• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Triskele

Kajsan skrev 2008-11-21 18:29:23 följande:

Ja, men sen är det så att folk i tråden som är dömda sexualbrottslingar eller har dömda sexualbrottsslingar i sin familj naturligtvis skriver att de är emot sidorna också. Det går ju åt det hållet också.
    Skulle du vilja se ditt barn bli uthängt?
  • closetomyheart
    Triskele skrev 2008-11-21 18:16:40 följande:
    Svar på #307Dubbel standard är stört som jag ser det. Klart jag sympatiserar med människor. Att dessa specifika personer begått ohyggliga brott mot andra gör inte dessa till mindre värda än någon annan. Eller ursäktar övergrepp utförda mot dessa. Övergrepp är fel oavsett vad den som utsätts för det gjort tidigare.
    "Att dessa specifika personer begått ohyggliga brott mot andra gör inte dessa till mindre värda än någon annan".

Det är ju din åsikt, men jag tycker inte så.
    Jag anser att ens människovärde är förverkat när man har förgripit sig på barn och då får du väl anse att det är stört att känna/tycka så.
    Min empatiska gräns och min förmåga till att se något som helst människovärde är nådd och överstigen för länge sedan då det gäller dem som just förgriper sig på barn.
    Vart du än går är du där
  • Melissande

kan någon länka till mig? jag kommer inte in på ts sida

• Kajsan
    Triskele skrev 2008-11-21 18:31:59 följande:
    Naturligtvis inte, men om mitt barn var en vuxen våldtäktsman/kvinna så skulle jag acceptera det.
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • FlowerPowerMama

Har någon möjlighet att inboxa mig länken så gör gärna det!

~K~Ä~R~L~E~K~
  • Triskele

Beyond Eternity skrev 2008-11-21 18:32:18 följande:

"Att dessa specifika personer begått ohyggliga brott mot andra gör inte dessa till mindre värda än någon annan". Det är ju din åsikt, men jag tycker inte så. Jag anser att ens människovärde är förverkat när man har förgripit sig på barn och då får du väl anse att det är stört att känna/tycka så. Min empatiska gräns och min förmåga till att se något som helst människovärde är nådd och överstigen för länge sedan då det gäller dem som just förgriper sig på barn.
    Då dehumaniserar man, precis detsamma som förövaren gör när denne begår övergreppet.
    Man slutar se personen som en människa och ursäktar hemskheter som utförs mot denna. Man gör sig till en förövare.
  • Triskele

Kajsan skrev 2008-11-21 18:33:10 följande:

Naturligtvis inte, men om mitt barn var en vuxen våldtäktsman/kvinna så skulle jag acceptera det.
    Även om denna som 16-åring blivit uthängd som dom barn som redan är på siten?
    Du skulle acceptera att ditt barn blev stämplat med namn, adress och bild?
  • closetomyheart
    Triskele skrev 2008-11-21 18:31:59 följande:
    Nu var frågan till Kajsan men jag vill också svara på detta. Nej, jag skulle självklart inte vilja ha mitt barn uthängt MEN jag har full förståelse för att andra vill kunna se vem som har begått såna vidriga övergrepp och jag skulle aldrig "ge mig på dem" för att det faktiskt finns en möjlighet att lägga ut namn m.m.
    Jag kan, trots om det skulle vara mitt barn som blir uthängt, inse att om mitt barn hade gjort något dyligt så finns det en enormt stor risk för att mitt barn skulle kunna göra det igen och JA självklart ska andra människor ha rätt att 'skydda' sig så långt det är möjligt genom att få information om vem denne person är och vad personen kan vara kapabel till.
    Vart du än går är du där
  • closetomyheart
    Triskele skrev 2008-11-21 18:35:07 följande:
    Då dehumaniserar man, precis detsamma som förövaren gör när denne begår övergreppet. Man slutar se personen som en människa och ursäktar hemskheter som utförs mot denna. Man gör sig till en förövare.
    Det är du som ser mig som en förövare med ditt resonemang, ja skulle kunna se dig som förövare för att du inte tycker det är ok att föräldrar kan få se vem/vilka som har dömts för övergrepp på barn så att de kan skydda sina barn lite bättre, att du p.g.a det likställs med dem som begår övergreppen. men det resonemanget är lika befängt som ditt.
    Vi tycker olika, så är det bara men jag behöver inte likställa dig med en förövare för det.
    Vart du än går är du där
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän