Beyond Eternity skrev 2008-11-24 22:47:26 följande:
Men du kan ju inte uttala dig om hur andra människor hanterar detta. Det låter snarare som om du utgår från dig själv vilket är helt ok, men de generaliseringar du gör tycker jag inte är ok då du inte har en aning om hur andra fungerar. Din andra del i ditt svar känns också som du utgår från dig själv och även här är det ok, och visst är det vanligt med barn som inte vågar berätta av de anledningar du tar upp, men alla barn som utsätts för övergrepp fungerar inte på samma sätt. Och en del berättar inte för att de har blivit utsatta för hot i samband med övergreppen. Men det finns också barn som berättar(på olika sätt) för någon närstående om vad som hänt dem.
Jag utgår ifrån det jag lärde mig under min tid som moderator på en stödsida för våldtagna.
Att detta till stor del överensstämmer med egna upplevelser och vänners gör det inte mindre sannolikt att detta är generella reaktioner som uppstår.
Alla barn fungerar inte på samma sätt, men många som utsatts delar den här upplevelsen och känner igen rädslorna.
Hot och "löften" om värre saker är inte ovanligt heller.
Eller för den delen betalning.