• Mandra

30+ med första barnet 1-3 år

Längtande Lina > Ja det där med sömn är inte helt enkelt här hemma heller. Vilya har ju en ny period nu sen säkert 3 veckor, kanske 4..minns inte exakt.. då hon vaknar 3-4 gånger natten och ropar gråtandes men vi kan leda henne tillbaka och oftast säga godnatt direkt. Men framåt 4 tiden så brukar vi inte orka gå fram och tillbaka mer och då brukar sambon lägga sig på madrass inne hos henne. Hon är ju 2 år och 9 månader. Ville väl igentligen ha sagt att vi har haft sånna perioder som kommer och går sen *tänker* alltid. Vet inte om det tröstar men troligen är det en fas? och en period då han har jobbiga drömmar? .. så tänkte/tänker jag.

Slänger mig in i namnpratet .. Jag älskar Algot jag med .. sen är jag en fan av Viggo men mest svag är jag för Melker. (kanske präglad av min barndom och Farbror Melker i saltkråkan? )

• Mandra

Minimalla > Jo, jag tror som du.. nu kommer vi få skicka henne till karlstad titt som tätt på helgerna när svärmors fästman åker dit kan jag tro. Och när vi skulle säga godnatt ikväll så hade hon knappt tid att prata med oss. Fånigt, här gick vi och väntade på att få prata med henne.. haha så fort man blir bortprioriterad!!
    Fast såklart är jag jätteglad att det gått så bra och att hon mår bra hos farmor. Hon skulle få sova med farmor så hennes nattmaror kommer att tas om hand om också. Något jag var lite orolig för, om hon skulle ligga i eget rum.
    Ja, jag tror sånt är viktigt också.. att först få vänja sig vid tanken. Men himla skönt att kunna ha två som kan ställa upp?! Din far då.. han bara väntar på att du ska fråga eller?
     Var det januari eller februari Stella kom? Du får trådens första 3åring va? För du fick före mig vet jag. (Vilya kom i mars)

Mirmis > Härligt att ni fick en fin jul! Ja, egentiden var riktigt bra.. även om jag kom hem med kläder och skor åt barnen också Jag han faktist även köpa en halv garderob åt mig med på de timmarna. Haha, gäller att vara effektiv

• Mandra

Minimalla > Ah, ja då förstår jag att du tar det lugnt Min far gick bort för ett och ett halvt år sen och vår relation var inte heller den bästa och det är ju verkligen inget jag kan 'fixa' nu heller. Får erkänna att jag varit arg på honom för det. Nåja, våra barn har varken farfar eller morfar men mormor är omgift sen 20år med en fantastisk man och nu har ju även svärmor fått en ny fästman som är otroligt bra så mina barn kommer inte att sakna äldre män, farfarmorfars-typer/förebilder i alla fall.
    Nä jag har inte hängt med alls.. 3 åringar. woow

Nu ska jag duscha för snart ska vi över till våra vänner och fira nyår. Jag har gjort vaniljpannacotta med limemarinerade jordgubbar och  när vi är där ska jag göra marocansk kycklinggryta med coscos till huvudrätt. FÖrrätten fixar dom. Mmmums, ska bli gott.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!!

• Mandra

Hej på er!

Stort Grattis till Siggans !!

Varmt välkomna , ni med nyblivna ettåringar!

Låter som det har varit varierande nyår. Vi var ju hos några vänner som vi sov kvar hos. När vi kom dit kräktes deras dotter men de var säkra på att det INTE var magsjuka. Jaja, vi kom hem på nyårsdagen på eftermiddagen och allt var lugnt. Den 2:a vaknade jag av Tyra kräkandes i min famn(hon sov på min arm) Efter det satte jag igång.. tyra vart bättre på eftermiddagen och jag höll på halva natten då även sambon satte igång. Nu verkar det ha vänt i alla fall och Vilya har än så länge klarat sig helt.
    Men fy för magsjuka.

• Mandra

Kom bara på en sak som känns lite märkligt.. min tvåa blir 1 år nästa månad. Hur i hela gick det till?

Alldeles nyss vaknade Tyra, jag hörde henne gny till.. och sen kom ett - Maaaama (första gången hon ropade på mig istället för att gråta när hon vaknade sådär).  Det värmde i hela magen så jag sprang in. Där satt hon trött och sömndrucken.. log ..som hon alltid gör vilken tid som hällst på dygnet. Jag tog upp henne i famnen och så la hon sig tillrätta och somnade om inom 2 sekunder. Snusade lite på mitt lilla troll och la ner henne. Sen gick jag ut till mannen och förklarade min kärlek till mina barn. Ibland blir man så påmind om hur bra man har det och hur lyckligt lottad man är.

• Mandra

Minimalla > Så skönt att ni klarade er då och stackars systern som inte klarade sig. Jag fasar lite för magsjukor som kommer gå framöver på dagis. Men jag har ju fördelen att jag kan ha Vilya hemma helt eftersom jag är hemma med Tyra om jag hör att det går mycket sånt där.

Jag har en liten fundering på att vi fått rotaviruset.
    Jag mår nämligen illa fortfarande och magen är orolig plus att jag inte har någon aptit. Jo, jag rapar också...heeeela tiden. Tyra rapar upp mat och välling och hennes mage bubblar än plus att hon ite har någon aptit hon heller. Det står ju att man blir imun när man haft det. Vilya hade det ju när hon var 1 år och hon är ju den enda som klarat sig? och den gången så vart varken jag eller sambon dåliga.
    Någon som kan något om detta?

