• Tola

"Får" man ta ambulans till BB?

Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB?

min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där..

hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)

• Svar på tråden "Får" man ta ambulans till BB?
  • Mamma Lotta

Mitt ex o hans sambo fick ringa ambulans på väg till BB då det gick fort, de hann inte fram till BB förrän bebis var ute i ambulansen då som hade fått stoppa på väg till BB för att förlösa henne i ambulansen. Går det fort och man inte har nåt val så tycker jag det är ok att ringa ambulans, men att ringa ambulans av ren bekvämlighet tycker jag är att slösa på resurser samt att man upptar tid och plats för någon som kanske är i större nöd..

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • I Cecilia I

I mitt fall skulle jag inte ens överväga taxi, med tanke på att vi bor på landet och närmsta taxi finns 2 mil bort, dvs restiden och kötid tar förmodligen längre tid än själva resan till förlossningen. Hade jag ingen som kunde köra mig skulle jag ringa ambulans, även om jag känner att bebisen snart var ute skulle jag ringa ambulans, så dom fick möta upp oss i bilen. Vill inte vara utan vårdpersonal när bebisen tittar ut!

• Angel of life

ja om du tror att det blir en hemförlossning...till mig sa d att jag skulle ha det i åtanke att det kunde bli en hemförlossning, så känns det som jag kommer föda hemma ska jag ringa ambulansen...

• Indy500

men.. man kan väl inte ringa direkt till ambulansen? man får väl ringa 112 och som nån skrev så är det väl larmoperatören som avgör vilken prio man är pga ens tillstånd?
    dvs är du en prio2 och ambulansen/erna e upptagna med prio1-larm så får du ju vänta ändå? eller?

• I Cecilia I

Men självklart har jag väl inget direkt nummer till ambulansen.......men det kanske går att förstå hur jag menar ändå...Flört

• tessum

Jag åkte ambulans när det var dags för mitt andra barn att födas. Med första åkte jag bil.

Åk bara ambulans om du verkligen behöver, eller om du inte får tag i en taxi.

Min flicka föddes i ambulansen med fötterna först så jag är jätteglad att jag valde att åka ambulans. Jag tror att man känner på sig om man behöver det eller inte.

• enny signatur

Tola skrev 2008-11-15 11:02:18 följande:

Nu är jag inte gravid och kommer inte vara på länge:) men jag undrar om att föda barn är en anledninga att få ta ambulans till BB? min sista förlossning hade lika gärna kunnat slutat i taxin på väg till BB eller i badkaret hemma men TACK till mina "tåliga" hinnor som inte gick sönder utan bara höll trots det tryck som det var vid varje värk så hann vi in till BB, väl där var bebisen redo att komma och dom tog hål på hinnorna och Lithea kom på engång. Hade vattnet gått hemma eller i taxin hade hon kommit där.. hur som helst så var det ju precis det här och det ENDA jag var rädd för inför då min andra förlossning.Så nu undrar jag bara.Får man ta ambulans in? :)
    Stopp! varöf tog de hål på hinnorna? Man kan föda barn uan att vattnet går ju!
  • enny signatur

Indy500 skrev 2008-12-07 00:19:32 följande:

men.. man kan väl inte ringa direkt till ambulansen? man får väl ringa 112 och som nån skrev så är det väl larmoperatören som avgör vilken prio man är pga ens tillstånd? dvs är du en prio2 och ambulansen/erna e upptagna med prio1-larm så får du ju vänta ändå? eller?
    förlosnsingen kan ju skicka ambulans lika gärna...
  • moniques

Du har all rätt att ta ambulas, vi betalar skatt!

• FiaiMalmö

Om jag var som du skulle jag tagit ambulans. Du har ju goda skäl eftersom det gick så fort förra gången. Om du förklarar det när du ringer så tror jag du blir tagen på allvar.

Svar på tråden "Får" man ta ambulans till BB?