Tola skrev 2008-11-15 11:02:18 följande:
Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB?min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där..hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)
Klart att man får åka ambulans om man känner att det kan vara olägligt att åka egen bil/taxi dvs att man är nära att föda helt enkelt. Hurvida man behöver ambulans avgör ju personalen på förlossningen dock.
När min sista föddes nu i januari så ville förlossningen skicka en ambulans pronto (tredje barnet, två snabba förlossningar innan och vattnet gick i bilen på väg in

)men jag tackade så snällt nej mellan krystvärkarna och mannen körde i 200 i bussfilen

13 min efter att han sladdade in framför förlossningen så var Emma född. Hade ju några minuters marginal i alla fall
Att föda hemm var min stoora skräck nu inför trean då tvåan kom fort (hade jag inte haft superhårda hinnor hade hon fötts hemma) så vi fick faktiskt en kurs på förlossningen om just hemmaförlossning. Hade vi inte bott så nära SÖS (ca 15 min med bil i vanlig traffik) så hade vi ju ringt och bett om ambulans på en gång men då hade jag garaterat fått föda hemma. Bilresan till sös tog 5 min (som sagt bussfil och typ 200) och 13 min på södra bb, ambulansen hade inte hunnit fram...