• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:14:38 följande:
    Återfallsrisken är inte alltid hög. Men den är inte heller låg. Nej, jag anser inte att man aldrig kan sona sina brott. Däremot finns det (enligt mig) brott som man aldrig kan sona.
    Vad är låg resp hög risk för dig?

Vad tror du möjligheterna till rehabilitering är om du stämplas som kriminell?
    Är ju tämligen klarlagt att stämplas du som kriminell så har du svårt att få jobb, få bostad etc och risken för återfall ökar betydligt.

Jag anser att man ska vara fri efter avtjänat straff. Samhället ska inte själv godtyckligt hitta på egna små straff efteråt.

Däremot kan jag hålla med om att vissa brott ska man inte kunna sona. Men då är det staten som ska sköta dömandet och straffandet.
  • lightfish

Jag kan rent personligen känna att det känns skit att människor som blivit dömda för ett brott i domstol ska hängas en gång till... Och ja, jag talar både som offer och som medmänniska. Jag köper inte riktigt resonemanget att "man vill ju hålla koll..."
    Problemet med att de blir uthängda på nätet är ju att människor som har en relation till dem på ett eller annat sätt även dem blir uthängda på sätt och vis trots att de inte begått något brott förutom att känna människan som gjort det...

Jag var tvungen att avsluta en kontakt på Facebook just för att en vän (nåja..inte längre) har hängts ut... Jag ser inte poängen i att vi som har varit ovetande om den här personens brottsliga handlingar ska dömas av samhället som pest....

• Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:18:31 följande:
    Nu är jag med! Ja, att den sida TS länkar till inte är laglig är jag införstådd med. Men statliga register med tillgång via nätet skulle enligt PUL (såsom lagen är skriven redan idag) vara lagligt. Och det har jag efterfrågat i flera år.
    Spelar som sagt ingen roll vad som står i PUL. Knappast det som hindrat staten ifrån sådan register.
  • Miss Q

Micke:

Är det inte konstigt att det finns olika benämningar inom rättspsykiatrin vad gäller det men inte inom kriminalvården?
    Huruvida det är stor återfallsrisk eller inte menar jag.

• Micke

Miss Q skrev 2008-11-21 21:19:06 följande:

Vad menar du?
    Att de brott du känner till skulle inträffat oavsett register då de handlade om icke dömda personer.
    Och det är även det vanligaste, då återfallsrisken inte är speciellt hög.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:20:58 följande:
    Vad är låg resp hög risk för dig? Vad tror du möjligheterna till rehabilitering är om du stämplas som kriminell? Är ju tämligen klarlagt att stämplas du som kriminell så har du svårt att få jobb, få bostad etc och risken för återfall ökar betydligt. Jag anser att man ska vara fri efter avtjänat straff. Samhället ska inte själv godtyckligt hitta på egna små straff efteråt.Däremot kan jag hålla med om att vissa brott ska man inte kunna sona. Men då är det staten som ska sköta dömandet och straffandet.
    Vill du ha svaret i procent? Jag har inga siffror att ge dig. Dock så är det ju så att vissa förbrytare löper större risk för återfall, det vet ju både vården och domstolarna om.

Vad menar du med rehabilitering? Att få ett jobb? Jag har faktiskt full förståelse för att ett företag inte gärna anställer den som tidigare är dömd för att förskingra pengar, att den som är sexualförbrytare har svårt att få jobb inom vården och att dömda pedofiler inte får anställas i skola, förskola och/eller barnomsorg. Full förståelse och nej, att man har suttit en tid i fängelse innebär visserligen att man har sonat sitt brott men inte att man ska ses som ostraffad.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:20:58 följande:
    Vad är låg resp hög risk för dig? Vad tror du möjligheterna till rehabilitering är om du stämplas som kriminell? Är ju tämligen klarlagt att stämplas du som kriminell så har du svårt att få jobb, få bostad etc och risken för återfall ökar betydligt. Jag anser att man ska vara fri efter avtjänat straff. Samhället ska inte själv godtyckligt hitta på egna små straff efteråt.Däremot kan jag hålla med om att vissa brott ska man inte kunna sona. Men då är det staten som ska sköta dömandet och straffandet.
    Menar du att förstagångsförbrytare i regel har svårt att få bostad? Var har du fått den informationen ifrån?
  • Micke

Miss Q skrev 2008-11-21 21:24:50 följande:

Micke: Är det inte konstigt att det finns olika benämningar inom rättspsykiatrin vad gäller det men inte inom kriminalvården? Huruvida det är stor återfallsrisk eller inte menar jag.
    Förstår nog inte riktigt vad du menar?
  • Triskele

Beyond Eternity skrev 2008-11-21 20:19:58 följande:

Jag har aldrig pratat om dem som inte är dömda så jag lämnar det direkt. Du kan INTE avgör VAD som är säkert för mitt barn och vem eller vad jag kan skydda mitt barn ifrån, det kan bara jag! Att du ens ger dig in i att tala om för mig vad jag kan och inte kan ang mitt barn är direkt löjligt, så lägg ner det snälla du. Säkerhet utifrån en sajt med dömda pedofiler är en illusion för dig INTE för mig. Är det inte läge nu att du slutar tala om för mig hur min tillvaro är, vad som är trygghet för mig eller inte utifrån vad jag anser om dömda pedofiler från en sajt. Du har ingen aning om mig och mitt liv eller vad jag kan eller inte kan. Tyck vad du vill men tala inte om för mig ang mig, mitt barn och mitt liv, för det har du ingen som helst aning om!
    Jag kan precis som alla andra tänkande människor göra kvalificerade gissningar.

Och dom personer som jag känner som utsatts som barn har utsatts för saker av personer som uppfattades som pålitliga.
    Detta har upptäckts mycket sällan. Ofta har dessa gått med såren upp i vuxen ålder utan att delge någon vad som hänt.

Min upplevelse skiljer sig, jag blev utsatt av främlingar. Det hör till ovanligheterna. Och att ange en person som du litar på och som du älskar är betydligt svårare än att ange en främling. Ändå sa jag ingenting om vad jag råkade ut för till mina föräldrar. Dom hade inte en chans att förhindra övergreppen.

Det är naivt att tro att man kan skydda sina barn genom att fokusera på dömda förövare. Det är inte dom som är troligast som förövare.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:22:06 följande:
    Spelar som sagt ingen roll vad som står i PUL. Knappast det som hindrat staten ifrån sådan register.
    Nej, jag har inte påstått det heller. Det jag däremot har påstått är att PUL endast kriminaliserar privata sidor av denna art, inte statliga. Det var det diskussionen handlade om, inte huruvida det har stoppat staten eller ej.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän