• Triskele

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Svar på #1043
    Hur menar du att du kan skydda dom bättre genom att fokusera på dom få som dömts?
  • Triskele
    Svar på #1049
    Nej, varför skulle riskerna minska? Lägger man fokus på en person så minskar man samtidigt sin vaksamhet mot andra.
    Man har inte hur mycket uppmärksamhet som helst att sprida.

Lär man sina barn att reagera på saker som är off och att ha en öppen kommunikation däremot...
    Man skyddar sina barn bäst genom att ge dessa verktyg att försvara sig och integritet.
    Inte genom att sitta och muttra över att Kalle på trean åkte fast för att han inte var lika smidig på att undgå upptäckt eller anmälan som dom andra förövarna i ens närhet.
  • Triskele
    Pelargonen skrev 2008-11-24 21:12:18 följande:
    Äsch, jag tror inte en sekund på att man inte kan fokusera dels på de man vet kan innebära en risk och samtidigt vara vaksam för att uppmärksamma andra riskfaktorer. Människan är otroligt duktig på att utveckla sin kapacitet. Det där med att vaksamheten gentemot den okända skaran blir sämre för att man samtidigt har vetskap om redan befintliga hot gäller nog endast för ett mycket litet antal människor. Man kan ju lära sina barn det du skriver, vara vaksam mot oväntade hot samt vara vaksam mot hot man känner till. Är man normalt intelligent och har en utvecklingsförmåga (kapaitet) så går det nog fint.
    Problemet är att alla kan utgöra en risk. Även din partner, en släktning, en vän eller ett syskon till barnet.
    Oddsen är större att barnet utsätts av en närstående än en främling.
    Och risken är överhängande att barnet inte kommer säga ett pip om det om det faktiskt råkar ut för något.
  • Triskele
    Pelargonen skrev 2008-11-24 21:54:38 följande:
    Och? Det är ju inte riktigt något svar på min fråga. Alla kan utgöra en risk men min vaksamhet mot andra minskar inte för att den är ökad mot någon särskild, vilket ju var vad du påstod. Varför är risken överhängande att ett barn inte berättar vad som skett?
    Om du riktar vaksamheten mot främlingar och dömda så minskar vaksamheten naturligt mot närstående. Selektiv perception är inte att underskatta.

Skam. Det känns som att det är ens eget fel. Att man förtjänade det. Att det som hände på något sätt skulle framkallats av en själv. Man kan inte tänka sig att berätta för då kanske någon bekräftar det. Säger att man får skylla sig själv, att man förtjänade det.
  • Triskele

Beyond Eternity skrev 2008-11-24 22:47:26 följande:

Men du kan ju inte uttala dig om hur andra människor hanterar detta. Det låter snarare som om du utgår från dig själv vilket är helt ok, men de generaliseringar du gör tycker jag inte är ok då du inte har en aning om hur andra fungerar. Din andra del i ditt svar känns också som du utgår från dig själv och även här är det ok, och visst är det vanligt med barn som inte vågar berätta av de anledningar du tar upp, men alla barn som utsätts för övergrepp fungerar inte på samma sätt. Och en del berättar inte för att de har blivit utsatta för hot i samband med övergreppen. Men det finns också barn som  berättar(på olika sätt) för någon närstående om vad som hänt dem.
    Jag utgår ifrån det jag lärde mig under min tid som moderator på en stödsida för våldtagna.
    Att detta till stor del överensstämmer med egna upplevelser och vänners gör det inte mindre sannolikt att detta är generella reaktioner som uppstår.

Alla barn fungerar inte på samma sätt, men många som utsatts delar den här upplevelsen och känner igen rädslorna.
    Hot och "löften" om värre saker är inte ovanligt heller.
    Eller för den delen betalning.
  • Triskele
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:21:28 följande:
    Ovanstående gäller kanske för dig, jag vet inte vilken förmåga du har att sprida din uppmärksamhet. Det gäller dock inte mig. Människans hjärna fungerar inte på så sätt att man bara har en "viss dos" av uppmärksamhet att sprida. Vi lär oss mer och mer, utvecklas mer och mer, samt finner nya sätt att anpassa oss på.
    Den fungerar faktiskt precis på det sättet. Annars skulle vi inte ha fenomenet selektiv perception.
    Man ser det man fokuserar på i högre grad än det man inte fokuserar på. Tänker man på graviditet så lägger man märke till alla som ser gravida ut eller som för den delen bara uppvisar graviditetssymptom.
    Det är ytterst få som har kapacitet att sprida sin uppmärksamhet jämt över hela spektrat, vi är helt enkelt inte byggda för att processa den mängden information samtidigt. Autister med svårighet att filtrera är ett ypperligt exempel på detta.
    Och det finns stora risker med att ta in för mycket på en gång, stressnivåerna blir ohållbara till slut.
  • Triskele
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:23:01 följande:
    Jag frågade dig följande: "Varför är risken överhängande att ett barn inte berättar vad som skett"? Att det finns barn som känner det du beskriver efter ett övergrepp stämmer men att de allra flesta känner så har jag aldrig sett forskning på faktiskt. Så vad styrker ditt påstående att risken är överhängande för dessa känslor?
    www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp
    www.brottsofferportalen.se/default.asp
    Det gäller dom flesta som råkar ut för djupt traumatiserande saker. Men barn är extra känsliga.
  • Triskele
    Svar på #1112
    Ytterligare trauma genom att bli uppryckt, ifrån det som är tryggt och dom vänner man har, hjälper inte speciellt många.
  • Triskele
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:49:02 följande:
    Var på dessa sidor står det att de allra flesta i regel inte kan tänka sig att berätta om det som hänt för någon? Jag letar men hittar faktiskt inte.
    Det är en följd av skuld- och skamkänslorna.
    Det finns anledningar till att majoriteten av dom sexuella övergreppen aldrig anmäls.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän