• emma777

Tredje missfallet konstaterat och inga barn sen tidigare. Ge mig hopp!

Jag har precis fått mitt tredje missfall inom ett år konstaterat. Vare sig jag eller min man har barn sen tidigare. Har läst att det nu bara är ca 50% chans att nästa graviditet går vägen, och att chansen sin blir mindre och mindre för varje ytterligare försök. Är förtvivlad och söker desperat efter hopp. Finns det någon som kan trösta mig? Någon som har fått barn trots upprepade missfall? Någon som vet någon bra hemsida där man kan läsa mer? Jag kommer förmodligen få en utredning, ska tillbaka till doktorn om ca 10 dagar, men vad jag förstår är det rätt sällan de hittar något i de proverna.

Snälla hjälp mig om ni kan, det känns som att jag går under.

• Svar på tråden Tredje missfallet konstaterat och inga barn sen tidigare. Ge mig hopp!
  • JAG är BÄST

OM dom inte hittar något fel på dig och du får diagnosen "oförklarligt barnlös" så kan det vara immunologiska orsaker som orsakar dessa mf.

Men invänta svaren från utredningen först innan ni gräver vidare på hjälp. Det finns hjälp att få, men vi har sällan här i Sverige den hjälpen så man många gånger får vända sig utomlands för hjälp. Där har dom kommit mycket längre i forskningar än här hemma.

• Mizz Turko

Varje graviditet är en ny start och varje grav har cirka 20 % risk att sluta i MF/MA. Tyvärr så är det ju bevisat att överviktiga löper större risk att få MF/MA, så du kanske bör försöka gå ner i vikt innan nästa grav.

Be läkaren göra en MF-utredning med att ta bl a kromosomavvikelser, immunologiska prover, TSH.

Och se till att läkaren nästa gång sätter in dig på Trombyl och progesteron minst till v 13-14 för att förebygga MF/MA.

Vi är många som haft upprepade MF/MA men som kämpar vidare och är gravida eller äntligen fått våra efterlängtade barn.

Lycka till och ge inte upp.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • emma777

Hej!

Tack för era svar. Jag är helt normalviktig, så jag tror inte att det gör någon skillnad om jag går ner i vikt och blir riktigt smal, men jag vet inte. När man har PCO kanske allt underhudsfett är negativt?

Tack igen för era svar.

Kram Emma

• Psipsina

Hej på dej Emma!
    Jag hade två missfall efter att jag fick vår första pojke. Det första då han var tre år och det andra då han var fem år. Först då han var sju år blev jag gravid (på naturlig väg) och i våras föddes våra tvillingar! Tror att jag ev. haft ett tredje missfall också men det var så tidigt att jag inte hunnit göra grav.test.
    Har en kompis som haft otaliga missfall, kommer inte ens ihåg hur många men hon fick en liten kille till sist.
    Hoppas och tror att allt ska gå bra för dig och att du en dag sitter med en liten "vildvind med rosenkind" i din famn.
    Allt gott till dej!!!

• anik

Hej!
    Jag har haft 7 missfall. 5 st före jag fick min dotter och två efter. När jag fick min dotter var jag sjukskriven hela graviditeten, åt pergotime och levde så sunt jag kunde och undvek infektioner. Jag har läst att om du får 3 missfall och blir gravid en fjärde gång har du 80 % chans att lyckas om du får extra uppmärksamhet som extra kontroller, ev sjukskrivning och ev medicinering! Så det ska nog gå vägen för dig!
    Lycka till!
    Kram!

• repa

solskenshistoria!!!!
    hej jag hade två mf å tre utomkvedeshavandeskap( varav sista gången så sprack min vänstra äggledare) sista gången när äggledaren sprack så va det i maj förra året (07) å efter sommaren så skulle jag operera bort den äggledaren för att sedan ställa oss i kö till provrör (då vi efter tre mf fick gå en utredning å ta en massa prover på mig å sambon, det visade helt normalt)innan sommaren va över å jag skulle in på operation så va jag gravid igen(NEEEJ tänkte jag inte nu igen ,jag orkar inte förlora ännu en graviditet) skillnaden denna gången va att hon stannade kvar till hon va redo att möta sina stolta, överlyckliga föräldrar, så efter på våran 6 graviditet så fick vi vårt första levande mirakel, helt på egen väg!!!!
    ge inte upp, det är jättejobbigt, jag vet...kämpa på
    vi fick gå på ultraljud varannan vecka fram till v 20 ungefär ,allt för att stilla min oro(å det va inte jag som bad om det utan det va läkarna uppe på kk som tyckte det för det hade en högre statistik att barnet klarade sig om mamman fick gå på täta kontroller om man varit med om många mf)detta tror jag hjälåte min oro mycket å efter v 20 så kände jag ju sparkarna så då visste jag ju att hon levde i allafall...

• repa

glömde skriva lycka till å hoppas att det löser sig snart för er med
    kramar

• Vide

Vi hade 3 mf innan vi fick vår son för 9 månader sen. Vår utredning visade ingenting men visst misströstade vi många gånger. Men till slut gick det, så ge inte upp. Hittar de inget på utredningen (vilket de oftast inte gör) så är chansen stor att det ska gå till slut 

• sofie1981

Jag har inga barn sen tidigare och har fått 6 tidiga missfall. Efter en två utredningar hittades ett fel. Efter behandling är jag nu i v20 och har en frisk, sprattlande pojke i magen. Jag vet att det känns hopplöst, jag trodde inte att jag någonsin skulle få barn och nu sitter jag här! Kämpa på, det lönar sig!

