• bara lilla jag

vad är det för fel på folk egentligen?????

www.aftonbladet.se/nyheter/article3747570.ab

Jag kan inte göra annat än att sitta och känna hur tårarna rinner.. hur kan folk vara så hjärtlösa??? Det är en levande människa som kan känna smärta och känslor.. Vilka svin..

• Svar på tråden vad är det för fel på folk egentligen?????
  • Dorian Ertymexx
    3xE skrev 2008-11-12 10:28:29 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2008-11-12 10:25:55 följande:
    Vad för straff vill du att dom ska ha?
    Samma straff som alla andra får enligt brittisk lag.
  • bara lilla jag

Våld föder våld heter det ju.. Och ja visst stämmer det..Men jag har alltid mått dåligt över att oskyldiga straffas och att oskyldiga råkar illa ut, speciellt barn.. För barn och bebisar, det går inte att hitta ett ont ben i dem så vad har dom gjort för att förtjäna att agera slagpåse i 8 månader? Eller att bli våldtagna för att någon fått för sig att man blir botad från aids om man tar en bebis oskuld... Våld mot barn har jag inget för, och de som utövar något slags våld mot barn tycker jag har förbrukat sin rätt att leva.. Men det är min enskilda åsikt och ja det finns väll inte så mkt mer att säga om det

• yodi
    Svar på #22
    kan enbart hålla med dig, att ge sig på någon som inte har någon möjlighet att försvara sig, att metodiskt slå någon till döds under flera månader och till på köpet ens egen bebis, gör man något sådant oavsett nationalitet och kultur eller orsak så är ett vanligt fängelse straff för milt.
  • Fjuppan
    Dorian Ertymexx skrev 2008-11-12 10:25:55 följande:
    TS, nu ser du vad jag menar. Inte nog med att ett barn dött, nu låter folk sin egen grymhet komma fram som reaktion på deras. Yaaay liksom. Låt oss alla bli grymma till max. *suckar*
    Fast det är väl ganska sunt att människor reagerar? Kanske har man missat mycket hemskheter som pågår runt om oss...kanske blundar man ibland, men det gör väl inte en reaktion för ett enstaka brott mindre värt? Att bemöta våld med våld är ett beprövat recept som förmodligen aldrig givit ett positivt utslag, men det är milsvida skillnader mellan att tycka och att göra.

Hat är nog en ganska mänsklig reflex när vi ser hur försvarslösa individer utsätts för makabra övergrepp.
  • Dorian Ertymexx
    Fjuppan skrev 2008-11-12 14:22:32 följande:
    Fast det är väl ganska sunt att människor reagerar? Kanske har man missat mycket hemskheter som pågår runt om oss...kanske blundar man ibland, men det gör väl inte en reaktion för ett enstaka brott mindre värt? Att bemöta våld med våld är ett beprövat recept som förmodligen aldrig givit ett positivt utslag, men det är milsvida skillnader mellan att tycka och att göra.Hat är nog en ganska mänsklig reflex när vi ser hur försvarslösa individer utsätts för makabra övergrepp.
    Det är inte fel att reagera, verkligen inte. Men som du säger, det är en milvsvidd skillnad på att känna och att agera på känslan. Själv vill jag riva strupen av alla rökare, slita lungorna ur dem. För att inte tala om vad jag vill göra med de som plågar katter och andra djur.

Men för den sakens skull sitter jag inte och önskar livet ur dem på en offentlig site. Det är nämligen att förespråka ett agerande som jag inte tycker är riktigt värdigt mig. Mina impulser är mina, men jag vill inte att de ska efterlevas ens på låtsas. Men jag kanske bara är en mesig humanist som tror på människovärdets okränkbarhet...
  • Fjuppan
    Dorian Ertymexx skrev 2008-11-12 14:26:20 följande:
    Det är inte fel att reagera, verkligen inte. Men som du säger, det är en milvsvidd skillnad på att känna och att agera på känslan. Själv vill jag riva strupen av alla rökare, slita lungorna ur dem. För att inte tala om vad jag vill göra med de som plågar katter och andra djur. Men för den sakens skull sitter jag inte och önskar livet ur dem på en offentlig site. Det är nämligen att förespråka ett agerande som jag inte tycker är riktigt värdigt mig. Mina impulser är mina, men jag vill inte att de ska efterlevas ens på låtsas. Men jag kanske bara är en mesig humanist som tror på människovärdets okränkbarhet...
    Mesig humanist? Nja...det tror jag inte! Kanske inte upp till mig att avgöra heller för den delen, jag ser dig mer som en person som står upp för vad han tror på. Att människor ibland kastar ur sig hatord och jag-skulle-kunna-mörda-fraser har väl i och för sig inte med realitetens humanism att göra, det tror jag mer är ett sorts verbalt utlopp för de känslor man får när man läser om brott som i TS länk.

