Inlägg från: Karlsson |Visa alla inlägg
  • Karlsson

Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?

Instämmer. Jag lagar mycket husmanskost så inte känns recepten konstiga Men jag gillar inte strömming, lever eller paltbröd så vissa går bort direkt!

Vårsolen skrev 2008-11-04 10:10:38 följande:
    ja så tror jag också att det kan vara. Själv tycker jag inte att recepten är konstiga,men vissa saker som paltbröd och lever tycker jag är apäckligt och tänker inte testa av den anledningen
  • Karlsson

Nu har jag testat fiskpuddingen och det blev en riktig hit här hemma

Det var lite jobbigt att laga, koka risgrynsgröt, sjuda fisk den ska dessutom vara inne i ugnen 1 timme.

Mannen kom hem just när jag rörde ihop gröten och fisken och frågade om detta var vår middag för idag????

Dottern tog en liten liten testbit först men sen åt hela familjen flera portioner var Sonen tyckte det var supergott och han kan vara svårflirtad när det gäller fisk!

De sa allihopa att de var väldigt skeptiska men det var över förväntan gott. Så de ville hemskt gärna ha en repris.

Jag hade ingen riven pepparrot vid sidan om och i det smälta smöret hade jag dill, jättegott

Jag nämnde inte till ungarna att de åt gröt blandat med fisk, den hemlisen får de reda på en annan gång......

• Karlsson

Fortsätter väl med att delge er mina erfarenheter

Idag testade jag morotssoppan med kokosmjölk och lime. Den var supergod. Kändes fräscht med limen så jag pressade i en halva extra.

Hade sen ett hembakt långpanne bröd till så vi blev riktigt mätta

• Karlsson

Tja smaken är väl som baken...

Vi äter mycket husmanskost så här hemma tycks den passa och 25 kronor var den ju värd!

Mysomat skrev 2008-11-13 21:25:49 följande:
    verkar INTE vara nån höjdare om jag får säga vad jag tycker efter att ha bläddrat i den i affären.skulle ALDRIG köpa den!
  • Karlsson

Det var inte den matigast soppan jag ätit men den var barnvänlig.
    Jag hade i lite extra cayennepeppar för våra ungar tycker om stark mat, de är lite äldre. Man kan ju skippa cayennen helt men med den mängden i receptet så blir det absolut ingen styrka att tala om

Och med ett grovt bröd med gott pålägg så blev vi verkligen jättemätta allihopa

• Karlsson

Då klarar både du och barnen den lilla mängd cayenne

Berätta sen vad ni tyckte! Jag åt samma soppa idag till lunch och nu var den lite tjockare det tyckte jag om

• Karlsson

Ja, jag vet jag tycker heller inte den kategoriserades under husmanskost. Men morotsoppa generellt gör ju det och detta var väl en lite moderna version Hur som helst god var den.

Ja fiskpuddingen var intressant och god. Men visa inte för barnen eller mannen för delen att man blandar kokt fisk och gröt Tror inte ungarna ens skulle smakat om de visste det....

Igår testades kalvrulladerna men det fick bli med fläskött istället. Röran man hade i var himelskt god och stark. Där gick gränsen för mina barns tollerans till styrka på mat så de vill bara ha köttet stekt rätt upp och ner.

Serverade med klyftpotatis och den där anjovisdippen till samt stekskyn som var super den med. Anjovisdippen var båda jag och mannen väldigt skeptiska till men smakkombinationen var inte så dum faktiskt

mandrarinen skrev 2008-11-15 15:18:58 följande:
    Morotssoppa med KOKOKSMJÖLK och LIME! Husmanskost??? Någon som har lust att dela med sig av innehållsförteckningen? Hade tänkt skaffa denna men blir fundersam över alla skumma saker. Fiskpuddingen som någon testat lät ju intressant iaf, eller tja, den lät inte god men eftersom hela familjen gillade den vore den kanske värd att testa, vi äter för lite fisk..
  • Karlsson

Ja jag minns att jag gjort något sånt förr. Även gjort fiskplättar av sån smet, jättegott

bambigirl skrev 2008-11-15 17:50:32 följande:
    En fiskpudding jag brukar göra är liknande som den i boken men lättare att göra. Man hackar sönder fisk (typ vit fisk, vilken som helst) i matberedare. Gör en mjölksås, blandar i två råa ägg. Sen bandas sås och fisk och sen in i ugnen en timme. Serveras med potatis och skirat smör, jättegott och hela familjen gillar det.
  • Karlsson

Har nu testat isterbandslådan. Den var jättegod även om sonen mest åt potatisen....

Jag tyckte däremot att propotionerna var lite konstiga. 6 isterband till 4 personer, sen bara 8-10 potatisar som ska räcka till både understa lagret och övre lagret!

Så nästa gång blir det 4 isterband och 12-15 potatisar

• Karlsson

Vad har du testat då *nyfiken*

Rosenlund skrev 2008-11-19 11:01:23 följande:
    Tyckte boken va ok , värd 25 kr iallafall :) Har redan gjort 2 recept i boken och kommer nog prova nåt mer.
  • Karlsson

Tänkte också testa raggmunken i långpanna, det är ju så osigt och tråkigt att stå och steka raggmunkar

• Karlsson

Jag har i veckan testat Östermans fiskgryta. Den gick hem hos både ungarna och oss Hade i mer potatis än receptet. Det var en tydlig citronsmak på grytan, det gillade vi.

Kommer bli fler gånger!

Svar på tråden Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?