• Mandra

30+ med första barnet 1-3 år

kaz > näää, nu vart det fel. 20:de februari skulle det såklart stå

• Mandra

hejhej!

Ville bara dela med mig av en sak.. ni med trotsiga barn och ni som snart har trotsiga barn Dom kör en intresant artikelserie i Svenskan på söndagar om barn. Gårdagens var absolut intresant och tänkvärd och framförallt.. en allternativ metod till gnäll och skäll. Jag hinner inte surfa och leta reda på artikeln men om ni orkar kika själva så var den som sagt bra. Nu ska jag rusa och hämta storan på dagis.

kram på er!

• Mandra

lia76 > Nä du är verkligen inte ensam. Jag kände också att vi tjatar och rättar vår stora tjej alldeles för mycket här hemma men det är ju inget man inte kan ändra på. Därför jag länkade artikeln för att jag tyckte den var intresant och faktist hade ngt att komma med. Nya verktyg för att slippa tjata, ett nytt sätt att tänka är ju välkommet just för att jag känner mig tjatig och gnatig!
    För trotsiga barn får vi om barnen har en normal utveckling och det prövar ju oss såklart i massor, trygga barn trotsar brukar man säga va?

AssarP > hehe ja det fick en ju att fnissa lite. Men jag kan inte låta bli att tycka synd om konstkritikern och galleristen som inte fått hela sanningen.

• Mandra

kaz > Vi kör med duplo lera från toys r us. Man kan köpa en sats med lite roliga kakformer och annat på en gång om man inte bara vill ha leran. Läser gör vi en hel del fast mest på kvällarna för Vilya. Tyra får massor med sagor på dagen när V är på dagis.
    Jag köpte glitterlim som Vilya fullkomligen älksar att trycka ur sina tuber och sen kladda ut med en pensel på papper. Jag köpte en stump vaxduk som jag lägger ut på halva bordet så behöver man inte tänka på kladd heller. Vattenfärger sysselsätter henne också en stund.
    Vi brukar vara ute ngn timma efter dagis och sen går vi hem och käkar mellis, ibland har vi med mellis ut, beror på hur kallt det är. Ritar gör vi ju också *slänger en blick brevid skärmen* där står en inramad bild på Vilyas första huvudfoting *stolt*
    Jag längtar till sommaren, då brukar vi ara ute tills det är dags att laga middag.
    Mora träsk har ju en sån där sångvideo med sånger man gör rörelser till.. vi har inte den själva men vet att den brukar vara populär. Vi tänkte V ska få den födelsedagspresent nu i mars.
    Ofta så sitter jag på golvet med barnen bara så får de härja runt i Vilyas rum med alla saker. Ngn eftermiddag i veckan går vi hem till ngn lekkompis till V och ibland går vi till öppna. Du föresten, astrid lindgren har ju CD sagor, pippi tex
    Ibland lyssnar Vilya på en sån medans hon pysslar runt i sitt rum. Vi har en sån nalle phu saga också. Perfekt när man behöver laga mat tex
    Filmer brukar vi kolla på helgen om vi har tid, på vardagar så räcker det med bollibompa.
    Vilya brukar diska när jag lagar mat också, stå med sina plastsaker och plaska i diskhon tills allt är blött men hon är så nöjd så då.
    Som Sirre sa, inga direkta aktiviteter.. bara vanliga saker som får dagen att gå.

• Mandra

Vi 4 > Åh vad skoj att du gillar honom. Vi tänkte köpa boken men har inte mött ngn som vet så mycket om honom. Men du känner till han och gillar han så får jag den input jag behövde tack
    TAck för berömmet också, ang mitt tålamod. Vi jobbar stenhårt på att försöka att låta bli att komentera småsaker och försöka låta bli att gå in i konflikter mer än nödvändigt. Så när vi läste den artikeln så kom den verkligen som en skänk från ovan. En bok med massa nya redskap att handskas med trots. Perfekt
    Hur mår minitrollet? Hur går det med magen?

• Mandra

gbg30plus > Haha vad underbart! Kan du inte ta en bild av den och lägga i ditt galleri vid tillfälle? skulle gääärna kika på den

• Mandra

kaz > Vi pärlar en del. Jag har gjort så att Vilya får sitta på sin säng med ett stort svart badlakan under sig och pärlorna. Dels kommer inte Tyra upp i sängen och när Vilya pärlat klart så snor jag ihop badlakanet och alla pärlor som hamnar utanför är lätta att samla ihop. För det slutar såklart alltid emd att hon leker med pärlorna och gräver i dem.
    Men vi kollar och säkrar alla Vilyas leksaker så det inte finns små saker som går att bita/dra av osv. För 100% koll har jag inte alltid, trots att jag sitter brevid dem.

Vi 4 > Jo, jag får läsa och göra som man alltid gör.. ta till mig det som låter vettigt och doable för mig.  Men ny input hur att tackla mina damer är ju alltid välkommet och det jag kikat på låter i stort vettigt

• Mandra

Mae > Haha sitter och skrattar så jag tåras. Cool hon var då som satt kvar och fortsatte blåsa sina bubblor så grabbarna fick picka sönder dem. *garvar* vilken syn. Jag har lite för bra fantasi ibland.. kan se det precis framför mig.

nannadags för mig

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år