Men vad beträffar humanism...den som inte själv "utövar" humanism, har den all rätt att själv bli humant behandlad? Kan man förverka sin rätt till ett humant liv? De svin som nyheten i TS berättar om, kan och ska de ha rätten att fortsätta leva sitt liv och förvänta sig att bli behandlade som du och jag? Kanske OT, men ganska intressant.
  • Dorian Ertymexx
    Fjuppan skrev 2008-11-12 14:35:55 följande:
    Mesig humanist? Nja...det tror jag inte! Kanske inte upp till mig att avgöra heller för den delen, jag ser dig mer som en person som står upp för vad han tror på. Att människor ibland kastar ur sig hatord och jag-skulle-kunna-mörda-fraser har väl i och för sig inte med realitetens humanism att göra, det tror jag mer är ett sorts verbalt utlopp för de känslor man får när man läser om brott som i TS länk.Men vad beträffar humanism...den som inte själv "utövar" humanism, har den all rätt att själv bli humant behandlad? Kan man förverka sin rätt till ett humant liv? De svin som nyheten i TS berättar om, kan och ska de ha rätten att fortsätta leva sitt liv och förvänta sig att bli behandlade som du och jag? Kanske OT, men ganska intressant.
    Inte alls OT. Och väldigt viktigt. Jag tycker då att alla har rätt att behandlas mänskligt, oavsett vad de gjort.

Dels för att dödsstraff bevisligen bara gör samhällen kallare, grymmare och otryggare, men också för att det finns ett egenvärde i att visa nåd. Inte trots, utan SPECIELLT mot de som varit extremt grymma själva. Inte bara mot dem, de kanske skrattar oss i ansiktet för det, men för vår egen mänsklighets skull. Vi vet hur Iran ser ut, vi vet hur medeltiden och renässansen var. Vill vi verkligen tillbaka dit, bara för att mätta vår hämndlystnad? Jag tycker inte det är värt det. Inte någonstans.
  • Fjuppan
    Dorian Ertymexx skrev 2008-11-12 14:41:54 följande:
    Inte alls OT. Och väldigt viktigt. Jag tycker då att alla har rätt att behandlas mänskligt, oavsett vad de gjort. Dels för att dödsstraff bevisligen bara gör samhällen kallare, grymmare och otryggare, men också för att det finns ett egenvärde i att visa nåd. Inte trots, utan SPECIELLT mot de som varit extremt grymma själva. Inte bara mot dem, de kanske skrattar oss i ansiktet för det, men för vår egen mänsklighets skull. Vi vet hur Iran ser ut, vi vet hur medeltiden och renässansen var. Vill vi verkligen tillbaka dit, bara för att mätta vår hämndlystnad? Jag tycker inte det är värt det. Inte någonstans.
    Nej, dödsstraff skrämmer nog inte någon brottsling...ett västerländskt exempel är Usa. Det känns inte bara förlegat och skrämmande, men också, precis som du skriver, medeltida och otäckt.

Jag menar inte att dödsstraff är en lösning på något, men fråga är om ett fängelsestraff som så småningom leder till en återanpassning till samhället är rätt straff för de personer vi talar om i den här tråden. Hur långt ska man liksom kunna få gå utan att ens lagen inskränker på ens personliga leverne och välbefinnande?

Just vad gäller dessa människor, som använt extremt våld mot en försvarslös liten pojke, anser jag att de inte borde vistas ute i samhället någonsin. Det finns ju aldrig några som helst garantier för att det inte gör om det...
  • Dorian Ertymexx
    Fjuppan skrev 2008-11-12 14:49:03 följande:
    Nej, dödsstraff skrämmer nog inte någon brottsling...ett västerländskt exempel är Usa. Det känns inte bara förlegat och skrämmande, men också, precis som du skriver, medeltida och otäckt. Jag menar inte att dödsstraff är en lösning på något, men fråga är om ett fängelsestraff som så småningom leder till en återanpassning till samhället är rätt straff för de personer vi talar om i den här tråden. Hur långt ska man liksom kunna få gå utan att ens lagen inskränker på ens personliga leverne och välbefinnande? Just vad gäller dessa människor, som använt extremt våld mot en försvarslös liten pojke, anser jag att de inte borde vistas ute i samhället någonsin. Det finns ju aldrig några som helst garantier för att det inte gör om det...
    Fast det är ju det - det finns det aldrig för NÅGOT brott. Och vad värre är - det finns inga garantier för att inte någon annan gör om samma brott första gången. Det finns liksom ingen sådan säkerhet, och om de får bra vård, hjälp och ett lagom straff så är oddsen större att någon ny gör samma sak än att de gör om det igen. Ska man leva med rädslo-doktrinen så är det ju bara Projekt Gotland som hjälper liksom (vilket, ska jag förtydliga, är mitt personliga namn på "Utrota mänskligheten till sista person").
Svar på tråden vad är det för fel på folk egentligen?????