• emma777

Åh tack snälla älskade människor för att ni vill dela med er av era historier och ge mig hopp! Har så svårt att se ljuset i tunneln just nu, men ni tänder små, små irrbloss därborta .

Stort tack igen, och stort grattis till era graviditeter och barn!

Tusen kramar Emma

(PS fler historier givetvis oerhört välkomna DS)

• fryxan

kort:
    min fru har haft flera missfall.
    utredning ja, spermier för hårda mot de svaga äggen?! troligtvis..
    till slut en liten parvel kom till efter många år tror 10 men aktivt 5 kanske.

en del spermier o ägg är ej kompatibla med varann pga den ena sorten är för starka. tex, vid lyckad befruktning sprängs äggen sönder eller ramlar ner för tiddigt o lossnar, för de starka spermierna skull. eller vise versa.
    aå stort mysterium.

alla lycka till, det går faktiskt

• Strix

Jag vet inte var du har fått din information fryxan, men det verkar inte finnas någon vetenskaplig substans bakom det. Alls.

• truelove 4 ever

Ts; Jag följer gärna din resa här igenom. Vi har själva haft ett 3:e missfall nyligen och börja vår utredning i onsdags.

Om du vill får du gärna inboxa mig

• BeHappy

Jag hade tre missfall innan vi fick våran dotter för snart tio månader sen! Vilken fruktansvärd jobbig tid det var.. men nu är det som bortblåst! Gjorde utredning och hittade att jag hade hypothyreos, som enkelt substituerades med Levaxin, och följdes med provtagning ett par gånger i månaden under graviditeten.

Lycka till!

• MisanKalum

Jag har två barn, ett på 13 år och ett på snart 4 år. Däremellan hade jag sex mf. Nu håller vi för fullt på med en ivf-behandling då det inte blir ngt alls på naturlig väg. Efter vår äggplock så fick vi veta att av mina 7 ägg så var 3 dubbelbefruktade. Enligt läkaren så innebär det inte tvillingar utan att embryot får dubbel kromosomuppsättning. Ett sådant ägg fäster lätt och blir till en graviditet men det slutar alltid med mf. Det kan vara en förklaring på mina mf. Med barn nr 2 tog jag Folacin och TrioB i förväg. Vid konstaterad grav, började jag med dagliga injektioner av Fragmin fram till v.20 då microproppar vid bildandet av moderkakan också är en trolig mf-orsak. Hoppas att du får ngn reda och att något av det jag berättat kan vara till hjälp. Läkaren vid IVF-kliniken sa att om inte denna provrörsbefruktning leder till graviditet så kommer de nästa gång att göra en sk. ICSI-befruktning av mina ägg. Alltså ta en spermie och injecera den i ägget för att vara säker på att det bara blir en spermie och inte två som befruktar. Lycka till och jag håller tummarna för dig.

• nitha1

hej
    jag är 44 år och hade själv tre missfall på 2 år...för att sedan snabbt få barn 4juli 2003+1 mars 2005+21 nov.2007
    Har haft superstruliga graviditeter och missfall som inte haft någon förklaring.
    Efteråt tror jag att missfallen delvis berodde på att jag stressade för mycket,och att jag åt Ipre´n mot min djävulska mensvärk.
    Ipren är tydligen inte bra för gravida kvinnor...men ingen sade något åt mig.
    Jag drack ingen cocacola,åt massor av passionsfrukt(de är fyllda med vitaminer,och slutade mitt jobb...DÅ blev jag gravid.
    Läs gärna min bok som du kan hitta på www.kapitel1.se/anitha-ostlund/tre-anglar-och-tre-mirakel DEN ÄR GRATIS.
    Har börjat fila på sista kapitlen som jag förut inte vågade skriva när vår lilla överraskning Hampuz låg i magen.
    Jag hoppas att jag kan ge lite hopp till alla er därute som hoppas och längtar efter en liten baby.
    Ha det gott!!!

• Bionic

Hej TS!

Beklagar dina MF, vet att det är en pärs att genomlida.

Har själv haft 3MF och är nu gravid för 4:e gången. Precis som dig så har jag misströstat och inte trott att det ska gå vägen denna gången heller. Dock så verkar det göra det, sitter här i v.14 tack vare(?) trombyl och progesteron behandling.

De hittade inget fel på någon av oss heller, vilket många gånger kan vara mycket frustrerande.

Mitt enda råd till dig är att bita ihop och kämpa vidare, till slut brukar det väl oftast gå vägen. Lycka till och sköt om er!

• Bionic

Som någon skrev här tidigare så slutade även jag helt med kaffe, te och coca cola under början av graviditeten. Nu kan jag dricka en kopp te om dagen och cola nån gång nu och då.

Ett tips kanske... ?

Svar på tråden Tredje missfallet konstaterat och inga barn sen tidigare. Ge mig hopp!