• Triskele

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Andrea skrev 2008-11-15 20:57:40 följande:

Varför är det tyvärr? Är man straffmyndig är är man. Det är just den här mentaliteten jag spyr på. Det är så synd om förövaren. Men OFFRET DÅ? Jag har skrivit det förrut, men får väl skriva det igen. Jag tycker inte heller det är rätt att anhöriga blir trakasserade, men tror ni verkligen att risken är speciellt stor? Vore intressant om ni kunde svara på inlägg 118.
    Det är barn. Fucking jävla barn som hängts ut.
    Det är inte ok att göra det, oavsett vad barnet gjort.
    Dom har inte förmåga eller kapacitet att som vuxna ansvara till fullo för sina handlingar.
    Och ändå anser du att dom ska stå för detta resten av sina liv.
    Tre 16-åringar som inte ens gått färdigt skolan ska hantera trakasserier och mordhot för att någon inte tänkte till innan den postade uppgifter om dessa.

Vad har offret med saken att göra? Hur mår offret bättre av att dessa har hängts ut? På vilket sätt gör det övergreppet ogjort?

Jag vet att anhöriga och oskyldiga blir trakasserade, sett det ett flertal gånger.
    Folk vill spy ur sig sitt hat och ofta är dom inte speciellt nogräknade mot vem dom riktar sig. Ibland går dom t.o.m. på offret själv.
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:03:16 följande:

Givetvis skulle jag gråta. Det var inte det mitt inlägg syftade på heller. Eller menar du att du gråter för varje pedofil som får en omgång pisk? Du kan inte göra mycket annat då antar jag.
    Om ditt barn blev dömt för övergrepp så är det en annan sak än om någon annans barn blivit det?
    Det är ok om andras barn blir bespottade och illa behandlade?
    Jag menar att jag inte slutar se förövare som människor. Som någons barn.
  • Triskele
    Svar på #151
    Så? Dom är inte mindre barn för det.
    Barn ska skyddas och uppfostras, inte straffas och utsättas för fara.
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:11:56 följande:

Men givetvis är det så. Jag gråter inte för alla barn som blir mördade eller far illa. Gör du det? Jag skulle gråta blod om min unge vart mördad för att hon begått grova övergrepp, det är mitt barn vi pratar om. Men varför skulle jag gråta för Kalle 16 år som våldtagit Eva 4 år?
    Varför gråta? Det gör inte tragedin mindre reell för mig. För det är en tragedi när ett barn skadar ett annat barn.

Om du bara bryr dig om ditt barn så förstår jag inte varför du blir upprörd för barnet som utsatts av förövaren till att börja med.
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:14:33 följande:

Så då kan jag tolka det som att du anser att en sextonåring som våldtar en annan ungdom, ett barn eller kanske rentav en vuxen kvinna inte ska kunna straffas för detta?
    Jag förespråkar vård för alla sexbrottslingar. Straff hjälper inte.
  • Triskele

Airlee skrev 2008-11-15 21:16:36 följande:

Att en förövare hängs ut kan dessutom leda till att ett offer outas utan att själv vilja det... Om det är någon som folk vet har haft nära kontakt med den dömde. Sånt ska man få välja själv att berätta vid rätt tidpunkt och inte behöva vara med om att folk tittar i smyg och "undrar om..."
    Lagom kul att bli utpekad som incestoffer i skolan t.ex.
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:17:13 följande:

Därför att jag har större medlidande för ett barn som oprovocerat blir utnyttjat, förnedrat och/eller våldtaget än för en som utfört dådet.
    Vissa människor förtjänar att utsättas för detta alltså?
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:20:59 följande:

Att utsättas för vaddå? Ett straff som fängelse, ja självklart. Att folk får reda på vad personen i fråga är dömd för. Ja självklart. Sen vad folk väljer att göra med den informationen kan jag inte svara för.
    Övergrepp.
    Vissa människor förtjänar ju uppenbarligen inte samma omsorg som ditt barn gör...
  • Triskele
    Svar på #179
    versan skrev 2008-11-15 21:29:49 följande:
    Skitbra häng ut dom bara. Skulle någon släkting göra något sådan vidrigt så skulle jag ta avstånd direkt. Och att man själv skulle bli utittad för att man har släktband med förövaren så får man väl ta den smällen och förklara vad man tycker själv om det hela.
    Även om man är ett barn och knappast kan hantera att ens förälder dömts?
  • Triskele

versan skrev 2008-11-15 21:31:18 följande:

jag pratade bara om förövare (ej offren) huua dom stackarna har ju lidigt tillräckligt.
    Och dom löper risken att lida mer p.g.a. sidor som denna.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän