• Tola

"Får" man ta ambulans till BB?

Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB?

min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där..

hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)

• Svar på tråden "Får" man ta ambulans till BB?
  • Baby M

Måste man så måste man ju..

Men första alternativ får ju lov att vara taxi, om man inte har egen bil. Det är ju inte sämre med taxi än med egen bil. Fördelen är ju att taxibilarna får köra i bussfiler, så de kommer ju ännu lättare fram om så skulle vara. Behövs sedan en ambulans för att det bli akut, då får man ju givetvis ringa efter en..

** BF 090317 **
  • Lakrids
    Baby M skrev 2008-11-16 17:41:22 följande:
    Måste man så måste man ju..Men första alternativ får ju lov att vara taxi, om man inte har egen bil. Det är ju inte sämre med taxi än med egen bil. Fördelen är ju att taxibilarna får köra i bussfiler, så de kommer ju ännu lättare fram om så skulle vara. Behövs sedan en ambulans för att det bli akut, då får man ju givetvis ringa efter en..
    Precis! Ambulans är ju till för nödtransport. Taxi är förstahands alternativet Skrattande
    Vecka 30 (29+3)
  • Zebilah

Det beror väl på, vi åkte taxi!

• Dessie

Lakrids, inlägg 12: "Taxi är förstahandsalternativet" - jag & några kollegor har disskuterat detta med en av våra chefer som har jobbat med det mesta inom vård + som polis.
    Hon sa att man får ringa efter ambulans om man ska till förlossningen av flera olika skäl - man har ingen bil, den blivande pappan ska slippa köra i "190 knutar", en taxichaufför har inte samma utbildning som ambulanssjukvårdare om det skulle bli problem, m.f.l olika anledningar.

• Frila2
    Dessie skrev 2008-11-20 19:11:14 följande:
    Lakrids, inlägg 12: "Taxi är förstahandsalternativet" - jag & några kollegor har disskuterat detta med en av våra chefer som har jobbat med det mesta inom vård + som polis.Hon sa att man får ringa efter ambulans om man ska till förlossningen av flera olika skäl - man har ingen bil, den blivande pappan ska slippa köra i "190 knutar", en taxichaufför har inte samma utbildning som ambulanssjukvårdare om det skulle bli problem, m.f.l olika anledningar.
    Jo, men för att pappan ens ska behöva köra i 190 knutar mm så ska det vara bråttom, och då har man rätt till ambulans. Om man har värkar men manske är öppen 1-2 cm och allt går bra, då har man inte rätt att ringa ambulans. Det finns speciella sjuktransporter man ringer i Västra Götanland om man ska till förlossningen. Då får man en taxi men inte vem som helst utan chaufförere som är mer vana att köra personer till och från sjukhus. De har ingen medicinsk utbildning alls men de är lite mer förberedda på att det kan hända saker i taxin på vägen in. I Västra Götaland kostar det 150 kr oavsett hur långt du har till förlossningen.
    Mini beräknas titta ut 11 mars -09
  • Azurblå

Jag jobbar själv i ambulans, och ja, man kan och ska ju självklart alltid ringa efter ambulans om man tycker att man behöver det. Men det är inte du som privatperson som bestämmer om du är berättigad till ambulanstransport eller inte, det är larmoperatören som avgör utifrån ditt tillstånd. Man kan inte "beställa" ambulans som man beställer en taxi, inte heller är det så att man automatiskt får en ambulans för att man önskar det, om inte ditt tillstånd kräver det förstås. (Tyvärr är det inte ovanligt i "ambulansvärlden" att man ringer och överdriver sitt tillstånd för att få gratis transport till sjukhus och för att man tror att man kommer före i kön på sjukhuset.)

Men självklart är det så att om du behöver ambulanstransport, så ska du ju ha det. Det kan finnas flera orsaker till att man behöver åka ambulans och det kan vara väldigt svårt att avgöra själv, det är det larmoperatören hjälper dig med.
    Lycka till!
    Jag har förlöst flera både hemma och i ambulansen, och de som är på väg till förlossningen brukar inte åka i onödan!

• JA77
    ludenben skrev 2008-11-15 11:11:36 följande:
    om man har haft akutsnitt innan som dessutom var prematur och livshotande kan de väl inte neka ambulans till kommande förlossning??
    Man kommer ju knappast planera en ambulansfärd in, istället gör man upp med förlossningen om att komma in i god tid. Ett snitt och en prematurfödsel säger inte att det blir så nästa gång.
  • JA77
    dallas skrev 2008-11-15 11:26:09 följande:
    Skulle man få  en stor blödning så SKALL man ringa ambulans.Sen om man te x är helt själv hemma och ingen kan ställa upp och det är bråttom så varför inte? Kanske svårt att få tag på en taxi och jobbigt att sitta i tel.kö....
    Herregud! Att ringa efter ambulans för att man inte behagar att sitta i en telefonkö, det är verkligen slöseri med samhällets resurser!
  • Ula

Om man är rädd att det ska gå för fort kanske man ska överväga igångsättning, så att allt är planerat och övervakat. Men annars är väl ambulans ett alternativ.

• AnniPanni
    Tola skrev 2008-11-15 11:02:18 följande:
    Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB?min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där..hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)
    Klart att man får åka ambulans om man känner att det kan vara olägligt att åka egen bil/taxi dvs att man är nära att föda helt enkelt. Hurvida man behöver ambulans avgör ju personalen på förlossningen dock.
    När min sista föddes nu i januari så ville förlossningen skicka en ambulans pronto (tredje barnet, två snabba förlossningar innan och vattnet gick i bilen på väg in )men jag tackade så snällt nej mellan krystvärkarna och mannen körde i 200 i bussfilen 13 min efter att han sladdade in framför förlossningen så var Emma född. Hade ju några minuters marginal i alla fall
    Att föda hemm var min stoora skräck nu inför trean då tvåan kom fort (hade jag inte haft superhårda hinnor hade hon fötts hemma) så vi fick faktiskt en kurs på förlossningen om just hemmaförlossning. Hade vi inte bott så nära SÖS (ca 15 min med bil i vanlig traffik) så hade vi ju ringt och bett om ambulans på en gång men då hade jag garaterat fått föda hemma. Bilresan till sös tog 5 min (som sagt bussfil och typ 200) och 13 min på södra bb, ambulansen hade inte hunnit fram...
Svar på tråden "Får" man ta ambulans till BB?