• Triskele

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Miss Q skrev 2008-11-27 23:30:51 följande:

Det är din åsikt. Och den har du rätt till. Jag är av en annan. Kanske kommer du också ha den åsikten när du själv får barn. Kanske inte.
    Varför skulle min åsikt ändras av att bli förälder?
    Farorna och verkligheten ändras inte för att just jag råkat yngla av mig.
    Det gör inte heller offers behov av anonymitet.
  • Triskele
    Svar på #1203
    Och uppenbarligen är hämnd viktigare än att offer mår bra och kan gå vidare utan att drabbas av negativa reaktioner från omgivningen.
  • Triskele
    Svar på #1205
    Håll alla du inte litar på till 100% borta ifrån dina barn.
    Det är det enda som skulle vara det minsta verksamt.
    Och det är inte ens speciellt säkert.

Att hänga ut personer utöver deras straffpåföljd är hämnd.
    Det fyller ingen rimlig funktion utöver hämnd. Såvida man inte utgår ifrån att alla som dömts en gång kommer återfalla vid första tillfälle till det. Något som är direkt felaktigt enligt den forskning som finns.

Offrens lidande var ju uppenbarligen oviktigt, så att referera till detta som någon slags anledning till uthängningen ringer jävligt falskt.
  • Triskele

Beyond Eternity skrev 2008-11-28 10:49:45 följande:

Precis som med någon annan här i tråden så börjar det bli rätt irriterande att du anser dig ha vetorätt för alla dem som vill veta om de har en pedofil i sin närhet och vad deras syfte är. För dig är det en falsk säkerhet, men inte för mig och troligtvis inte för de andra heller som enbart vill skydda sina barn. Och det är av största vikt att föräldrar får veta om den mannen som jag lämnat in en dom om , då han kommer att begå nya likadana brott. Låt föräldrar skydda sina barn på det sätt som dem tycker är bäst, de flesta föräldrar är fullt kapabla att själva avgöra vad som är bäst för sina barn... du är defenitivt INTE den som vet vad som är bäst för andras barn.
    Det irriterande är inte att jag vet vad som skulle vara bäst för barn. Det är att jag har rätt.
    Det är en falsk säkerhet oavsett vad man rationaliserar det med.
    Det ökar inte tryggheten det minsta.
    Varför ska jag låta människor kränka brottsoffer utan att protestera? Varför ska jag låta människor ägna sig åt häxjakt och förföljelse utan att protestera?
    Vilken slags människa blundar för övergrepp? Oavsett vilka som utsätts.
    Det är inte bäst för barn att deras föräldrar bryter mot lagen. Det är direkt dåligt för dom.
  • Triskele
    Svar på #1217
    Men det är brottsligt att kartlägga brottslingar som privatperson.

Varför ska andra än dom inblandade veta?
    Vilken nytta tjänar det?
  • Triskele
    Svar på #1219
    Men nu cirkulerar inte världen kring dig och dina närstående, det man gör påverkar andra.
    Och att ursäkta integritetskränkningar och uthängning med att man skyddar sina barn räcker inte.
    Det krävs betydligt mer än så för att man ska få bryta mot gemensamma regler vi satt upp.

Och läs bättre nästa gång.
  • Triskele

kengru skrev 2008-12-01 16:22:11 följande:

Vilka "regler" hänvisar du till? Är det lagar du menar?
    Ja, det är våra gemensamma regler som vi satt upp i samhället.
  • Triskele
    Svar på #1223
    Du missuppfattade mitt inlägg.
    Jag sa inte att jag visste vad som var bäst för ditt barn.

Läs igen.

Jag syftar på att jag har rätt i att uthängning ger en falsk säkerhet på bekostnad av människors integritet och utan att någon vinner något på det. För ditt barn blir inte säkrare för att du vet namnet och utseendet på ett fåtal sexförbrytare.
  • Triskele
    Svar på #1233
    Dom nära dig kommer med största sannolikhet aldrig hamna på denna lista.
    Därmed kommentaren om falsk säkerhet.
    Lär dina barn att försvara sig mot det istället. Det hjälper garanterat bättre.
  • Triskele
    Svar på #1322
    Den vaksamheten gör ingen nytta om den som inte är dömd ger sig på dina barn.
  • Triskele
    Svar på #1324
    Och det hjälper knappast siten dig med.
    Majoriteten är inte dömda och majoriteten som blir utsatta blir det av en närstående.
  • Triskele
    Svar på #1326
    Om personen är utsläppt och anses säker så skulle jag inte större problem med denne än med någon annan med samma typ av tendenser.
    Jag blir knappast säkrare av vetskapen om denne.
  • Triskele
    Svar på #1327
    Det är intressant enbart p.g.a. nyfikenhet. Kunskapen gör ingen skillnad.

Att spela ut föräldrakortet ger dig inget.
    Det är inte direkt som att alla som inte har barn skiter i vad som händer med andras.

Personpåhoppen är inte önskvärda.
  • Triskele
    Svar på #1334
    Hur gör den nytta?
    På vilket sätt ändras barns utsatthet genom uthängningen av dömda?
  • Triskele
    Svar på #1348
    Det met tveksamma är ju att man hänvisar till sina barn som någon slags ursäkt för detta.
    Och att det många gånger i tråden kommit trams om att man som barnlös skulle vara mindre omtänksam gentemot barn för att man motsätter sig offentlig uthängning av dömda.
  • Triskele
    Svar på #1358
    Det kan du räkna med att det gör. Det behöver du inte denna sida för att utgå ifrån.
    Du kan även utgå ifrån att denne inte är dömd och därmed inte finns på en sån sida.

Du ser det alltså som ok att döma som privatperson och att rättssystemet inte ska gälla?
  • Triskele
    Svar på #1365
    Nej, det är påstått dömda personer uthängda av privatpersoner.
    Vårt rättssystem har inget med sidan att göra.
  • Triskele
    Svar på #1368
    Dessa är inte offentligt publicerade för allmänheten, ser inte problemet med att uppvisa detta.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän