• kaz

30+ med första barnet 1-3 år

Grattis Siggan Jag plussade på Nyårsafton förra året

Pyttis: Vi måste också börja ställa klockan här... Känns sådär eftersom Skruttan ofta sover som bäst om morgonen.

• kaz

Vi4: Klart att du ska vara här! Skulle sakna dig oerhört annars!

MHE: Varmaste kramarna till dig!

Drutten: Fy vad du har det kämpigt med läggningarna. Hur går det med A nu? Är ni uppe allihop till sent?

Mandra: 1 år!!! Tiden rusar förbi!

• kaz

Lia: Vi har kört med skamvrån men det funkar inte längre... Nu går jag istället ifrån Simon och säger att jag inte vill vara med honom när han slåss. Ja, jag antar att det är en period som man bara måste ta sig igenom. De vill väl testa gränserna och man måste ju ändå visa vad som är OK och inte. Det är verkligen inte alltid kul eftersom man vet att det bara är en massa bråk och tjafs. Vi har haft en rätt bra period nu när jag varit ensam med barnen. När maken är med blir det mycket skrik. Antar att Simon söker pappas uppmärksamhet, fast på ett negativt sätt. Här är det i alla fall mycket bättre när det gäller Sara. Simon är gullig mot henne nu och det är skönt. I början var det verkligen tuffa tag.

Det är KRIS! Simons Pippi-docka är spårlöst försvunnen. Jag har letat i hela lägenheten men hittar inte henne. Nu sover Simon men jag undrar om jag själv kan somna... Fattar verkligen inte vart dockan är. Sjukt irriterande

• kaz

Mini: Kul lek

Mandra: Kul med stegen!

Pippi är fortfarande borta och då har jag letat överallt: bakom elementen, i soffkuddarna, under bäddmadrasserna... Får nog köpa en ny. Igår var det lite ledsamt utan Pippi men det slutade bra.

Simon: Var är Pippi?
    Jag: Hon är borta. Mamma kan inte hitta Pippi.
    Simon: Hon är kanske på ditt rum. Du får leta

• kaz

Kastar mig in i nappdiskussionen

Först vill jag ge Vi4 en stor kram. Stackars lille E som har så ont i magen... Men han går upp i vikt som han ska (antar jag)?

Inget av mina barn har tagit napp (och det gjorde tydligen inte jag heller som liten). Jag önskar att Sara tog nappen för hon vill snutta hela nätterna och jag tycker verkligen att det är påfrestande. Nu försöker jag med snuttefilt för i vagnen suger hon gärna på overållen.

Men jag förstår vad du menar när du känner dig otillräcklig Vi4... Jag kände likadant då jag inte kunde helamma och behövde komplettera med ersättning. rent rationellt kunde jag se fördelarna med att kunna ge ersättning men känslomässigt var det en stor sorg. Det kunde också bli ett issue mellan maken och mig... Det är ju svårt att fullt förklara för dem alla dessa KÄNSLOR som bara väller över en.

Nu ska jag gå och sova

• kaz

Ang. säng så för er som har barn som inte sover så bra så rekommenderar jag en "riktig" säng. Simon har en jättefin växasäng men jag bannar den varje gång jag måste samsova med honom. I natt höll han tex låda mellan 02-06...

Ang. att somna själv så gjorde vi precis så: läsa saga/dricka välling, släcka lampan, sjunga, gå ut... Om Simon kommer upp lägger vi tillbaka honom och håller på så tills han somnat. På natten funkar inte det utan man får stanna hos honom tills han somnat om. För vår del har det varit viktigt att han somnat ensam i sin säng. Det har gjort det lättare för honom att på egen hand somna om när han vaknar på natten. Ett tag kom han varje natt till vår säng men även då gick vi tillbaka med honom till hans säng och samsov med honom där.

• kaz

Pyttis: Mysigt

Nu har jag satt Sara i barnstolen. Gissa om hon är nöjd över att vara i samma nivå som oss andra. Stora tjejen

• kaz

Pippi is back Har äntligen hittat Simons Pippi men såklart hade jag hunnit köpa en ny (i plast med Tommy och Annika). Så nu är det 4 gubbar att hålla rätt på

Pyttis: Stor kram!

Vi4: Skönt att E mår lite bättre. Visst är det mysigt när de börjar le Vi har också sovit lite bättre under 2 nätter. Sara har inte velat amma heeeela tiden...

Björnes: jag har tänkt att barnen ska dela rum. Men nu sover Sara med mig. Om vi hade haft ett rum till henne så hade jag nog flyttat ut henne nu. Vi flyttade ut Simon när han var 3-4 månader. Jag vill dock inte flytta in Sara till Simon för han sover så oroligt och hon skulle nog väcka honom. Simon är jättesvår att få att somna om på natten. Men det är ju också en vanesak... Jag vågar dock inte chansa...

• kaz

Stackars Esther!

Sara: skönt att inskolningen börjat bra!

Mandra: Jätteskönt att höra!

LLina: fina bilder!

Nu ska jag strax gå på spinning (för första gången på evigehter - kommer att dö...). Ska bli så skönt att få gå i väg lite på egen hand

• kaz

Sirre: Oj vad du har många aktiviteter. Jobbigt att Olle sover säme igen. Kanske bara är en fas? Jag ska också registrera mig på en kurs nu. Känner mig jättemotiverad till att plugga lite.

det bvar härligt med Spinning. Känner av det i ryggen idag. Undrar om jag satt knstigt. Kan ju inte belasta den där j-vla handen så jag kanske spännade ryggen istället. Måste nog ringa ortopeden igen.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år