• Mandra

MHE > Beklagar sorgen  *varm kram*

Vi 4 > Du hör ju hemma här lika mycket som oss andra med småtroll

Drutten > Ja det låter ju onlekligen likt. Känns som det aldrig tar slut. Mår illa än och är tröttare än vanligt... förutom rapandet osv. Ja, du har tuffa kvällar du jag fortsätter hålla mina tummar för att de ska ändras till din fördel snart snart.

Minimalla > Haha, så söt!

sirre > Åh så söt, ja.. kan man annat än le åt dem? Det stämmer att ett leende och gott humär smittar av sig. För när jag ska upp mitt i natten så vaknar jag inte med det soligaste humöret men så får man ett leende av Tyra eller Vilya så gör det värt det och man skrattar tillbaka. Jag kan inte annat då Glad

Idag efter middagen så var vårt köksgolv minerat av gröna små saker. Tyra hade nogrant plockat ut ALLA sina broccolibitar och lagt dom där hon tyckte att dom hörde hemma
    och sen förgyllde hon kvällen med att TA SINA FÖRSTA STEG!! 3 små steg mellan storasysters dockvagn och soffan.

• Mandra

Ooh, jag vill också säga någotom napp.

Vilya vägrade napp, hon kväljdes varje gång vi stoppade in den ..tror vi försökte tills hon var 3-4månader och då gav vi upp.

Tyra har napp, hon fick en napp när hon var 1 månad för hon gnydde sig genom hela kvällarna och vi kunde inte ge Vilya tid och mjuk övergång med vår tid. Hon tog nappen och där sitter den, när hon är trött och ska sova numer bara.
    Men oj så den hjälpte med att ha henne nöjd medans jag kunde ägna lite kvalitets tid till Vilya. Jag var också jätte anti napp men den gav mig mycket mer 'frihet' när man går ensam hemma med två små. Jag tänker att hon ska sluta med den innan hon är för stor men motståndet mot dem är helt borta.

Själv sög jag på napp tills jag var 5-6år och jag har en jämn och fin tandrad så mig påvärkade det aldrig.

• Mandra

Pyttis > Åh, jag kan inte hjälpa att jag tåras i ögonen när jag läser om det beslut du kommer måsta ta inom en snar framtid. Himla tråkigt att höra
    Men skönt att det funkar bra med sängen.

Ang säng så kan jag ju dra hur det funkade med Vilya, hur gammal osv för den som är intreserad

Vi köpte ju en stor säng till vilya, en sån där dagbädd i vitt trä från IKEA. Hon var 1 och ett halvt +. Vi ville att hon sov i egen säng innan Tyra kom. Vi bygde ihop den och lät den stå där i någon dag bara men hon ville sova i den. Vi förberädde henne dock i ngn vecka att -Snart ska vi köpa ny säng, en-stor-tjej-säng. Förväntansfullt fick hon sova i den natten efter vi skruvat ihop den. Gick hur bra som hällst. Hon var för liten att klättra upp själv och den är ju hög men det  har aldrig varit ett problem. Idag, lite mer än ett år sen hon fick den, så tar hon sig i och ur hur lätt som hällst. Vi har satt på en sån där Växasäng kant för att hon inte ska trilla ur och den räcker ju knappt halvvägs ner och hon har aldrig trillat ur.
    Den är ju också gästsäng eftersom den går att bädda ut när vi har långväga gäster för att inte tala om när hon haft jobbiga nattperioder.. då har den varit underbar att bädda i ordning och när hon hämtat oss så vi måste gå in 3ggr om natten så har vi redan andra natten stannat hos henne efter första hämtningen och fått en hyfsad sömn trots att hon sover oroligt.
    Andra nätter lägger vi oss på madrass brevid, på golvet.
    Vilya har ju inte sprugit upp förens nu det senaste halvåret. Hon kom inte på att hon kunde och vi sa att vi inte tänkte berätta det för henne.. hehe. Så då slapp vi spring den första tiden. Nu är hon ju så stor och går att resonera med på ett annat sätt och hon är ju inte något super energiskt barn som Tyra. Där kommer vi stå som frågetecken för Vilya aldrig varit någon sån som är högt och lågt samtidigt.

Idag har Tyra övat på att klättre upp och ner i Vilyas barnfotölj och Vilyas Ikea barnstolar (ni vet sånna där små trästolar och bord man kan köpa som ett kitt)
    Hon tar sig upp hur lätt som hällst på knä, sen ställer hon sig upp utan att hålla i sig och dansar. Sätter sig pladask ner, där stolen itne finns osv. Heeeeeeela dagen har jag suttit på golvet vid ngn form av stol/klätterställning. *masserar ryggen*
    Får man säga att man inte ser framemot när hon går helt (eller hon blir nog en sån som alltid springer)?

• Mandra

Björnes > Ja du, det är tänkt att Tyra och Vilya ska dela rum. Men när? Ingen av dem har hela nätter så de kommer ju garanterat väcka varandra. Tyra sov ju gärna lite längre på morgonen förut men hon är ju helt intonad på Vilya så när hon hör att storasyster vaknat så vaknar hon och vill upp.
    Men jag ahr som sagt inte satt över Tyra än i det rummet, tänker att det blir inom ngn månad eller 2. Jag får återkomma då om hur det funkar.
    Vi har dessutom vardagsrum, hall och kök mellan våra rum så vi hör ju inte när de ropar. Vi måste skaffa en babywatch tills dess.
    När Tyra sover och Vilya inte gör det så passar vi ändå på att ge Vilya egentid och då kan man ju ta med ett spel eller liknande till vardagsrummet eller köket.
    Antar att man får pröva sig fram tills det funkar men jag lovar som sagt att dela med mig när vi är där om hur och vad som funkar för oss

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år