Dorian Ertymexx skrev 2008-11-12 14:41:54 följande:
Inte alls
OT. Och väldigt viktigt. Jag tycker då att alla har rätt att behandlas mänskligt, oavsett vad de gjort. Dels för att dödsstraff bevisligen bara gör samhällen kallare, grymmare och otryggare, men också för att det finns ett egenvärde i att visa nåd. Inte trots, utan SPECIELLT mot de som varit extremt grymma själva. Inte bara mot dem, de kanske skrattar oss i ansiktet för det, men för vår egen mänsklighets skull. Vi vet hur Iran ser ut, vi vet hur medeltiden och renässansen var. Vill vi verkligen tillbaka dit, bara för att mätta vår hämndlystnad? Jag tycker inte det är värt det. Inte någonstans.
Nej, dödsstraff skrämmer nog inte någon brottsling...ett västerländskt exempel är Usa. Det känns inte bara förlegat och skrämmande, men också, precis som du skriver, medeltida och otäckt.
Jag menar inte att dödsstraff är en lösning på något, men fråga är om ett fängelsestraff som så småningom leder till en återanpassning till samhället är rätt straff för de personer vi talar om i den här tråden. Hur långt ska man liksom kunna få gå utan att ens lagen inskränker på ens personliga leverne och välbefinnande?
Just vad gäller dessa människor, som använt extremt våld mot en försvarslös liten pojke, anser jag att de inte borde vistas ute i samhället någonsin. Det finns ju aldrig några som helst garantier för att det inte gör om det...