• Miss Q

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Micke skrev 2008-11-21 21:26:46 följande:
    Miss Q skrev 2008-11-21 21:24:50 följande:
    Förstår nog inte riktigt vad du menar?
    Om en pedofil, mördare etc döms till rättspsykiatrisk vård så bestäms det redan i domen om återfallsrisken är hög, då döms de ju till rättspsykiatrisk vård med SUP (särskild utskrivningsprövning).
    När du döms till fängelse så döms du ju rakt av. Det spelar ingen roll om de tror att man är benägen att begå samma brott igen eller inte. De har ju till och med diskuterats huruvida straffsatsen ska vara annorlunda för de som redan är återfallsbrottslingar (tex om du döms för våldtäkt en andra gång) men det nedröstas ju pga av de resonemanget som du har.
    "Har man avtjänsat sitt straff så ska det inte belasta en mer".
    Det är ju alltid "graden" av ett brott som avgör längden i ett fängelse.
  • Miss Q
    Micke skrev 2008-11-21 21:33:49 följande:
    I regel vet inte värden om att personen är kriminell. Hade denna vetat detta så är jag övertygad om att de hade haft svårt att få bostad.
    Fast det är ju också så att samhället har ett ansvar för en "förbrytare" även efter avtjänat straff och då kan det ju vara precis tvärtom. Bostad, jobb och socialbidrag tex.
  • Miss Q
    Micke skrev 2008-11-21 21:37:25 följande:
    Miss Q skrev 2008-11-21 21:32:11 följande:
    Ja man dömer folk efter begångna handlingar och inte eventuella framtida handlingar. Det är väl rätt givet?
    Varför gör man inte det i rättspsykiatrin då? Om det nu är givet menar jag...
  • Miss Q
    Nixx skrev 2008-11-21 21:39:02 följande:
    Och nu har vi inte ens snuddat vid diskussionen om att om personer hängs ut på nätet så faller priserna på bostadsrätter och hus som ligger i närheten... Det är en verklighet i USA.Är det ok?
    Nä, det är bättre att barnfamiljer flyttar in lyckligt ovetande...
  • Miss Q
    Micke skrev 2008-11-21 21:40:21 följande:
    Miss Q skrev 2008-11-21 21:36:32 följande:
    Är det att återanpassas till samhället tycker du? Att få en speciell bostad som samhället ordnat och sen leva på socialbidrag? Hade de inte varit bättre om personen istället kunnat ordna en egen bostad och tjänat sitt egna uppehälle?
    Två olika saker. Du sa att de kan vara SVÅRT för dem att få bostad och jag sa att de ibland kan vara TVÄRTOM.
  • Miss Q
    Micke skrev 2008-11-21 21:41:41 följande:
    Miss Q skrev 2008-11-21 21:40:10 följande:
    För att psykiatrin inte är en dömande enhet utan en vårdande.
    Fast, psykiatrin har ju länsrätt och- när det går steget längre, domstol precis som kriminalvården.
    Och vad gör det för skillnad att det är en vårdande enhet? Varför ska man stämplas som återfallsförbrytare där men inte inom kriminalvården?
  • Miss Q
    Micke skrev 2008-11-21 21:54:00 följande:
    Miss Q skrev 2008-11-21 21:45:10 följande:
    För att är du psykiskt sjuk så straffas du inte för dina handlingar utan du får vård tills dess att du anses frisk. Ska man klassa ngn som frisk så får man givetvis ta hänsyn till risken för återfall. De som är friska straffas utifrån det brott de har begått. Därför skiljer sig synsättet på återfall åt.
    Det förklarar fortfarande inte varför man som psykiskt sjuk ska stämplas som "flergångsförbrytare" redan första gången men inte då man hamnar inom krimivalvården. Jag säger inte att det är fel att det är så inom rättspsykiatrin, jag menar att det är fel inom kriminalvården att den inte tas mer hänsyn till det än vad det gör.
  • Miss Q
    Micke skrev 2008-11-21 22:04:47 följande:
    Miss Q skrev 2008-11-21 21:59:11 följande:
    Du stämplas knappast som återfallsförbrytare första gången. Däremot ser man till återfallrisken som en del i bedömningen om du är frisk eller inte. Samma sak om du har cancer. Innan du friskskrivs så ser man till risken för återfall.
    Ja, självklart. Men varför är det inte så inom kriminalvården? Då hade ju folk som är förstagångsförbrytare med liten risk för återfall kontra dem med stor risk fått en bedömning som varit mer realistisk för personen i fråga, precis som inom rättspsykiatrin.
  • Miss Q
    Triskele skrev 2008-11-21 22:11:07 följande:
    sakoline skrev 2008-11-21 22:08:02 följande:
    Om dom inte ska vara där efteråt, varför ska dom då vara där från början?
    Precis. Jag skiter i dem som sitter frihetsberövade, de kan ju inte komma i kontakt med mina barn ändå.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän