känslor, hur man ska tänka för att hantera smärtsamma situationer. Har du otur kan du få en riktig mupp, har du tur kan du få en riktig bra samtalspartner.
- Gruppterapi. Träffa andra människor som lider av samma problematik som dig. Ångestsyndromsällskapet, föreningar där medlemmarna har social fobi, där man kan träffas och dela erfarenheter. Har du testat på det?
- Distans och Humor, lär dig skratta åt dig själv. Tecken på bra självdistans är att skratta åt sitt egna beteende och tycka man är patetisk om man tex får ett raseriutbrott över att få en fläck på skjortan etc.
"Jag vill skratta igen, känna glädje, må bra och känna mig så levande som jag gör när jag är medicinfri. Men utan den här sorgen, den här smärtan som river i mig och den där klumpen i halsen som bara ger en massa tårar."
- Min spontana tanke när jag läser dina ord är:
Frustration över "någonting" som är kopplat till förväntningar som inte infinner sig. Förväntningar kan få en person att braka ihop fullkomligt, har du tänkt på det?
Vi kan göra ett litet test om du vill. Du ska få ett videoklipp att titta på. Studera dig själv medan du tittar, ifall du märker att din sinnestämning ändras till det bättre eller sämre, eller så händer ingenting. Så kan vi kanske prata mer om det senare.