• Tola

"Får" man ta ambulans till BB?

Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB?

min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där..

hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)

• Svar på tråden "Får" man ta ambulans till BB?
  • Carolin81

Det är väldigt ovanligt att man föder barn i ambulansen, men visst förekommer även det. Dock väldigt sällan med första barnet. Mitt råd som BM är att istället åka in i god tid om man vet att man föder fort, och endast ta ambulans i nödfall. Även om vi betalar skatt finns det inte ambulanser som täcker upp alla gravida som ska föda barn. Kram på er

• The Bumblebee

Jag bor i Västernorrland, precis som TS,  och åkte ambulans till förlossningen när äldsta sonen var på G. Så visst finns det tillfällen då ambulans är det mest lämpliga färdmedelt till BB.

Jag var i v. 35 (och hade redan varit många turer på förlossningen pga av prematura värkar och annat tjafs) och bebisens huvud var ej fixerat. När vi ringde förlossningen så förbjöd de oss att ta egen bil, jag fick inte åka på annat sätt än ambulans. Så det vara bara att ringa 112. Vi har 7 mil till närmsta förlossningen/BB.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Carolin81

Då fanns det ju en väldigt speciell anledning till att ni tog ambulans.

• Rigmor Mortis

moniques skrev 2008-12-18 17:11:56 följande:

Du har all rätt att ta ambulas, vi betalar skatt!
    ....för att BRÅDSKANDE fall ska få ambulanstransport ja.
  • MammaHela
    Ula skrev 2008-11-29 18:30:24 följande:
    Om man är rädd att det ska gå för fort kanske man ska överväga igångsättning, så att allt är planerat och övervakat. Men annars är väl ambulans ett alternativ.
    Håller med dig..

jag fick igångsättning pga tidigare snabb förlossning. Det var tur att jag fick det, annars hade dottern kommit i bilen.

AnniPanni. varför fick du inte igångsättning eftersom det gick så fort innan?

Liv kom på en timme efter första lilla värken (som jag inte kände) när första värken som kändes jobbig kom så var det 20 min kvar innan hon föddes. Vi bor 45 min från förlossningen (om det inte är trafik).
  • olzzon

ja fick ta ambulansen i lördags...
    kommer min lilla berättelse till det

vår lilla flicka föddes i lördags...
    med besked kom hon oxå.

vaknade strax innan kl 2 på natten av nån verk, ringder fl 2.15 frågar när de e oki att komma in.
    får till svar att de e bara komma när jag inte orkar mer.
    lägger mig i sängen igen och säger till gubben att ringa sin mor, att de e på g men ingen panik.

han ringer, och hon är på g. (ska vara barnvakt åt våra andra två)
    när han kommer upp har ja fått lite kraftigare verk, men inget ja varken har klockar eller tycker är olidligt.
    men med nästa verk, så byttar jag inställning, och då ringer han ännu en gång.
    Ber henne komma fortare, men vi bestämmer oss för att mössat på fl i stället.
    så gubben väcker ungarna på med kläderna..
    undertiden har ja fått par värkar, en väldigt ond sådan...
    ska gå å kissa... (tror ja!!)

då kommer en krystvärk.. gubben kommer in på toa..
    som undra vart jag tagit vägen, ja hinner knappt säga hur ja känner + att huvudet är på g ut..
    han drar upp med telefonen ringer sos, som skickar ambulans,
    sammtidigt bebisen kommer och han hinner ta emot henne...
    kl 3 är hon född...

sen kommer farmor in nån minut efter (bestämde sig för att komma till oss i stället)

sen rycker ambulanspersonalen i dörren...

så en fl på 1 timme var verkligen möjlig!!

Thea
    53 cm lång
    4125g

fick åka hem från fl runt middag samma dag, blev barn nr 4 på halmstad bb detta året.

• MammaHela
    olzzon skrev 2009-01-06 13:07:53 följande:
    ja fick ta ambulansen i lördags... kommer min lilla berättelse till det vår lilla flicka föddes i lördags... med besked kom hon oxå. vaknade strax innan kl 2 på natten av nån verk, ringder fl 2.15 frågar när de e oki att komma in. får till svar att de e bara komma när jag inte orkar mer. lägger mig i sängen igen och säger till gubben att ringa sin mor, att de e på g men ingen panik. han ringer, och hon är på g. (ska vara barnvakt åt våra andra två) när han kommer upp har ja fått lite kraftigare verk, men inget ja varken har klockar eller tycker är olidligt. men med nästa verk, så byttar jag inställning, och då ringer han ännu en gång. Ber henne komma fortare, men vi bestämmer oss för att mössat på fl i stället. så gubben väcker ungarna på med kläderna.. undertiden har ja fått par värkar, en väldigt ond sådan... ska gå å kissa... (tror ja!!) då kommer en krystvärk.. gubben kommer in på toa.. som undra vart jag tagit vägen, ja hinner knappt säga hur ja känner + att huvudet är på g ut.. han drar upp med telefonen ringer sos, som skickar ambulans, sammtidigt bebisen kommer och han hinner ta emot henne... kl 3 är hon född... sen kommer farmor in nån minut efter (bestämde sig för att komma till oss i stället) sen rycker ambulanspersonalen i dörren... så en fl på 1 timme var verkligen möjlig!! Thea 53 cm lång 4125g fick åka hem från fl runt middag samma dag, blev barn nr 4 på halmstad bb detta året.
    Oj vad skönt att allt gick bra,

Du hade nästan precis som mig, det tog en timme från första lilla värken tills Liv var ute. Men jag var juh som tur på förlossningen redan.
    Stor skithög men ingen ponny
  • Yazlyne

Ja du får åka ambulans till förlossningen.
    Jag har åkt ambulans till förlossningen två ggr, jag har sex barn.
    Första gången var för att förlossningen gick väldigt fort så barnmorskan vi hade telefonkontakt med beställde ambulans, och barnet kom innan ambulanspersonalen hunnit ut från förlossningsrummet.
    Andra gången var för att barnet låg på tvären, jag hade krystvärkar, barnmorskan på förlossningen sa att ambulans var nödvändigt, barnet vändes efter ett vändingsförsök och föddes efter ca två timmar på förlossningen.

Älskar mina barn så jag går sönder.
  • evaviola
    enny signatur skrev 2008-12-18 17:09:27 följande:
    Stopp! varöf tog de hål på hinnorna? Man kan föda barn uan att vattnet går ju!Men ge dig nu! Det var inte vad tråden handlade om.....
  • Ilian

Jag bor 1 1/5 mil från fl, och har inte bil. har jag då rätt att ringa ambulans eller måste någon bedömma det?

• Maria 434
    Ilian skrev 2013-07-16 11:10:23 följande:
    Jag bor 1 1/5 mil från fl, och har inte bil. har jag då rätt att ringa ambulans eller måste någon bedömma det?

Du kan ringa taxi.
    Det är larmoperatören på 112 som bedömer om och hur snabbt du kan få en ambulans 
  • Sandra1990a
    Tola skrev 2008-11-15 11:02:18 följande:
    Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB?

min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där..

hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)
    Oftast frågar de ifall man ringer om man verkligen e i behov av en ambulans för känner man att man kan gå eller kan få skjuts så brukar de oftast överväga att man åker dit själv.. men e det som akut och du måste in och inte har någon att åka med så brukar de fixa dit en ambulans. :) Jag åkte med mamma när jag var på g :) men bad henne att stanna på kiosken i uppsala för att köpa en dricka haha
Svar på tråden "Får" man ta ambulans till BB?